September 18, 2003
Såg att webhallen hade rea på Netgear produkter så nu tycker jag det är läge att köpa det.
108Mbit ska man väl satsa på?
Undrar lite om setupen bara.
Just nu har jag adsl-modemet och routern(lånad) inte i första jacket (eftersom det e på övervåningen och datorerna nere) men nu om man skaffar wlan så kan man ju lika gärna ha routern där uppe.
Jag har två datorer här nere och en är surfdator (ruskigt slö) och en spel/tank. Är det värt att köra två PCI-kort (469:- styck) eller kan man köra den ena som en brygga med ett wlan kort och ett vanligt som går till surfdatorn med korsad tp-kabel? Blir kanske lite omständigt.
Sen en annan fråga. Den nya generationens portabla konsoller kommer ju att ha WLAN, kommer de funka i mitt nät?
May 23, 2001
Borde gå att köra ett kort som brygga. Fast vad har du för internetuppkoppling? Jag kör med 108mbps trådlöst och kommer bara upp i max 3.5 mb/s så det är inte så ruskigt snabbt. Jag själv skulle köpt två trådlösa kort, eller faktiskt försökt dra kabel till spel/tank datorn. Trådlöst går ju även i halvduplex, vilket slöar ner rätt så duktigt direkt det blir lite trafik på nätet.
Vill även varna dig för Netgears nya medierouter WGT634U, då den i senaste datormagazin fick urusla betyg. Inte vet jag om de fick tag i ett Måndagsexpemplar då jag för övrig tycker Netgear är enastående. Min WGT624 fungerar t.ex. utmärkt.
Så länge de nya portabla konsollerna följer standarderna ska de väl fungera.
March 14, 2004
Jag Netgear är nog det bästa eller näst bästa märket när det gäller nätverk. Jag har en router från Netgear och den har alldrig strulat hur mycket jag än har belastat den! Medans min kompis D-link har bara strulat oavbrutet i 2 år nu, och dom har bara 2 datorer i nätverket.
May 23, 2001
Zebbe wrote: Tackar fär svaret, just nu har jag Telia 500 men uppgradering till minst 8Mbit sker väl inom en rätt så snar framtid. 3.5 Mbit lät ju inte så kul, mycket väggar då eller?
Det är inte mbit, det är mbyte jag kommer upp i. Mitt fel, jag som slarvar när jag skriver hastigheter.... Men det är ändå slött men borde räcka.
September 18, 2003
stormaz wrote: [quote=Zebbe]Tackar fär svaret, just nu har jag Telia 500 men uppgradering till minst 8Mbit sker väl inom en rätt så snar framtid. 3.5 Mbit lät ju inte så kul, mycket väggar då eller?
Det är inte mbit, det är mbyte jag kommer upp i. Mitt fel, jag som slarvar när jag skriver hastigheter.... Men det är ändå slött men borde räcka.
Aha 😉 Då e det rätt lugnt, kommer ju som max upp i kanske 5 Megabyte / s mot min xbox och det e ju 100mbit.
May 23, 2001
Zebbe wrote: [quote=stormaz][quote=Zebbe]Tackar fär svaret, just nu har jag Telia 500 men uppgradering till minst 8Mbit sker väl inom en rätt så snar framtid. 3.5 Mbit lät ju inte så kul, mycket väggar då eller?
Aha 😉 Då e det rätt lugnt, kommer ju som max upp i kanske 5 Megabyte / s mot min xbox och det e ju 100mbit.
Jag har testat mot min XBOX också så du kommer väl upp i samma hastighet. Fast jag testade när det inte var någon annan trafik på nätet, om det är annan trafik blir det ju slöare.
March 10, 2003
Zebbe wrote: [quote=stormaz][quote=Zebbe]Tackar fär svaret, just nu har jag Telia 500 men uppgradering till minst 8Mbit sker väl inom en rätt så snar framtid. 3.5 Mbit lät ju inte så kul, mycket väggar då eller?
tycker det var lite slött.. jag kommer upp i ~11.5meg/sec
May 23, 2001
moddanrazer wrote: [quote=Zebbe][quote=stormaz][quote=Zebbe]Tackar fär svaret, just nu har jag Telia 500 men uppgradering till minst 8Mbit sker väl inom en rätt så snar framtid. 3.5 Mbit lät ju inte så kul, mycket väggar då eller?
tycker det var lite slött.. jag kommer upp i ~11.5meg/sec
Beror ju på vad man har för dator som skickar. Med min bärbara kommer jag upp i samma som dig när jag har tråd. Fast med min slöa stationära kommer jag max upp i typ 5-6.
July 11, 2002
Varför köper alla D-link/netger produkter?
D-link har förmågan att tappa paket och bryta anslutning stup i kvarten.
Själv så tog jag o investerade i en 3com Officeconnect 11g (54mbits).
Hur nöjd som helst, strular aldrig och super stabil...
brukar streama mp3/film från arbetsdatorn till en laptop och aldrig har det blivit några avbrott.
Förutom när microvågsugnen är på :bgrin:
Kostar runt 1100kr:- med accesspunkt och ett kort, att köpa i paket.
July 18, 2003
Smirnoff wrote: Varför köper alla D-link/netger produkter?
D-link har förmågan att tappa paket och bryta anslutning stup i kvarten.Själv så tog jag o investerade i en 3com Officeconnect 11g (54mbits).
Hur nöjd som helst, strular aldrig och super stabil...
brukar streama mp3/film från arbetsdatorn till en laptop och aldrig har det blivit några avbrott.
Förutom när microvågsugnen är på :bgrin:Kostar runt 1100kr:- med accesspunkt och ett kort, att köpa i paket.
"D-link/netgear", formuleringen kan misstolkas, som att det vore lika bra att köpa dlink som netgear vilket är jättefel.
Det är D-link där borta och netgear här.
PS. 3com är säkert bra också, aldrig provat men det är väl lite dyrare ändå? DS.
March 29, 2004
När jag skulle byta till trådlöst valde jag mellan, D-Link & NetGear!
Konstigt nog slutade det med en Belkin(!), och efter att ha ägt D-link innan så har jag fått ett mycket stabilt och snabbt nätverk och som är väldigt enkelt att konfigurera!
D-Link'en har en förmåga att bli väldigt varma och sedan sluta fungera!
Belkin vald jag efter att ha samtalat med vår ISP som bytt ut samtliga NetGear produkter mot Belkin's!
108mb var inget att satsa på ännu eftersom det inte finns någon enhetlig standard ännu samt att du kan endast komma upp i typ max 54mb!
2 Guest(s)