August 17, 2001
Jag har en D-Link router med trådlöst och ADSL-modem i samma burk och en laptop med ett Intel 54mbit trådlöst kort i och en stationär dator som är kopplad med en kabel till routern. Problemet är att laptopen bara utnyttjar ca 5-10% av bandbredden fastän jag har utmärkt signalkvalitè på anslutningen. Vad kan det vara för fel? Tankar jag hem en fil på den stationära så kan jag tanka i ca 800k och tar jag hem samma fil pålaptopen så tankar jag max i ca 250k. Har BBB 8Mbit så.
May 27, 2002
Det behöver inte innebära att något är fel...Din Router med WLAN vad är det för nån 54MBit?
Allså trådlöst är inte lika snabbt som med vanlig patch6 kabel tex...det beror på omgivningen...är det saker ivägen...hur tjocka väggararna...vad det är för matrial till dom...vad har du för antenner osv osv...det är mkt som väger in.
Jag lyckas får upp mitt trådlösa hemma i lägenheten med en massa betong till 1200 kb/s ungefär.
January 20, 2003
En bra sak att komma ihåg är också att signalkvaliten är bara den inkommande signalen från routern till datorn, det kan i princip vara hur dålig signal som helst från datorn till routern.
Och som ovanstående skrev, det är mycket som kan påverka: Drivrutiner, väggar samt materialet i dem, störningar från andra enheter m.m.
1 Guest(s)