D-Link. Prioritera en spel dator i nätverket?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
D-Link. Prioritera en spel dator i nätverket?
spirates
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 17, 2012 - 12:09 am
sp_Permalink sp_Print

Jag måste ha en bra internet anslutning för spel på en av de 5 datorer vi har hemma. Normalt är det bra, men när andra familjemedlemmar börjar ladda ner torrents får jag fruktansvärd latency, normalt har jag runt 40ms, och om det över 100ms jag kan inte riktigt spela, och när folk börjar tanka kan det ge mig ping på 400ms: s!

Så jag undrar om det är möjligt att ge mig mer internet på något sätt .. Jag kan se två olika sätt, en bra och en mindre bra.

1. Någonstans i routern finns en inställning som gör att jag kan ge min egen dator prioritet som kommer att se till att jag alltid har X antal dl/ul så jag inte börjar lagga. När jag inte är online "lämnas" hela internetet tillbaka till de andra datorerna.

2.Helt enkelt minska mängden internet andra datorer har tillgång till. Det negativa med detta är ju dock att när jag inte spelar, så har de andra datorerna fortfarande minskad internet..

Men detta är bara spekulationer, jag har ingen aning om hur det funkar. Så vad ska jag göra?

Jag har en D-link 685.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
sp_UserOfflineSmall Offline
1274581
January 17, 2012 - 12:21 am
sp_Permalink sp_Print

Skall finnas en Funktion som heter QoS i routern. Hur bra den fungerar vet jag dock inte. Har du kollat så dina familj medlemmars torrent program inte är maxade i inställningarna? För om de står på obegränsat så hjälper inte QoS. Oftast vill man ha torrenter på runt 80% av linans kapacitet, så det inte blir helt tjockt i trafiken.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 631
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL