Bra bandbredd, dålig latency|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bra bandbredd, dålig latency
Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 6, 2004 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag sitter vid min mors kabel-TV anslutna uppkoppling och blir frustrerad. Bandbredden på 762/256 (eller liknande) fungerar bra. Det går att ladda ned filer i mellan 60 och 120 kb/s och ladda upp i minst 40. Ibland är det alltså snabbare än vad hon egentligen betalar för. Bra.

Latency:n är däremot extrem. Vanligtvis får jag en ping på runt 400-600 ms när jag skickar paket till den Telia-nod vår ISP är ansluten till. Inte sällan ligger det runt 1000ms, och jag har sett så höga värden som 1500ms. Några dagar per månad och några minuter per dag är det okej. Då är värdet runt 25 till 30ms. Men som ni förstår är det vanligtvis väldigt segt att surfa och omöjligt att spela.

Min ISP har erkänt att det är något fel, men jag vill gärna veta vad som är normalt att göra för att sänka latencyn så att jag har någonting att komma med. Vad ska jag begära, rent konkret? Vad kan de ha för något mellan sin server och telias som tar sådan tid? Överbelastning talade han om, men borde inte det påverka bandbredden mer än pingen?

edit: ISP:n heter Procyon, om någon har erfarenhet av dem.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
sp_UserOfflineSmall Offline
766509
November 6, 2004 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä han talar nog sanning om överbelastningen.
Om du har en enhet som kan vidarebefordra 100Mbit data per sekund, och det kommer in 150Mbit data varannan sekund så kommer inte bandbredden påverkas nämnvärt för slutanvändarna. De paket som inte kan skickas omedelbart för att enheten redan arbetar för fullt läggs upp i köer som betas av allt eftersom enheten skickar iväg data från början av kön. Det är det som gör att latency ökar ordentligt. Men i genomsnitt kan enheten ändå bearbeta data tillräckligt snabbt för att bandbredden inte ska påverkas nämnvärt.

Ovanstående är ett rätt vanligt scenario om man har ett överbelastat nätverk eller en överbelastad enhet i ett nätverk. Om överbelastningen blir för stor kommer så klart den tillgängliga bandbredden att minska för slutanvändarna. Men det är latency som påverkas först. Man brukar prata om att TCP/IP trafik är "bursty". Med det menar man att det är sällan som trafikflöden är helt jämna, utan de varierar upp och ned hela tiden vad gäller hur mycket data som skickas och tas emot. Det är det som gör att en enhet eller en länk kan vara till viss del överbelastad, men ändå klara av att hålla igång hjälpligt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 165
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL