October 15, 2002
har äntligen skaffat Telias ADSl 500. Huvudjacket sitter i köket och jag fick en tips av en kille här på NH att bryta av plastpiggen på alla telefonkontakt så ska det funka att ha modemet varsomhelst. Nu är det så att när ADSL:et är igång, så brusar det i luren. Om man lyfter luren, så avbryts internet ett tag, men sen kopplar upp sig igen. Jag har en D-Link 300i modem. Kan det vara splittern som är trasig? Vet någon var man kan få tag på en sån lös?
Tacksam för alla svar
December 15, 2002
mrfilen wrote: har äntligen skaffat Telias ADSl 500. Huvudjacket sitter i köket och jag fick en tips av en kille här på NH att bryta av plastpiggen på alla telefonkontakt så ska det funka att ha modemet varsomhelst. Nu är det så att när ADSL:et är igång, så brusar det i luren. Om man lyfter luren, så avbryts internet ett tag, men sen kopplar upp sig igen. Jag har en D-Link 300i modem. Kan det vara splittern som är trasig? Vet någon var man kan få tag på en sån lös?
Tacksam för alla svar
Bryter man plastbiten blir dina jack paralellkopplade. Den ska alltså vara kvar, samt att modemet ska sitta först på slingan. Helst utan en massa dåliga förlängningssladdar.
Lite om jack hittar du här http://w1.857.telia.com/~u8571.....e22se.html
December 15, 2002
mrfilen wrote: slutar brusningen om jag köper nya kontakter med piggarna på?? eller ska man söka efter en ny splitter?
Bruset beror oftast på att utrustningen inte sitter rätt kopplat. Se till att koppla dina jack i serie om de inte redan är så. Använd en hel Mellanpropp. Koppla inte in någon telefon eller annan utrustning före modemet. Prova för säkerhets skull att inte ha någon mer utrustning på samma jack som modemet sitter i.
Hjälper inte allt detta, så kanske du har en kompis som äger ett filter/splitter? Då kan du ju låna hans för att prova ifall ditt är sönder. Köp inget nytt innan du helt klart vet vad som är fel. De kan till och med vara din telefon som är boven i dramat. Prova med en helt annan för att vara säker på de åxå.
December 15, 2002
mrfilen wrote: kan man fortfarande pröva alla jack om man har tagit bort plastpiggen på alla kontakt? då blir de parallelkopplade, om jag inte har fel. Nån idé hur man kan få tag på likadana piggar?
Vet du vart ditt första jack sitter? Ifall du tar bort kåpan på jacken ska du ha 2 kablar nere och 2 kablar uppe vid seriekoppling, kolla länken jag postade om de. En Primodkontakt kan du köpa på Teliabutiken, eller din lokala radio&tv handlare.
1 Guest(s)