Bredbandsuppkoppling|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bredbandsuppkoppling
Bosse007
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
August 25, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 24, 2004 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Den som är intresserad av vilka alternativ som finns att välja mellan avseende internetuppkoppling kan kika på min bredbandssida;
http://bossew.1go.dk/Bredband.htm
Som det är nu har jag koncentrerat mig på att ta upp alla parametrar som är viktiga i samband med val av internetleverantör. I etapp två kommer jag att sammanställla en lista över landets operatörer (geografiskt indelade) tillsammans med lite korta fakta om var och en.

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
Member Since:
May 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
703148
August 24, 2004 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Var lite fel på infon om telia. Man får har server, man kan ha annan startsida

Bosse007
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
August 25, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
703161
August 24, 2004 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

picks2 wrote: Var lite fel på infon om telia. Man får har server, man kan ha annan startsida

Tror inte jag nämnt något om att Telia ej tillåter server. Precis som för BBB har jag haft en aning svårt att få svar från Telia. De svar som finns så här långt från BBB och Telia är antingen de svar de givit mig direkt eller som står på deras respektive webbsajt.

Frågan om startsida för Telia är speciell (se notering om detta på min bredbandssida). Detta är en fråga som Telias internetsupport inte kunnat (velat?) besvara. Känner ingen personligen med ADSL från Telia, men om man läser information från andra bredbandsleverantörer samt från forum från de som har ADSL från Telia så är alla rörande överens om att Telia tvingar in användarna till deras portal. Kanske något som ändrats nu?

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
703176
August 24, 2004 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska Tiscali sluta i Sverige? Verkar konstigt när de kör värsta driven just nu med 8mbit.

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
703191
August 24, 2004 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Bosse007 wrote: [quote=picks2]Var lite fel på infon om telia. Man får har server, man kan ha annan startsida

Tror inte jag nämnt något om att Telia ej tillåter server. Precis som för BBB har jag haft en aning svårt att få svar från Telia. De svar som finns så här långt från BBB och Telia är antingen de svar de givit mig direkt eller som står på deras respektive webbsajt.

Frågan om startsida för Telia är speciell (se notering om detta på min bredbandssida). Detta är en fråga som Telias internetsupport inte kunnat (velat?) besvara. Känner ingen personligen med ADSL från Telia, men om man läser information från andra bredbandsleverantörer samt från forum från de som har ADSL från Telia så är alla rörande överens om att Telia tvingar in användarna till deras portal. Kanske något som ändrats nu?

Tror picks2 syftar på att man kan använda sig att program för att logga in istället och då välja vilken startsida som helst.
Samma sak gäller för ComHem.

Zunk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 995
Member Since:
November 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
703192
August 24, 2004 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

ser skit bra ut 🙂 keep it up!

Bosse007
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
August 25, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
703276
August 25, 2004 - 12:31 am
sp_Permalink sp_Print

Zunk wrote: ser skit bra ut 🙂 keep it up!

Tanx Zunk, glad om det arbete jag lagt ner kan vara till glädje för någon i det inte så enkla valet mellan bredbandsleverantörer. 😀

Tack oxo Boogey för förklaringen om att man kan komma runt Telias styrning till deras portal via speciellt inloggningsprogram.

Till Stormaz. Ja, man kan tycka det är konstigt att Tiscali planerar att lägga ner i Sverige, men informationen kommer från dem själva. De vill i stället satsa på England och några andra länder, där bredbandspriserna ligger högre, med mindre konkurrens och större avans. Tiscali är lite obestämda i sina uttalanden, men det känns ganska säkert om man går ut med sådan information överhuvudtaget. Tror inte att Tiscali-folket i Sverige vill lägga ner verksamheten, och sedan är det ju så att Tiscalis bredbandsuppkopplingar inte försvinner bara för att Tiscali gör det. Någon annan lär köpa upp det (BBB är nog intresserade), och ju fler kunder Tiscali har vid en ev. försäljning, desto mer får Tiscali naturligtvis ut. 8 Mbps-satsningen Tiscali har nu är ju ett led i att nu nappa åt sig så många kunder som möjligt inom kort tid.

Sedan en fråga. Picks2 säger att Telia tillåter server. Men jag har nu fått ett mail från en kille som pratade med Telias support igår och de ska då ha sagt att man INTE får ha någon server (mail, ftp, webb) uppkopplad. Vad ska man tro på?

xRaY
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 918
Member Since:
April 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
703362
August 25, 2004 - 8:12 am
sp_Permalink sp_Print

kan du fixa bredband åt mig uppe i skogen också? =)

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
Member Since:
May 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
703461
August 25, 2004 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

bra sida för övrigt. Detta stå i telia vilkor.
5.2 Anslutning av utrustning
Kunden får ansluta en egen server till tjänsten under förutsättning att den enbart används för personligt bruk. Kunden får däremot inte ansluta en server till Telias nät i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhandahålla varor, tjänster eller information till annan. Vid anslutande av en server skall Kunden följa svensk lag och vid var tid gällande AUP (svensk översättning Godtagbar användningspolicy, finns att läsa på http://www.telia.se/sakerhet) så att inte olägenhet uppstår för Telia, Telias kunder eller andra operatörer. I de fall olägenheter uppstår har Telia rätt att omgående begränsa och/eller stänga tjänsten.

Kunden får inte ansluta en egen e-postserver till tjänsten om inte Telia särskilt skriftligt godkänt detta.

Bosse007
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
August 25, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
703533
August 25, 2004 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

picks2 wrote: bra sida för övrigt. Detta stå i telia vilkor.
5.2 Anslutning av utrustning
Kunden får ansluta en egen server till tjänsten under förutsättning att den enbart används för personligt bruk. Kunden får däremot inte ansluta en server till Telias nät i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhandahålla varor, tjänster eller information till annan. Vid anslutande av en server skall Kunden följa svensk lag och vid var tid gällande AUP (svensk översättning Godtagbar användningspolicy, finns att läsa på http://www.telia.se/sakerhet) så att inte olägenhet uppstår för Telia, Telias kunder eller andra operatörer. I de fall olägenheter uppstår har Telia rätt att omgående begränsa och/eller stänga tjänsten.

Kunden får inte ansluta en egen e-postserver till tjänsten om inte Telia särskilt skriftligt godkänt detta.

Tack picks2 för detta udrag från Telias villkor. 😀
Intressant. Dock är denna formulering lite lurig. De skriver ju här, på ett lite snällt sätt, att all uppkoppling av server är förbjuden om någon annan än en själv kan komma åt servern (vilket drastiskt minskar nyttan med en server). Vad gäller just e-postserver så har jag hört att man kan få ett speciellt formulär från Telia att fylla i för att ev. få tilstånd att köra en dylik. Och vad jag förstått så får man också detta tillstånd för e-postserver, såtillvida man inte "misskött" sig tidigare.

Bosse007
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
August 25, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
703649
August 25, 2004 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

X---Ray wrote: kan du fixa bredband åt mig uppe i skogen också? =)

Det finns ju lösningar för detta. Dyrt som attsingen, förvisso, men vi har ju några leverantörer av "bredband" via satellit. Men ADSL-utbyggnaden pågår för fullt... även om min egen lilla åsikt är att man satsar mer på att öka bandbredden till de som har bredbandsmöjlighet idag, än på att bygga ut till de som inte har något ADSL/LAN att tillgå.

Tids nog blir nog även de i de djupaste och mörkaste skogarna i Norrland uppkopplade till "världen" på någon vänster, men ett tips för dem som bor just där är nog att inte hålla andan i väntan på detta. wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL