May 25, 2003
Tjenare..!
Kan man använda en accesspunkt med en vanlig tpkabel mellan den och modemet (Comhem)
Köpte en Accesspunkt som heter Dlink DWL-510 och testade att koppla modemet till den, men får det inte att funka, så jag kan surfa...
Får igång trådlösa nätverket skitbra mellan lappen och den stationära... Men kommer inte åt internet...
Kan det vara något med att man har dynamiskt ip när man är kopplad direkt till modemet, och typ 192.160.0.2 när man är på det trådlösa???
Eller måste jag knalla och köpa en trådlös router? 😕
Tack för hjälpen, Jesper
May 25, 2003
Adam wrote: Hur menar du?
Rätt modell borde vara:WAN <--> Modem <--> AP <--> Dator
Jo, alltså.. Istället för att sätta nätverkskabeln rätt in i datorn så sätter jag den i accesspunkten istället... Då blir det ju:
Comhem i väggen - modem - accesspunkt - trådlöst till datorerna
Men får det inte att funka... Kan man ha en accesspunkt istället för en trådlös router till att köra internet trådlöst?
December 24, 2002
Snorch wrote: Nja du måste ju har en router för att dela internet mellan flera datorer, sålänge du inte får flera ip-nummer från ispn, så nej det där borde inte fungera bra om du använder mer än en dator..
Men isåfall borde han ju få www till en av datorerna..
Fast jag vet inte hur accesspunkter funkar.. dem kanske också behöver en IP?
March 14, 2001
jonte_power wrote: [quote=Snorch]Nja du måste ju har en router för att dela internet mellan flera datorer, sålänge du inte får flera ip-nummer från ispn, så nej det där borde inte fungera bra om du använder mer än en dator..
Men isåfall borde han ju få www till en av datorerna..
Fast jag vet inte hur accesspunkter funkar.. dem kanske också behöver en IP?
Kan man tycka, kan vara något med APn som gör att han inte får ip-nummer från modemet.. Möjligt det skulle gå om du själv anger ip-nummer samt dns-servrar som du får från din ISP (om du kopplar modemet direkt till datorn)
En accesspunkt är helt enkelt en trådlös switch..
1 Guest(s)