Bredbandsbolaget => Gestapo|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bredbandsbolaget => Gestapo
Pusher
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 58
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 8, 2001 - 7:43 am
sp_Permalink sp_Print

Läste nyss på Dn's hemsida om att Bredbandsbolaget övervakar sina kunder trafik volymer. Ser de något suspekt så skickar de ett brev och hotar med att stänga av uppkopplingen. Deras motto är att om man har höga trafikvolymer så är man piratkopierare.

//Pukke

http://www.dn.se/DNet/jsp/Cros.....index.html

prozaq
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
98400
November 8, 2001 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

"- Vi har bara tittat på trafikvolymerna. Även om vi rent tekniskt skulle kunna se vad de sysslar med, så gör vi inte det, säger Gunnar Sjögren, informationschef på Bredbandsbolaget." -citat DN..

hmm.. och det ska vi tro på?

Att scanna mängden trafik på en uppkoppling är inte integritetskränkande.. om BBB däremot börjar sniffa packets, filtyper motsvarande är det ett grovt intrång i ens person.

Jämför med buggning på telefon.. För att polisen ska få tillstånd krävs både en polisanmälan, bevis att du bryter lagen, domstolsorder och en fetbra anledning att bugga just telefonen...
-bara för att jag har "rent mjöl i påsen" så vill jag ju inte ha någon som lyssnar oavsett!

Blir man avstängd utan grund bör man gå till rätten, OM BBB har gjort intrång ska dom polisanmälas...

Slutligen.. hur kan dom 10 personer som DNs artikel handlar om ha "ovanligt" höga trafikmängder.. innebär detta att en kund INTE har tillgång till 10Mb/s??? betalar jag för 10Mb/s ska jag också kunna använda det..
annars undrar man ju vad det är för tjänst dom säljer...

//prozaq
--Förbannad BBB kund--

Pusher
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 58
98431
November 8, 2001 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju så det ska vara! Har man en tjänst på 10Mbit så använder man sig av det också. Vad jag vet så har dem inte en begränsning på antal skickade Mb i bredbandsbolagets avtal.

Uppmanar alla att tanka ner någon laglig, gratis linux distrubition från sunet.se, dygnet runt i några månader och se vad dem säger. "Från sunet får man 10Mbit nerladdning"

//Pukke

prozaq
Medlem
103804
November 15, 2001 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe.. gissa vad jag gör då.. )

har väl laddat ner en 40 gig än så länge.. får se vad som händer=))

ska bli kul och se om man får nått brev.. isf ska jag fan anmäla skiten..

//proaq

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
103812
November 15, 2001 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

tycker BBB är skyldiga att uppge för användarna vad som är gränsen, hur mycket är "för mycket" annars blir det ju upp till den personen som sitter där och övervakar att avgöra, kan tippa på att dom har någon slags gräns, får man bara reda på den skå kan man ju bara se till att hålla sig under den?

Moneyman_X
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 315
104110
November 16, 2001 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

det börjar likna lanet i dannmark där snuten dundrade inn!!!!! 😀 😀 😀 😀 😀 😀

Moneyman_X
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 315
104154
November 16, 2001 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

tur att man inte har bokar DH!!!! laugh laugh laugh laugh laugh

prozaq
Medlem
107634
November 21, 2001 - 11:32 pm
sp_Permalink sp_Print

gräns?.. tja.. om du tankar med 2meg/s från sunet kan du dra ner nåra tusen gig i månaden.. utan problem..

dom som fick brev hemskickade hade laddat ner nått run 6 terabyte om jag inte missminner mig..

hehe.. roligt obekräftat rykte..
enl vissa stog det dagen efter i tidningen att BBB erhållit mååååånga stämningsansökningar från många personer... ligger alltså ev i rätten om ryktena stämmer.. hoppas fan dom får böta f-ns!

man tycker dom ska försvara KUNDERNA i fösta hand och inte filmindustrin och speltillverkarna..

nån som såg diskus på tv4 igår? hehe.. dom e fan inte sanna inkompetensbyrån.. går runt som nått jäkla gestapo och filmar osv osv.. fan dags att lägga ut ett pris på skallen på deras nazijurist!..hehe smile)

det roliga är att om piratkopieringen går ner till 0% så kommer företagen dock sälja 100% av sina spel.. men den kommer ju inte öka i omsättning för det..hehe smile
dom borde fan ta en liten kurs i marknadsföring=)
alla får ju newsen via piratkopiering smile

//prozaq

Alex aka NH|WiggeR
Member
Medlem
Forum Posts: 2067
107663
November 22, 2001 - 1:22 am
sp_Permalink sp_Print

Vi har också "kontrolerad" UPP och NER laddning hos EKTV.
Det suger bigtime. Kan bara ladda ner typ 3 gigg per vecka eller liknande, sen så sjunker det ner till 56ks modem fart... :burn:

/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"

prozaq
Medlem
107771
November 22, 2001 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

hmm. suger gren i örat!!!

om det står i avtalet ere inte mycket man kan göra.. men står det inte specat nånstans.. ring och klaga..

chello fuckar också på så sätt.. tankar man mycket drar dom ner bandbredden.. ringer man dom så bara sitter dom som frågetecken.. lögnhalsar! tacka fan för att jag bad dom dra åt hvete..heehe

-who cares!

[TDM]Thanotos
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 228
110986
November 27, 2001 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med er, ladda ner så mycket (lagligt) ni kan...man kan ju använda tex getright och lägger in en lång lista på gigantiska filer som man sedan sparar ner på hårddisken...om man vill att det inte skall ta upp så mycket plats kan man ju alltid köra en evighetsloopad bat-fil som försöker ta bort *.* i katalogen man laddar ner till...smile

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
110991
November 27, 2001 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

On 2001-11-08 13:18, Pusher wrote:
Det är ju så det ska vara! Har man en tjänst på 10Mbit så använder man sig av det också. Vad jag vet så har dem inte en begränsning på antal skickade Mb i bredbandsbolagets avtal.

Uppmanar alla att tanka ner någon laglig, gratis linux distrubition från sunet.se, dygnet runt i några månader och se vad dem säger. "Från sunet får man 10Mbit nerladdning"

//Pukke

Men dessa 10Mbit är inte 24h/dygn 365 dagar per, för då hänvisar dom till företags abonnemang vilket kostar en bra massa mer tusen i månaden!

Kan liknas lite grann med att plocka med sprit "för eget bruk". 10Mbit i bursts är inga problem, men konstant nyttjning av 10Mbit så får man skaffa sig företags abbonnemang.

Har haft denna dispyt med Bonet!

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
111114
November 27, 2001 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

tsts, ngn av grundarna till BBB hade ju sagt att dom inte brydde sig ett skit om vad användarna gjorde.. dom som hade blivit avstängda hade haft onormalt mycket trafik, så mycket att det störde andra användare eller ngt... och han håller dessutom på att utväcka ett napster för filmer..

läste det ngngstans..

prozaq
Medlem
111651
November 28, 2001 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

hmm... låter fan mysko.. i avtalet med bbb står inget att man INTE får ladda hem 10mb konstant.. då är det ett kontraktsbrott om dom begränsar hastigheten..

vad är "onormalt" mycket.. jag laddar konstant nu.. det är inte onormalt.. många jag känner gör samma.. dvs att det är förekommande och inte onormalt.. skitsnack från både bonet och bbb om det stämmer isf..

utveckla nytt napster.. och? har dom nu begränsat också VAD man får köra hos bbb eller? ska man inte få utveckla egna apps..

kefft värdelöst..

Halvoo
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 143
111777
November 28, 2001 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag orkade inte läsa igenom alla inlägg men jag såg i alla fall ett repotage om just det att dom övervakar sina kunderoch i repotaget så såg man hur dom var ute och letade i bearshare och direct connect.smile
Men denna övervakning ska bara pågå under november månad.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 555
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL