Brygga anslutningar i Windows 2000?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Brygga anslutningar i Windows 2000?
heyl
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 1, 2003 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett litet problem, eller kanske snarare en fundering.

Har en server ståendes i garaget och denna delar ut Internet till mitt nätverk med Windows inbyggda delning. (Kör Win2k server). Linan in till huset är på 100 Mbps.

I burken sitter också ett 10 Mbps-kort som jag vill använda till att ansluta en till server. Mitt problem är alltså att jag vill kunna komma åt internet via 10Mbps-kortet.

Nån som har någon idé på hur jag ska göra?

Schematisk bild: http://heyl.dyndns.org/temp/sc.....k_bild.gif

uffeg
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
348517
June 1, 2003 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

heyl wrote: Jag har ett litet problem, eller kanske snarare en fundering.

Har en server ståendes i garaget och denna delar ut Internet till mitt nätverk med Windows inbyggda delning. (Kör Win2k server). Linan in till huset är på 100 Mbps.

I burken sitter också ett 10 Mbps-kort som jag vill använda till att ansluta en till server. Mitt problem är alltså att jag vill kunna komma åt internet via 10Mbps-kortet.

Nån som har någon idé på hur jag ska göra?

Schematisk bild: http://heyl.dyndns.org/temp/sc.....k_bild.gif

Hej på dig!

Du kan göra på två sätt. Antingen kopplar du en hubb eller switch på 10 Mbits kortet (alternativt 100Mbitskortet) och kopplar in klienten. Alternativ två är att stoppa in ytterligare ett nätverkskort i din Server och konfigurera upp så att den också får kontakt med omvärlden. Däremot är jag dålig på hur Windows inbyggda delningsfunktion fungerar med fler än två NIC -Network Interface Card. Har endast arbetat med att installera riktiga brandväggs servers och dito appliance burkar. Om du annars är intresserad av detta så kan jag rekomendera en enkel men avancerad brandvägg för mindre företag och privata nät i hemmen. den är dessutom gratis att ladda hem

heyl
Medlem
348524
June 1, 2003 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, jag skulle kunna köra en switch till så är problemet löst. Men jag har inte riktigt råd att köpa en switch bara för att jag ska kunna ansluta en till server, som jag bara ska "leka" med.

Jag söker en mjukvarulösning, alltså att konfa servern så att jag får kontakt med internet (via adsl-modemet) och det lokala nätverket (via 100 Mbps-kortet) på 10Mbps-kortet.

uffeg
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
348611
June 1, 2003 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

Alternativ tre är att du installerar en proxy programvara i din server som "NATar" (Network Adress Translation) all trafik bakom servern. Då kan du koppla upp till 254 datorer på insidan om du vill, men återigen så har jag inte testat det med tre interface i servern.

heyl
Medlem
348827
June 1, 2003 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, det är någonting sådan jag hade i tanken. Dock så vill jag använda Windows inbyggda internetdelare då jag har dåliga erfarenheter av andra mjukvarulösningar för detta ändamål. (ex. WinGate, Sygate Office Network osv.)

Någon som känner till ett program vars uppgift är att brygga två anslutningar?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 75
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL