Bygga egen Router/brandvägg - m0n0wall|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bygga egen Router/brandvägg - m0n0wall
Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
Member Since:
December 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 26, 2007 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan alla NHW:are

(1.)Hade tänkt ersätta min "D-link 704p" (router/brÄndvägg) med en dator som jag hade tänkt köra pfsense (eller liknande) på.
Nu till den stora frågan... Hur ska jag få min lina delat till mina datorer :bok:
->
[Image Can Not Be Found]
Kan man koppla på detta vis (med switchen) ? eller måste man köra direkt sladd från pfsense burken till datorerna(för då kommer inte pci platserna att räcka :cy: )

(2.)om det funkar med switch hur kommer det funka med (lan)IP "delning" (alltså pfsensen ska dela ut ip addresser..men funkar det genom switchen)

(3.)Sen är pfsense det bästa valet? och brandväggen borde ju göra sitt jobb (visst har också mjukvaru BV på datorerna). Och routa portar borde inte vara nått problem..har alldrig kört pfsense eller liknande

Info: Har 1 dynamisk IP nummer från BBB. Och 550mhz/256mb borde räcka att köra pfsense dygnet runt.
hade tänkt köpa DENNA switch och
ett par sånna HÄR till pfsense burken

ALLA ideer, tankar och tips är välkomna... 🙂

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1133289
April 26, 2007 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp det kommer att funka, bara enable:a en DHCP-server i pfsense på LAN-kortet. Jag har provat både pfsense och m0n0wall ( http://m0n0.ch/wall ), och pfsense är kanske overkill för det du vill göra, varför inte kolla in m0n0wall? Behöver inte något lagringsmedia heller (kan köras ifrån USB/CD och spara på diskett eller USB)

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
Member Since:
December 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1133290
April 26, 2007 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

men räcker 100mbit switch eller är det bättre att köpa gigabit?... visst kommer inte detta hända ofta men jag tänkte att jag kan maxa lanet och min lina samtidigt utan att allt blir sirap igen wink

Offtopic:
ok nu tänkte jag byta min dlink pga att den har bara 40mbit throughtput och att lanet verkar inte hålla 100mbit kvalite ens (är otroligt seeeg om någon dator använder nätet lite mer)

EDIT Har tänkt att köra m0n0wallet från en Compact flash kort (IDE-> CF) istället för en hårddisk (för HDD:s överhettar och låter) ...men vilken m0n0wall ska jag hämta av dessa 🙄 http://m0n0.ch/wall/downloads.php

Kommer instalera detta n'r jag orkat gräva fram min gamla p3:a 😎

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
Member Since:
June 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1133363
April 27, 2007 - 12:35 am
sp_Permalink sp_Print

Ja. 100Mbit switch räcker eftersom du har 100mbit ut.
Switchen ger varje port 100mbit.

dubbeldusch
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
Member Since:
March 23, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1133446
April 27, 2007 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

pc-generic är väl den du ska ha...

tänk på att flashminnen inte klarar lika många skrivningar som en hårddisk, därför bör du kolla att pfsense har rätt inställningar så att den inte swappar en massa i onödan och sliter ut minnet.
Tror det ska vara det, men har aldrig använt pfsense själv.

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1133462
April 27, 2007 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker du skall ta gbit switch.
Trotts att du ha 100 lina från nätet så är det aldrig fel att ha gbit internt.

Kan ju vara trevligt att kunna maxa linan samt flytta skit mellan datorerna utan att hela bandbredds delen kapas av.
"självfallet så spelar det inte någon roll med exemplet ovan ifall man laddar på dator 1 och sen bara flyttar filer mellan dator 2 och 3 då det inte är hubbar vi talar om som alla delar på hastigheten"

Fast det är välla smaksa, gbit switchar kostar väll inget idag.

Sen skulle jag nog heldre ta ett par intel/3com kort istället för realtek eller liknande.

Typ intel pc pro 10/100 kort.
Har ett par st sånna, bor du i stockholm?

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
Member Since:
December 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1133470
April 27, 2007 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

dubbeldusch wrote: pc-generic är väl den du ska ha...

tänk på att flashminnen inte klarar lika många skrivningar som en hårddisk, därför bör du kolla att pfsense har rätt inställningar så att den inte swappar en massa i onödan och sliter ut minnet.
Tror det ska vara det, men har aldrig använt pfsense själv.

M0n0wall (som jag valt istället för pfsense)...läste på deras forum att den behöver bara skriva till HDDN(eller flashminnet) då man ändrar inställningar...så det borde ta ett tag att slita ut en flash minne 😉

BarateaU wrote: Tycker du skall ta gbit switch.
Trotts att du ha 100 lina från nätet så är det aldrig fel att ha gbit internt.

Kan ju vara trevligt att kunna maxa linan samt flytta skit mellan datorerna utan att hela bandbredds delen kapas av.
"självfallet så spelar det inte någon roll med exemplet ovan ifall man laddar på dator 1 och sen bara flyttar filer mellan dator 2 och 3 då det inte är hubbar vi talar om som alla delar på hastigheten"

Fast det är välla smaksa, gbit switchar kostar väll inget idag.

Sen skulle jag nog heldre ta ett par intel/3com kort istället för realtek eller liknande.

Typ intel pc pro 10/100 kort.
Har ett par st sånna, bor du i stockholm?

"Tänkte" bara på gbit switchen för jag visste inte om 100mbit switchen skulle bli sirap men det ska det inte bli enligt MULLVADEN. Annars så har jag bara gbit kort på en av datorerna och just nu räcker 100mbit..så kanske i framtiden

hittar inga med intel chippar på komplett ...(100mbit som är billiga wink ) ...får väl kolla i dom lokala butikerna då.

-->GBG

MULLVADEN wrote: Ja. 100Mbit switch räcker eftersom du har 100mbit ut.
Switchen ger varje port 100mbit.

Så man kan (i teorin) ladda ner från internet på dator 1 i 100mbit och samtidigt inom lanet skicka filer i 100mbit?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 44
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL