March 29, 2002
Hej!
Jag tänkte förbättra nätet i min sommarlägenhet, som sitter i ett komplex bestående av ca 50 lägenheter. Idag så är det upbyggt på 1 adsl 30 lina, med accesspunkter av skiftande kvalitet.
Det jag har tänkt mig är att börja med ett till abonnemang, dvs 2*adsl30, och föda dessa in via modem till en dual wan router (typ Komplett.se - D-Link DSR-1000N Unified Service Router) och sedan förstärka signalen ut i fastigheten, antingen trådlös eller fysisk lina.
Våran top hittils har varit 140 pryttlar samtidigt, men det växer såklart hela tiden.
Jag känner att jag är lite off på marknaden, jag är supertacksam för alla tips och tankar, och kommer föda tillbaka kring hur vi bygger upp saker och ting.
//Cliff
January 9, 2004
Om du har 140 "devices" så kommer du behöva ha ganska många AP om det ska fungera bra. Särskillt om det är mycket trafik. Om det går, så skulle jag bygga ett trådat nät och sedan sätta ett 10 Tal AP som du sedan managerar centralt, med ett SSID.
Kolla på dessa. De har fått bra kritik och de kan styras med POE tex (vilket du säkert vill ha på en del ställen). De kommer dessutom med en gratis programvara för att managera flera AP i samma när.
Specs fr Ubiquiti Networks Unifi AP AC - Egenskaper & Information
http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=846509 <- tidigare version som är billigare och mindre funktioner.
January 9, 2004
cliffninja;1290576 wrote: Jag har kollat lite mer vad vi har, det år ett trådat nät med 8 AP (som ska bytas) som har både ström och nätverkskabel. Dom ligger idag mot 2 switchar som har POE om det behövs. Ska kolla dom, man tackar
yes. Säg till om du behöver veta nått mer.
March 29, 2002
Sure, det där är ju accesspunkterna. Om vi har 2 ADSL linor som kommer in, antagligen med modem, vad rekommenderar du (eller ngn annan) för router - jag vill ju dela på de 2 linorna som en. Jag har tittat på några dual wan alternativ, men känner mig lite osäker.. Unify ser finfina ut, men lite dyra, har du något mer förslag?
January 9, 2004
Det här med routrar är alltid ett aber. Men en gyllene regel är att skippa konsument routrar för en sådan här stor installation, men det antar jag att du redan räknat med.
Frågan är om du inte ska titta på en brandvägg istället (de har router funktionalitet i sig). Då kan du ofta terminera tex VPN där om du skulle behöva.Sen kan du även strypa trafik och liknande.
March 13, 2011
cliffninja;1294609 wrote: Nu är det sommar igen och vi tänker fixa ovan, blev inget förra året.
Vi har 2 VDSL linor från Telia+ en till, som kommer gå via modem och sen kombineras (dual wan) i en router/brandvägg och ut till 8 accesspunkter. Router + AP:s mottages tacksamt
Har för mig det är zyxel du får från Telia(rätta mig om jag har fel). Då skulle jag föreslå du använder zyxel hela vägen.
2 Guest(s)