July 2, 2001
Vad menar du med segt?
Om bara en surfar oavsett hur många datorer du har inkopplade så påverkas ju inte hastigheten. Däremot påverkas hastigheten av två saker vid samtida nyttjande.
* Dels det uppenbara, delar man så blir det mindre
* Dels sjunker download när upload är hög på ett abonnemang som du har. Din download droppar om du laddar upp något med ADSL om man inte kör lite tricks :/
tricks finns på http://www.69link.net (hyffsat avancerat dock)
October 10, 2002
69link: hur skulle en upload kunna ändra på downloaden i ADSL??? upload o download är ju på helt olika frekvenser!!
Dock sku jag komma ihåg att jag läste nånstans att ADSL kan variera mycket med downloads hastigheten. Riktit varför vet ja no int men så läste jag. Att typ SDSL skulle vara stabilare i överföringshastigheten.
July 2, 2001
Om du läser på min sida så förklarar jag det där.
Men jag drar det snabbt här:
* Ja, ADSL är full duplex. ADSL skickar och tar emot på olika frekvenser samtidigt. Inget konstigt.
* Nej, tack vare att det blir fördröjning (P.G.A. TCP-kö) vid upload så kommer inte svarspaketen (ACK) fram i tid till datorn man downloadar ifrån. Därför kommer datorn du downloadar ifrån vänta tills den skickar igen. Om bägge datorer stödjer större TCP-Windows så kan hastigheten bli högre, men fortfarande inte bra.
Lösning: Genom att prioritera paket som är mindre än 70bytes (vanliga ACK) så hamnar dom först i kön och datorn du hämtar ifrån slipper vänta innan den kan skicka nästa omgång paket.
Allmänt: Jämför TCP/IP med buffringen till CD-bränning. TCP-windows är den snabba inbyggda bufferten i CD-Brännaren. Töms den så stoppar allt tills den är fylld igen. Samma med TCP/IP, servern skickar ett visst antal paket (buffertstorleken) och väntar sedan på ett ACK (ACKnowledge) från mottagaren. Mottagaren svarar på det första paketet med ett ACK, men fastnar ACK'et i uploadkön för länge så blir det en sändlucka från servern och överföringshastigheten blir lidande.
December 2, 2001
69link wrote:
Lösning: Genom att prioritera paket som är mindre än 70bytes (vanliga ACK) så hamnar dom först i kön och datorn du hämtar ifrån slipper vänta innan den kan skicka nästa omgång paket.
Hur gör man för att prioritera sånna paket då, är väldigt intresserad av den lösningen 😀
July 2, 2001
Man skaffar antingen en Ciscorouter eller en Linuxrouter.
För linux: http://www.69link.net/network/shape/
Cisco:
priority-list 1 protocol ip high tcp 22
priority-list 1 protocol ip high tcp telnet
priority-list 1 protocol ip high lt 80
priority-list 1 default low
1 Guest(s)