Bredbandsbolaget 24/1 - Modem ?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bredbandsbolaget 24/1 - Modem ?
Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 11, 2005 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon som vet vad man får för typ av modem i deras tjänst ?

Det är abonnemanget med 5 dynamiska ipadresser jag tänker på.

Ligger nämligen i "köpa"-tankar. Funderar på att byta till deras 24/1 tjänst.

Men det är lite småsaker jag funderar över.

Bild 1: Denna bilden visar hur mitt nätverk ser ut idag. Det fungerar ju felfritt. Routern får en ipadress av modemet. Som i sin tur delar ut lokala ipadresser med hjälp av den inbyggda DHCP:n.

Bild 2: Är det BBB 24/1 inkopplat. Iaf så som jag har tänkt att koppla det. Och jag undrar helt enkelt om det skulle fungera att göra så ? Byta ut Telia-modemet mot BBB-modemet. Men att endast använda 1 av 5 portar men endå få det att fungera som Telia-modemet gör ?

Kort och gott undrar jag om man får ut 24/1 från endast en port eller om alla portar delar på 24/1. Det är tänkt så att jag endast ska använda 1 port av dom 5 man får av BBB.

Anledningen till att jag vill koppla så är att jag använder mig av fler än 5 datorer hemma i nätverket. + att jag vill också kunna använda mig av portforwarding och brandväggen som finns inbyggt i routern.

Bild 1 - Telia
[Image Can Not Be Found]

Bild 2 - BBB
[Image Can Not Be Found]

Hjälp uppskattas 🙂

//MVH Stellan
Edit: Såhär står det om min router jag har nu (RP114)
Interface Specifications
LAN: 10BASE-T or 100BASE-TX
WAN: 10BASE-T, RJ-45

Det betyder att den bara klarar av 10Mbit på WAN porten ? Eller missuppfattar jag det hela ?

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
888037
May 11, 2005 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Kopplar du den till routern så kommer rotern lägga beslag på en adress som den sedan delar.
Därimot om du lägger en switch istället för router så får datorerna dela på de 5 adresserna.

Router 1 adress
Swtich 5 adresser.

Kapiiish 😉

Sen om det står 10mbit WAN så får du nog bita i det sura äpplet och endast få tillgång till 10mbit.

Blaxxor
Member
Medlem
888046
May 11, 2005 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: Kopplar du den till routern så kommer rotern lägga beslag på en adress som den sedan delar.
Därimot om du lägger en switch istället för router så får datorerna dela på de 5 adresserna.

Router 1 adress
Swtich 5 adresser.

Kapiiish 😉

Sen om det står 10mbit WAN så får du nog bita i det sura äpplet och endast få tillgång till 10mbit.

Har förmodligen en ny router på ingång som klarar 100mbps på WAN porten :P.

Men jag vill egentligen bara ha en ipadress från BBB, men har inte lust att betala 30kr extra i månaden för då blir det dyrare än min nuvarande 0,5 iaf 😛 Och det vill jag inte 😛

Men om jag tar och kopplar routern i en av portarna på modemet så tar ju routern tillvara på 1 av dom 5 ipadresserna. Sen delar routern ut interna ipadresser till den första ipadressen från modemet. Alltså blir det väl som att bara ha 1 ipadress utåt ? Har alltså inte tänkt att använda mer än 1 ip-adress som man får från modemet

Det borde väl fungera så ?

Frågan är bara om alla 24mbit kommer till den enda ipadresse man använder eller om den delar 24mbit på alla portar. I sådana fall får jag ju bara ut ca5mbit på porten jag tänkt använda 😛 Om det nu fungerar så 😛

Ber om ursäkt om inlägget blev lite rörigt, men frågorna bara stormar ut ur en nu 😀

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
888049
May 11, 2005 - 1:51 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe det är inte så att det delar upp 5mbit på varje port, den kör fullt ös så gott det går.
Klart att den fördelar på sätt och vis, om man kopplar in sig på modemet med 2 datorer så blir det inte 12mbit var utan 24mbit som de delar på hur som helt, om ena vill använda allt så går det så länge inte andra försöker slita också.
Ingen lastbalansering som gör att det max får flöda igenom 5mbit på varje port.

Om du kopplar in routern så blir routern tilldelat en ip för modemet vet inte om det är en dator eller inte.
Och sen blir burkarna i nätet tilldelate lokala ip'n av dhcp'n i routern. Men det blir bara en ip adress ut som sagt.

Blaxxor
Member
Medlem
888060
May 11, 2005 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: hehe det är inte så att det delar upp 5mbit på varje port, den kör fullt ös så gott det går.
Klart att den fördelar på sätt och vis, om man kopplar in sig på modemet med 2 datorer så blir det inte 12mbit var utan 24mbit som de delar på hur som helt, om ena vill använda allt så går det så länge inte andra försöker slita också.
Ingen lastbalansering som gör att det max får flöda igenom 5mbit på varje port.

Om du kopplar in routern så blir routern tilldelat en ip för modemet vet inte om det är en dator eller inte.
Och sen blir burkarna i nätet tilldelate lokala ip'n av dhcp'n i routern. Men det blir bara en ip adress ut som sagt.

Okej 🙂 Ville bara vara säker 😛

Men då kommer det fungera som jag vill då 🙂 Eller egentligen är det mest min pappa som vill att det ska vara så så att brandväggen och portforwardingen fungerar som vanligt 🙂

Så det får nog bli BBB 24/1 mbit för 399kr i månaden då 🙂 Blir en rejäl uppgradering från 0,5 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 235
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL