Bra linux router/brandvägg dist.|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bra linux router/brandvägg dist.
Lamm
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 29, 2003 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Tje!

Har under en tid kört d-link 804 som router men jag tycker den e skum. kör för tillfället freesco 0.3.0 på en p 166 mmx, 64mb ram, men det chrashar efter ca 8 tim. den säger att det är nå fel med ipmasq om jag inte minns fel. om ni inte direkt känner att ni vet vad som är fel så skulle jag vilja ha lite rekommendationer på distrubutioner för detta ändamål. får gärna vara en floppy dist. vad jag förstått så kör freesco 0.3.0 brandväggen innan ipchais och iptables (kommer inte på vad den heter). skulle gärna se att disten kör ip tables.

PS den får gärna vara lättconfigurerad då man just börjat med linux DS

superpin
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
January 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
261687
January 29, 2003 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du kan köra en hd så rekommenderar jag ClarkConnect, fungerar mycket bra för mig. Floppydistar har jag inte orkat befatta mig med, men CC fungerar på min P200 med 64 meg utan problem. http://www.clarkconnect.org

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
261715
January 29, 2003 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Netboz och BBIagent har jag själv testat och jag bara goda saker att säga om dem.

b0ink
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
Member Since:
December 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
261734
January 29, 2003 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

ipcop funkar perfekt för mig, kräver mindre än va clarkconnect gör o e lätt att använda..
http://www.ipcop.org

Tengel
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 65
Member Since:
June 25, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
261741
January 29, 2003 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Smoothwall är bra, kräver dock en Hd.
http://www.smoothwall.org

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
Member Since:
September 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
261908
January 29, 2003 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv kör jag en Clarkconnectburk då jag inte har tid eller ork (just nu) att sätta upp en slackrouter istället.
CC är mycket anv vänligt och styrs via ett grafisk gränsnitt, vilket gör det lätt för den oerfarna linuxanvändaren.
Dessutom kan du lägga till en massa specialsydda paket i CC, tex bandwidthlimiter och grafisk statestik över resurser och nätverk.
CC kör iptables.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
262200
January 30, 2003 - 2:24 am
sp_Permalink sp_Print

Chewie wrote: Själv kör jag en Clarkconnectburk då jag inte har tid eller ork (just nu) att sätta upp en slackrouter istället.
CC är mycket anv vänligt och styrs via ett grafisk gränsnitt, vilket gör det lätt för den oerfarna linuxanvändaren.
Dessutom kan du lägga till en massa specialsydda paket i CC, tex bandwidthlimiter och grafisk statestik över resurser och nätverk.
CC kör iptables.

amagad!!!!! betyder detta att jag kan t.ex. begränsa bandbredden på en viss port? eller bara totalt? vad är iptables, är det som dhcp? har den packetsniffer? tar packetsniffer nåt utav bandbredden? :bgrin: :bgrin:

Lamm
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
262796
January 30, 2003 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Har löst sig. körde in freesco 0.2.7 o de funka kanon. får dras med den "dåliga" säkerheten tills vidare (d.v.s. när jag e mer haj på linux 🙂
Tack för hjälpen alla

Cyrgo
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
Member Since:
January 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
265301
February 3, 2003 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Dra hem paranoid firewall till freesco. sen är ditt nätverk praktiskt tagit dött från utsidan till dig, givetvis kan du ändra lite inställningar om hur hög säkerhet du ska ha men det krävs lite erfarenhet och tålamod, det finns säkert andra moduler som är firewalls så kolla runt. Lycka till

zibbe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
271256
February 13, 2003 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

iptables är det bästa som existerar enligt mig =) Korsagt är det som en brandvägg. Du kan t ex...nu ska vi se hur mycket jag kommer på =)

blocka portar utåt för datorer som "surfar" genom datorn
blocka portar utåt från själva routern
samma sak gäller självklart inåt
såklart kan du forwarda portar
du kan också köra "stringmatch" vilket t ex är att du kan blocka vissa saker i ip-paketen. T ex om du blockar allt som innehåller "xxx" så tillåter den inte nått som innehåller xxx helt enkelt. T ex om du söker på xxx på google så händer inget =)

Sedan klarar iptables mycket mycket mer..

superboss
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 84
Member Since:
August 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
333220
May 11, 2003 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

IPCop är klockrent.. den är en avgrening från smoothwall som skapades när smoothwall killen blev tokig och ville göra smoothwall till en kommersiell produkt istället för GPL.

IPCop baseras på IPTables och har ett webbgränssnitt som är mycket användarvänligt och lätt att sköta. squid (proxy) och snort är integrerat i IPCop så den funkar klockrent som router.

http://www.ipcop.org

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL