Comhem m.m.|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Comhem m.m.
jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 4, 2008 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan någon hjälpa mig.

Har lite problem med att få kontakt med min server hemma.
80.217.79.59 (IP't till servern) Jag kan inte ens pinga den där jag är nu.
Jag befinner mig på bredbandsbolagets nät.

När jag gör en Tracert 80.217.79.59
stannar den på 213.200.189.142 och enligt http://ipkoll.se/natverkstjanster/whois/ tillhör denna IP Comhem.

Hemma har jag också Comhem och trodde därför att jag kunde ringa
Comhems support och fråga om dom visste vad felet kunde vara.

Men han på teknisk support visste inte ens vad en tracert var och det
fanns inte heller någon annan där som visste det (enligt honom då)
Han ville inte alls hjälpa mig i huvudtaget eftersom servrar och remotedesktop inte supporteras av Comhem. Jag försökte förklara att jag bara ville veta om hade några problem med någon router, men då sa han att han inte hade tid med mig och att det fanns folk i kö.

Jag har en person hemma som sitter och kan surfa via samma modem, så helt död är inte linan. Att det vore något fel på servern kan uteslutas, dels för att tracert'n stannar innan den kommit fram och dels för att jag försöktt pinga andra datorer hemma.

Är det någon som kan göra en tracert och se om ni kommer fram.
Först trodde jag att det var min router som inte svara på ping. Men jag vet att jag har pingat den förut.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1172943
January 4, 2008 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Är IP't internt eller extern?
Har du fixat portforwarding i din router om du har någon?

Skrämmande hur inkompetent personal comhem har, när jag ringde dit o klagade över packetloss visste de inte vad det var heller.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1172996
January 4, 2008 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Är IP't internt eller extern?
Har du fixat portforwarding i din router om du har någon?

Skrämmande hur inkompetent personal comhem har, när jag ringde dit o klagade över packetloss visste de inte vad det var heller.

Alla IP'n är externa.. och när det gäller portforwarding i routern så är detta gjort. Dock kan jag inte ens pinga routern eller nå modemet härifrån. så vi har inte äns kommit frma till frågan om portar..

Kanske inte klargjorde detta tidigare.. Allt har fungerat perfekt fram tills idag.. Har jobbat mot servern hemma i flera månader..

Avatar
Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
Member Since:
January 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1173005
January 4, 2008 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror du har bättre möjlighet till svar ifall du mailar Comhems kundservice, då det kan ta tid att luska fram vilken maskin det är som inte riktigt fungerar som den skall. Tror det skulle vara lika svårt att få hjälp via telefon i liknande ärende oavsett vilken ISP det gäller, 1st-line agenter brukar sällan (för att inte säga alltid) ha koll på ip-adresser till routrar och dylikt i ISPs ägo. Om det inte är en större driftstörning då stackars kundtjänst/support har fått sådan info. Dessutom iom att du ringer in pga att du inte når en privat server tror jag är ett ganska lågt prioriterat fall och nyttjar en annan ISP.

/Jimmy

Zunk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 995
Member Since:
November 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1173027
January 4, 2008 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har comhem hemma. Det har gått skit segt i 5-6 dagar nu. I princip alla "svenska" sajter är extremt långsamma, ex. denna eller att leta prylar på webhallen är helt olidligt. De "utländska" är lite bättre men knappast mycket. Brukar även kunna ladda torrents i bortåt 2500kbps, men dessa dagar mellan 100-250 typ.

Kanske är så att Comhem dras med lite problem dem inte vill avslöja? Jag tänkte ringa på måndag if det fortsätter, kan återkomma då..

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1173029
January 4, 2008 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: [quote=Json_81]Är IP't internt eller extern?
Har du fixat portforwarding i din router om du har någon?

Skrämmande hur inkompetent personal comhem har, när jag ringde dit o klagade över packetloss visste de inte vad det var heller.

Alla IP'n är externa.. och när det gäller portforwarding i routern så är detta gjort. Dock kan jag inte ens pinga routern eller nå modemet härifrån. så vi har inte äns kommit frma till frågan om portar..

Kanske inte klargjorde detta tidigare.. Allt har fungerat perfekt fram tills idag.. Har jobbat mot servern hemma i flera månader..

Alla ip'n?
Om inget nytt har hänt tillåter comhem bara ett ip per abbonemang.

Dock verkar de allmänt ha strul nu, har en polare som bråkat med dem i nån månad om att han ständigt blir nerkopplad.
De har bytt hans modem 2 ggr utan resultat. Får hoppas de försöker med något nytt nästa gång.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1173220
January 5, 2008 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=jonte_power][quote=Json_81]Är IP't internt eller extern?
Har du fixat portforwarding i din router om du har någon?

Skrämmande hur inkompetent personal comhem har, när jag ringde dit o klagade över packetloss visste de inte vad det var heller.

Alla IP'n är externa.. och när det gäller portforwarding i routern så är detta gjort. Dock kan jag inte ens pinga routern eller nå modemet härifrån. så vi har inte äns kommit frma till frågan om portar..

Kanske inte klargjorde detta tidigare.. Allt har fungerat perfekt fram tills idag.. Har jobbat mot servern hemma i flera månader..

Alla ip'n?
Om inget nytt har hänt tillåter comhem bara ett ip per abbonemang.

Dock verkar de allmänt ha strul nu, har en polare som bråkat med dem i nån månad om att han ständigt blir nerkopplad.
De har bytt hans modem 2 ggr utan resultat. Får hoppas de försöker med något nytt nästa gång.

Jag menade alla IP'n som nämnts i tråden/inlägget..

Och apropå comhem och IP-adresser, vad jag vet så har jag 4st dynamiska IP'n. Kan vara för att jag är gammal UPC-kund...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 33
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL