October 22, 2006
Hej
En vän till mig bad mig om hjälp angående sitt trådlösa nätverk. Tänkte kolla runt lite innan jag sätter igång att fixa det.
Så här är det. Han har en bärbar dator med ett Cisco Wlan kort i (som man sätter i sidan på datorn. Alltså inte inbyggt.) Sen har han en Dlink router. TROR det är D-Link DSL-G624T. Dock inte helt säker. Hur som helst så stödjer kortet 11MBit och routern 54MBit.
När han har datorn jämter routern har han utmärkt signalstyrka. Flyttar han där imot datorn 3-4 meter så får han låg. Låter han den stå nära routern så går signalstyrkan upp å ner från utmärkt till låg.
Det första som slår mig är att man kanske borde uppgradera mjukvaran i routern. Den har nog med 99% säkerhet aldrig blivit uppdaterad.
En andra tanke jag har är om två olika märken funkar halvbra ihop? Men samtidigt borde det inte kunna vara det efter som alla kör med en viss standard? Annars hade ju hela hotell idén med att man ska kunna jobba på hotellet man är på falla?
Kan det vara så att kortet eller routern är sönder? Har själv haft 3! st dlink routrar och alla har gått sönder. Jag kommer aldrig mer äga en dlin router 🙂
Tacksamm för hjälp
March 27, 2003
Kolla så att inte routern har några "konstiga" funktioner aktiverade... Då menar jag funktioner som påstås ge extra bra räckvidd eller extra hög hastighet. Dessa funktioner finns inte i standarden (b/g) och fungerar därför bara/bäst med routertillverkarens nätverkskort och dennes mjukvara (alltså inte vilket WLAN-kort som helst med XPs inbyggda WLAN-funktion).
June 26, 2004
Problemet är inkompabilitet mellan Dlink och Cisco.
Det ska fungera efter alla möjliga normer, men det gör det inte av någon mystisk anledning, det har jag själv fått erfara.
Jag har testat att köra med ett aironet 350 pci i en server mot en Dlink Dwl-900ap+, det fungerade inte alls speciellt bra.
Signalstyrkan på Cisco kortet hoppade upp och ner hur jag än bar mig åt.
Har även testat en bärbar med ett Cisco pcmcia, fick samma problem där.
Jag har haft en hel del erfarenheter med Cisco´s wlan produkter under årens lopp pga att jag har en 1km lång radiolänk för internet.
Så det har blivit en hel del exprimenterande med både AP´s och kort för bästa resultat.
Cisco ger jag inte mycket för, det är bara uppblåsta produkter som man får betala en massa onödiga pengar för.
Många företag älskar Cisco, men det beror väl mer på att teknikerna inte begriper bättre.
March 30, 2003
En polare spelar musik 'över' ett aironetkort och det går alldeles utmärkt. Biblioteket i stan kör med Cisco APs och det funkar också skitbra. Dlink är annars kända för att göra skit.
802.11g suffers from the same interference as 802.11b in the already crowded 2.4 GHz range. Devices operating in this range include microwave ovens, Bluetooth devices, and cordless telephones
Testa med ett annat kort/AP så kan ni ju utesluta vad det är som strular. Men även ifall det blir låg signalstyrka så kan ni ju kolla ifall trafiken går ner?
June 26, 2004
Problemet med Dlink är buggig firmware, dessutom så vet man egentligen inte vad man köper (Om man nu inte är ordentligt införsatt).
Du kan köpa 2st DWL-XXX med samma beteckning, men man kan inte vara säker på att det är samma innehåll!
Dom har en mängd uppdaterade (eller ned daterade) versioner av samma modell och det som ofta brukar skilja är radiodelen och firmwaren.
Vissa versioner fungerar bättre och vissa sämre vilket gör det svårt att ge tips när det gäller felsökning.
1 Guest(s)