Bluetooth|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bluetooth
Neam
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
Member Since:
April 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 10, 2004 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Den kanske inte passar in här, men då får någon moderator flytta.

Hur snabbt är överföring via bluetooth? Jämfört med Com-port och USB.

Pluggade in min handdator igår igen, och den ville inte synka med USB, så nu sitter den på COM-porten och det är ju inte så jätte snabbt. ( 🙄 )

Men eftersom jag har både bluetooth dongle i USBn, PDAn och Mobilen, så skulle jag ju kunna synka med bluetooth då om det skulle fungera.

Posta gärna en länk om hur man synkar med bluetooth, gärna också hur jag surfar på PDAn med bredbandet via bluetooth.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
743490
October 10, 2004 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du klickar på Bluetooth-enheter på kontrollpanelen bör du kunna söka efter enheter. Sen tror jag du måste ha speciella mjukvaraor från tillverkarna (mobil och PDA) för att kunna synka dessa...

Neam
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
Member Since:
April 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
743642
October 10, 2004 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, men det är ju det. Jag kan inte aktivera bluetooth på PDAn utav någon skum andledning. Det står bara "Bluetooth functionality turned off. Application cannot be opened."

Vad ska man göra åt det?

Avatar
Pertan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 316
Member Since:
January 2, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
743755
October 10, 2004 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Neam wrote: Jo, men det är ju det. Jag kan inte aktivera bluetooth på PDAn utav någon skum andledning. Det står bara "Bluetooth functionality turned off. Application cannot be opened."

Vad ska man göra åt det?

På en pda jag testa så var det så att man var tvungen att sätta på bluetoothen i underkant på pda´n. En lite knapp/spak för att det skulle funka.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
743804
October 10, 2004 - 11:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Neam wrote:
Hur snabbt är överföring via bluetooth? Jämfört med Com-port och USB.

Blåtand är inte så snabbt som man skulle vilja. 64kbit/s ungefär. Kom inte ihåg vad comporten hade men tror blåtanden är snabbare. Fast USB slår ju blåtand med hästlängder.

Avatar
Pertan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 316
Member Since:
January 2, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
743814
October 10, 2004 - 11:55 pm
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: [quote=Neam] Hur snabbt är överföring via bluetooth? Jämfört med Com-port och USB.

Blåtand är inte så snabbt som man skulle vilja. 64kbit/s ungefär. Kom inte ihåg vad comporten hade men tror blåtanden är snabbare. Fast USB slår ju blåtand med hästlängder.

Min USB D-Link DBT-120 bluetooth dongle klarar av:

  • 723Kbps om man bara tankar eller skickar.
  • 433.9Kbps om man både skickar och tar emot.

Antar att det är likadant med andra usb bluetooth enheter.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
743961
October 11, 2004 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

Pertan wrote: [quote=stormaz][quote=Neam] Hur snabbt är överföring via bluetooth? Jämfört med Com-port och USB.

Blåtand är inte så snabbt som man skulle vilja. 64kbit/s ungefär. Kom inte ihåg vad comporten hade men tror blåtanden är snabbare. Fast USB slår ju blåtand med hästlängder.

Min USB D-Link DBT-120 bluetooth dongle klarar av:

  • 723Kbps om man bara tankar eller skickar.
  • 433.9Kbps om man både skickar och tar emot.

Antar att det är likadant med andra usb bluetooth enheter.

Jag läste på susning.nu. Aja det där är ju fortfarande ganska så slött 🙂

Neam
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
Member Since:
April 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
744124
October 11, 2004 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Pertan wrote: [quote=Neam]Jo, men det är ju det. Jag kan inte aktivera bluetooth på PDAn utav någon skum andledning. Det står bara "Bluetooth functionality turned off. Application cannot be opened."

Vad ska man göra åt det?

På en pda jag testa så var det så att man var tvungen att sätta på bluetoothen i underkant på pda´n. En lite knapp/spak för att det skulle funka.

Kollade runt, men fanns inget. Det enda som finns "utanför" är konakten för att ladda och synka, samt ett litet "hål" för soft-reboot. Fattar inte vad som är fel. Funkar inte på något sätt att aktivera det. 😕

*EDIT: Sökte lite på HP / Compaqs hemsida och fann att det kan vara för att jag har en lite äldre ROM version. Nu sitter jag på 2.15.12, man skulle tydligen ha 2.20 och uppåt. Ska testa detta nu, återkommer senare.

*EDIT2: Sådär ja. Nu har jag en lite nyare ROM version och Bluetooth fungerar perfekt. Nu är det bara så att jag förstår inte riktigt hur jag ska dela ut internet till bluetooth adaptern, så att PDAn kan komma åt internet.

Om någon kan förklara eller ge mig en länk där det beskrivs, steg-för-steg så är jag tacksam.

Avatar
bran
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
Member Since:
December 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
745451
October 13, 2004 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

I många fall är det ju inte PCn som sätter begränsingen vad gäller överföringshastighet, utan den andra komponenten. Jag får 22-23kb/s när ja för över mp3s till min SE K700i.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 38
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL