February 19, 2002
Jag har ett litet problem, eller kanske snarare en fundering.
Har en server ståendes i garaget och denna delar ut Internet till mitt nätverk med Windows inbyggda delning. (Kör Win2k server). Linan in till huset är på 100 Mbps.
I burken sitter också ett 10 Mbps-kort som jag vill använda till att ansluta en till server. Mitt problem är alltså att jag vill kunna komma åt internet via 10Mbps-kortet.
Nån som har någon idé på hur jag ska göra?
Schematisk bild: http://heyl.dyndns.org/temp/sc.....k_bild.gif
June 1, 2003
heyl wrote: Jag har ett litet problem, eller kanske snarare en fundering.
Har en server ståendes i garaget och denna delar ut Internet till mitt nätverk med Windows inbyggda delning. (Kör Win2k server). Linan in till huset är på 100 Mbps.
I burken sitter också ett 10 Mbps-kort som jag vill använda till att ansluta en till server. Mitt problem är alltså att jag vill kunna komma åt internet via 10Mbps-kortet.
Nån som har någon idé på hur jag ska göra?
Schematisk bild: http://heyl.dyndns.org/temp/sc.....k_bild.gif
Hej på dig!
Du kan göra på två sätt. Antingen kopplar du en hubb eller switch på 10 Mbits kortet (alternativt 100Mbitskortet) och kopplar in klienten. Alternativ två är att stoppa in ytterligare ett nätverkskort i din Server och konfigurera upp så att den också får kontakt med omvärlden. Däremot är jag dålig på hur Windows inbyggda delningsfunktion fungerar med fler än två NIC -Network Interface Card. Har endast arbetat med att installera riktiga brandväggs servers och dito appliance burkar. Om du annars är intresserad av detta så kan jag rekomendera en enkel men avancerad brandvägg för mindre företag och privata nät i hemmen. den är dessutom gratis att ladda hem
February 19, 2002
Jo, jag skulle kunna köra en switch till så är problemet löst. Men jag har inte riktigt råd att köpa en switch bara för att jag ska kunna ansluta en till server, som jag bara ska "leka" med.
Jag söker en mjukvarulösning, alltså att konfa servern så att jag får kontakt med internet (via adsl-modemet) och det lokala nätverket (via 100 Mbps-kortet) på 10Mbps-kortet.
February 19, 2002
Ja, det är någonting sådan jag hade i tanken. Dock så vill jag använda Windows inbyggda internetdelare då jag har dåliga erfarenheter av andra mjukvarulösningar för detta ändamål. (ex. WinGate, Sygate Office Network osv.)
Någon som känner till ett program vars uppgift är att brygga två anslutningar?
1 Guest(s)