April 13, 2004
Den kanske inte passar in här, men då får någon moderator flytta.
Hur snabbt är överföring via bluetooth? Jämfört med Com-port och USB.
Pluggade in min handdator igår igen, och den ville inte synka med USB, så nu sitter den på COM-porten och det är ju inte så jätte snabbt. ( 🙄 )
Men eftersom jag har både bluetooth dongle i USBn, PDAn och Mobilen, så skulle jag ju kunna synka med bluetooth då om det skulle fungera.
Posta gärna en länk om hur man synkar med bluetooth, gärna också hur jag surfar på PDAn med bredbandet via bluetooth.
January 2, 2002
Neam wrote: Jo, men det är ju det. Jag kan inte aktivera bluetooth på PDAn utav någon skum andledning. Det står bara "Bluetooth functionality turned off. Application cannot be opened."
Vad ska man göra åt det?
På en pda jag testa så var det så att man var tvungen att sätta på bluetoothen i underkant på pda´n. En lite knapp/spak för att det skulle funka.
January 2, 2002
stormaz wrote: [quote=Neam] Hur snabbt är överföring via bluetooth? Jämfört med Com-port och USB.
Blåtand är inte så snabbt som man skulle vilja. 64kbit/s ungefär. Kom inte ihåg vad comporten hade men tror blåtanden är snabbare. Fast USB slår ju blåtand med hästlängder.
Min USB D-Link DBT-120 bluetooth dongle klarar av:
- 723Kbps om man bara tankar eller skickar.
- 433.9Kbps om man både skickar och tar emot.
Antar att det är likadant med andra usb bluetooth enheter.
May 23, 2001
Pertan wrote: [quote=stormaz][quote=Neam] Hur snabbt är överföring via bluetooth? Jämfört med Com-port och USB.
Blåtand är inte så snabbt som man skulle vilja. 64kbit/s ungefär. Kom inte ihåg vad comporten hade men tror blåtanden är snabbare. Fast USB slår ju blåtand med hästlängder.
Min USB D-Link DBT-120 bluetooth dongle klarar av:
- 723Kbps om man bara tankar eller skickar.
- 433.9Kbps om man både skickar och tar emot.
Antar att det är likadant med andra usb bluetooth enheter.
Jag läste på susning.nu. Aja det där är ju fortfarande ganska så slött 🙂
April 13, 2004
Pertan wrote: [quote=Neam]Jo, men det är ju det. Jag kan inte aktivera bluetooth på PDAn utav någon skum andledning. Det står bara "Bluetooth functionality turned off. Application cannot be opened."
Vad ska man göra åt det?
På en pda jag testa så var det så att man var tvungen att sätta på bluetoothen i underkant på pda´n. En lite knapp/spak för att det skulle funka.
Kollade runt, men fanns inget. Det enda som finns "utanför" är konakten för att ladda och synka, samt ett litet "hål" för soft-reboot. Fattar inte vad som är fel. Funkar inte på något sätt att aktivera det. 😕
*EDIT: Sökte lite på HP / Compaqs hemsida och fann att det kan vara för att jag har en lite äldre ROM version. Nu sitter jag på 2.15.12, man skulle tydligen ha 2.20 och uppåt. Ska testa detta nu, återkommer senare.
*EDIT2: Sådär ja. Nu har jag en lite nyare ROM version och Bluetooth fungerar perfekt. Nu är det bara så att jag förstår inte riktigt hur jag ska dela ut internet till bluetooth adaptern, så att PDAn kan komma åt internet.
Om någon kan förklara eller ge mig en länk där det beskrivs, steg-för-steg så är jag tacksam.
2 Guest(s)