Bredband2 / Gothnet flera IP|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bredband2 / Gothnet flera IP
Cokeisit
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 9, 2005 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag bor i en fastighet som är ansluten till Gxothnet i Göteborg och får bredbandet levererat av Bredband2.

Jag har anslutit 2 datorer med en switch och får oftast 2 olika IP. Ibland får jag inget alls och ibland får den ena datorn ett IP och den andra långt senare.

Ska man kunna få 2 st IP av dem eller har jag bara haft tur när jag har fått det?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
818690
January 9, 2005 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Beror på om företaget ger dig flera IP som standard eller inte. BBB ger t.ex. 5st Dynamiska IP / abbonemang om jag inte minns fel.
Du får väl fråga dom eller läsa på deras sida (om dom har någon).

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Cokeisit
Medlem
818697
January 9, 2005 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Bredband2 har ingen info om detta på sin hemsida, det är därför jag frågar här wink

Ctrl wrote: Beror på om företaget ger dig flera IP som standard eller inte. BBB ger t.ex. 5st Dynamiska IP / abbonemang om jag inte minns fel.
Du får väl fråga dom eller läsa på deras sida (om dom har någon).

Lakszen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1372
818704
January 9, 2005 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ta och Kontakta din ISP (Internet Service Provider)/(Internet Leverantör) och fråga hur det ligger till.

Statisk IP: Fast Ip adress , man brukar oftast manuellt skriva in sin IP-Adress i Nätverksinstälningar.
Dynamisk IP: EJ fast IP adress, man behöver oftast inte ställa in någon IP Adress i inställningar för så fort du connectar mot internet så får du en IP adress automatiskt från din Leverantörs Server.

Dem flesta ADSL leverantörerna tex BBB (Bredbandbolaget) levererar 5st ip adresser gratis när man ansluter till dem vilket innebär att jag kan ha 5 datorer uppkopplade i samma hushåll, Och det är dynamiskt.

Övrigt: Om du har FastIP av din leverantör och du erbjuds 5 IP-adresser , då betyder det fortfarande att du kan ha 5 datorer uppkoplade men att du själv får ställa in dem i inställningar.

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
818706
January 9, 2005 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Cokeisit wrote: Bredband2 har ingen info om detta på sin hemsida, det är därför jag frågar här wink

Det bästa är ju då att ringa deras support, så får du svart på vitt

Cokeisit
Medlem
818746
January 9, 2005 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Lakszen wrote:
Statisk IP: Fast Ip adress , man brukar oftast manuellt skriva in sin IP-Adress i Nätverksinstälningar.
Dynamisk IP: EJ fast IP adress, man behöver oftast inte ställa in någon IP Adress i inställningar för så fort du connectar mot internet så får du en IP adress automatiskt från din Leverantörs Server.

Tack för infon men den kan jag redan wink

Det som gäller är dynamisk IP. Jag har flyttat in i en lägenhet med flera fina nätverksuttag, det vore lite surt ifall man inte kan utnyttja det fullt ut.

Xuestor wrote: [quote=Cokeisit]Bredband2 har ingen info om detta på sin hemsida, det är därför jag frågar här wink

Det bästa är ju då att ringa deras support, så får du svart på vitt

Jo, jag vet, fick dock sitta i 30 min telefonkö tidigare i veckan när jag var utan uppkoppling. Det stora problemet är att deras kundsupport är riktigt usel. Telefontid mellan kl 8-17 på vardagar. Uselt. 👿

Lakszen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1372
819184
January 10, 2005 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Det funkar alltid att maila.

Cokeisit
Medlem
819405
January 10, 2005 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Lakszen wrote: Det funkar alltid att maila.

Det borde alltid funka att maila men av erfarenhet vet jag att en del kundsupporter inte svarar på mail trots fina ord om det på sina hemsidor.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL