d-link blockar fel trafik|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
d-link blockar fel trafik
PuIvret
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 35
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 9, 2010 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej jag har en ny d-link router modell dir-655 den funkar nästan alldeles utmärkt, mycket stabil, ger klarar nästan av all kapacitet mitt internet erbjuder osv osv.

Däremot upptäckte jag att den blockerar trafik den inte ska blockera, t ex facebook. Efter en granskning av loggen får jag felmeddelanden som dessa:

• [INFO] Sat Jan 31 19:31:06 2004 Blocked incoming TCP packet from 82.96.58.14:80 to xx.xx.xx.xx:xxxx as FIN:ACK received but there is no active connection
    [INFO] Sat Jan 31 19:30:49 2004 Blocked incoming TCP packet from 82.96.58.65:80 to xx.xx.xx.xx:xxxx as FIN:ACK received but there is no active connection
    [INFO] Sat Jan 31 19:30:49 2004 Blocked incoming TCP packet from 82.96.58.65:80 to xx.xx.xx.xx:xxxx as FIN:ACK received but there is no active connection
    [INFO] Sat Jan 31 19:30:48 2004 Blocked incoming TCP packet from 82.96.58.65:80 to xx.xx.xx.xx:xxxx as FIN:ACK received but there is no active connection
    [INFO] Sat Jan 31 19:30:48 2004 Blocked incoming TCP packet from 82.96.58.65:80 to xx.xx.xx.xx:xxxx as FIN:ACK received but there is no active connection

i mängder.

Jag har upptäckt att detta händer när jag ansluter till specifika hemsidor ex. http://www.facebook.com

Den sållar dessutom bort reklam av olika sorter, inte för att det är ett problem men man ifrågasätter ju om den även tar bort mer saker.

Jag har testat att inaktivera allt man kan styra med brandväggen och efter att ha googlat lite har jag även testat att sänka MTUn.

Jag har testat att ansluta till facebook genom att endast skriva dess ip-adress och det funkar!! Då ställde jag mej frågan om det kan ha att göra med startsidan väl inne i facebook eftersom jag har ställt in den på att hoppa över login-sidan. Skriver jag in lösenordet som vanligt efter att jag anslutit genom att skriva in ip-adressen istället dör internet. Jag drog därför slutsatsen att det kan ha att göra med dns-cachen. Så jag startade om nscd, men utan framgång.

Jag har inga problem att ansluta till facebook om jag kopplar kabeln direkt till datorn utan att gå genom routern. Surfar jag med kabel kvarstår problemet så det är inga problem med wifin.

Vore tacksam för förslag på lösningar.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1240950
January 9, 2010 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Säker på att den är ny? så det inte finns inställningar i accesskorntol från en föregående användare?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

PuIvret
Medlem
1240954
January 9, 2010 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är säker på att den är ny, jag packade upp den i förrgår. Sen har jag dessutom återställt inställningarna till fabriksinställningar både genom inställningssidan och resetknappen på enheten.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1240960
January 9, 2010 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm.. skumt då jag har en 655 och kan komma till http://www.facebook.com utan några som helst problem.
Vet inte om det strular längre fram då jag inte har FB

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Rogerpontare
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
1240973
January 9, 2010 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Testa att uppdatera firmwaren på den! 🙂

PuIvret
Medlem
1241023
January 10, 2010 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jag har testat det och har den senaste firmwaren men det har jag haft hela tiden ändå. Tror ni att det kan vara ett fabriksfel? För den borde ju inte blockera någonting per default. Speciellt inte om man inaktiverar hela brandväggen.

PuIvret
Medlem
1241057
January 11, 2010 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet är nu löst! Routern hade tydligen en egen dns-server som default. Jag laborerade lite genom att koppla in datorn direkt i väggen, kopiera dns-serveradressen för att sedan routern låta använda sej av den. Jag tycker dock att det är konstigt att om man ställer in routern på att söka ip genom dhcp så söker den inte också efter dns-server.

Tack alla för hjälpen!

PuIvret
Medlem
1241065
January 11, 2010 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet var tydligen inte alls löst. Däremot fungerade det att ansluta till http://www.facebook.com en gång. Och det verkade då inte fungera att ändra dns-server.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1241081
January 11, 2010 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm... lustigt, jag får DNS per auto från min ISP i in 655. Skall vi göra ett test ?
Gör en reset på inställningarna, sedan slänger du in din datorns MAC som den MAC din router identifierar sig mot nätet.
Se om du får någon annan inställning då.

Gällande vad du sade innan så förstog jag kanske fel på dig. Menar du att du kommer åt Facebook genom din router när du kör kabel eller wifi genom routern?
Eller är det helt dött efter routern ?

PuIvret
Medlem
1241114
January 12, 2010 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är helt dött genom routern oavsett om jag kör trådlöst eller med kabel. Sen har min router identifierat sej som min dators MAC hela tiden.

Problemet verkar ligga i att paketen inte lyckas ta sej genom NAT och/eller SPI. Då jag har inaktiverat SPI kommer paketen fortfarande inte fram enligt loggen. Och sedan öppnade jag upp DMZ till min dator och det konstiga är att det inte fungerade då heller. Jag tror att det verkar som ett hårdvarufel, vad tror du?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 581
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL