Dålig upload med ny isp!|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dålig upload med ny isp!
holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
Member Since:
August 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 1, 2006 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har nyligen bytt från BBB:s 10/10 fiberlina till BB2:s 10/10 fiberlina.
Detta tack vare att fastigheten gått över till Wexnets stadsnät och jag var tvungen att byta isp.
Nu är det så att jag får taskig upload på min ftpserver. Förut låg jag på 1.11 mb/sek, men ligger nu på ca 300 Kb/sek.
Vad beror detta på och är det något jag kan göra åt saken?

Dom program som är igång och använder nätet är:
Norton Internet Security 2006
Norton SystemWorks 2006
Msn Messenger 7.5

Så innan jag ringer och skäller brallorna av BB2, så undrar jag om det är något jag själv kan göra för att få bättre upload.
Alla tips är välkomna!

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
Member Since:
September 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1028804
April 1, 2006 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

testat tptest ?
och ser du till att inte tanka något samtidigt? Det kan gå långsammare i så fall om du inte har full duplex eller vad det heter. Vet iofs inte om bbb eller bb2 stödjer det.

Avatar
HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
Member Since:
April 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1028807
April 1, 2006 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

Bredband2 kunder i halmstad har samma problem.

holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
Member Since:
August 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1028809
April 1, 2006 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: testat tptest ?
och ser du till att inte tanka något samtidigt? Det kan gå långsammare i så fall om du inte har full duplex eller vad det heter. Vet iofs inte om bbb eller bb2 stödjer det.

Jag har full autonegotiation inställt på nätverkskortet och BB2 stödjer det.
Inget annat är igång och har kört tptest vid ett antal tillfällen.
Download får jag 9.0-9.8 Mbit/sek på dom flesta servrar.
Upload får jag 3.5-8.0 beroende på server. Hos BB2:s server får jag alltid minst 9 Mbit/sek i upload.
Ska testa att uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet nu, men tror inte det kommer påverka, då dom jag har nu är ganska nya.
Någon annan som har ett bra förslag?

holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
Member Since:
August 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1028812
April 1, 2006 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

HardCoder wrote: Bredband2 kunder i halmstad har samma problem.

Men detta beror ju på driftstörningar i Halmstad, så där finns ju en förklaring...Hos mig i Växjö finns inga driftstörningar rapporterade.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1028814
April 1, 2006 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

Holetaker wrote: [quote=HardCoder]Bredband2 kunder i halmstad har samma problem.

Men detta beror ju på driftstörningar i Halmstad, så där finns ju en förklaring...Hos mig i Växjö finns inga driftstörningar rapporterade.

Kanske dax att rapportera om denna störning då?

holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
Member Since:
August 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1028841
April 1, 2006 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: [quote=Holetaker][quote=HardCoder]Bredband2 kunder i halmstad har samma problem.

Men detta beror ju på driftstörningar i Halmstad, så där finns ju en förklaring...Hos mig i Växjö finns inga driftstörningar rapporterade.

Kanske dax att rapportera om denna störning då?

Prova att kolla hemsidan. http://www.brikks.com

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1028846
April 1, 2006 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Holetaker wrote: [quote=Snorch][quote=Holetaker][quote=HardCoder]Bredband2 kunder i halmstad har samma problem.

Men detta beror ju på driftstörningar i Halmstad, så där finns ju en förklaring...Hos mig i Växjö finns inga driftstörningar rapporterade.

Kanske dax att rapportera om denna störning då?

Prova att kolla hemsidan. http://www.brikks.com

Vad ska jag kolla på? 🙄

holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
Member Since:
August 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1028869
April 1, 2006 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: [quote=Holetaker][quote=Snorch][quote=Holetaker][quote=HardCoder]Bredband2 kunder i halmstad har samma problem.

Men detta beror ju på driftstörningar i Halmstad, så där finns ju en förklaring...Hos mig i Växjö finns inga driftstörningar rapporterade.

Kanske dax att rapportera om denna störning då?

Prova att kolla hemsidan. http://www.brikks.com

Vad ska jag kolla på? 🙄

Skojar du??? Prova Kundservice kanske...Klicka där så kommer du till den sidan som har hand om kundservice. Driftinfo är väl en service?
På den sidan så har du driftinfon jue. Bara att scrolla ner till den staden som har den infon du vill ha...

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1028889
April 1, 2006 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Holetaker wrote: [quote=Snorch][quote=Holetaker][quote=Snorch][quote=Holetaker][quote=HardCoder]Bredband2 kunder i halmstad har samma problem.

Men detta beror ju på driftstörningar i Halmstad, så där finns ju en förklaring...Hos mig i Växjö finns inga driftstörningar rapporterade.

Kanske dax att rapportera om denna störning då?

Prova att kolla hemsidan. http://www.brikks.com

Vad ska jag kolla på? 🙄

Skojar du??? Prova Kundservice kanske...Klicka där så kommer du till den sidan som har hand om kundservice. Driftinfo är väl en service?
På den sidan så har du driftinfon jue. Bara att scrolla ner till den staden som har den infon du vill ha...

Ja precis och där står inte ett skit om Växjö vad jag kan se och därför skrev jag att du kanske ska ta och rapportera denna störning till ISPn så det kanske fixas..
Kära nån..

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1029145
April 2, 2006 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Hade bredband2 genom stadsnätet i västerås, kan med lätthet säga att det var den sämsta och mest oseriösa ISP jag någonsin har haft (har surfat i över 10 år), så mitt råd till dig är byt ISP, jag bytte till RIX telecom och det var raka motsatsen till bb2.

holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
Member Since:
August 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1029831
April 4, 2006 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: [quote=Holetaker][quote=Snorch][quote=Holetaker][quote=Snorch][quote=Holetaker][quote=HardCoder]Bredband2 kunder i halmstad har samma problem.

Men detta beror ju på driftstörningar i Halmstad, så där finns ju en förklaring...Hos mig i Växjö finns inga driftstörningar rapporterade.

Kanske dax att rapportera om denna störning då?

Prova att kolla hemsidan. http://www.brikks.com

Vad ska jag kolla på? 🙄

Skojar du??? Prova Kundservice kanske...Klicka där så kommer du till den sidan som har hand om kundservice. Driftinfo är väl en service?
På den sidan så har du driftinfon jue. Bara att scrolla ner till den staden som har den infon du vill ha...

Ja precis och där står inte ett skit om Växjö vad jag kan se och därför skrev jag att du kanske ska ta och rapportera denna störning till ISPn så det kanske fixas..
Kära nån..

Aha, jag trodde du menade att du inte hittade driftinfon på sidan. My bad!
Men att Växjö inte finns med beror ju på att dom inte har några planerade eller oplanerade driftstopp i Växjö. Har gjort en felanmälan nu dock.

holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
Member Since:
August 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1029834
April 4, 2006 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Hade bredband2 genom stadsnätet i västerås, kan med lätthet säga att det var den sämsta och mest oseriösa ISP jag någonsin har haft (har surfat i över 10 år), så mitt råd till dig är byt ISP, jag bytte till RIX telecom och det var raka motsatsen till bb2.

Hmm, börjar undra om du inte har en poäng där. Har varit i kontakt med BB2 nu. Där kan man endast rapportera ett fel till kundtjänst, vilka i sin tur gör en notering till teknisk support. TS hör av sig inom 3 dagar. TS jobbar bara mellan 08-17 vardagar. Det är ju helt befängt.
Dessutom har jag beställt 100Mbits lina. Fick bekräftelsemail om att det skulle kopplas in i lördags(1/4) men har fortfarande bara 10Mbit i uttaget.
Lustigt detta.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1029893
April 4, 2006 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Holetaker wrote: [quote=squarepusher]Hade bredband2 genom stadsnätet i västerås, kan med lätthet säga att det var den sämsta och mest oseriösa ISP jag någonsin har haft (har surfat i över 10 år), så mitt råd till dig är byt ISP, jag bytte till RIX telecom och det var raka motsatsen till bb2.

Hmm, börjar undra om du inte har en poäng där. Har varit i kontakt med BB2 nu. Där kan man endast rapportera ett fel till kundtjänst, vilka i sin tur gör en notering till teknisk support. TS hör av sig inom 3 dagar. TS jobbar bara mellan 08-17 vardagar. Det är ju helt befängt.
Dessutom har jag beställt 100Mbits lina. Fick bekräftelsemail om att det skulle kopplas in i lördags(1/4) men har fortfarande bara 10Mbit i uttaget.
Lustigt detta.

Jag hade BB2 i några månder, det tog en ungefär en månad och sen började det strula.
Alltid vid samma tidpunkt varje dag så blev hastigheten katastrofalt dålig, så kass att man inte ens orkade surfa mätte upp 3 Kb/s mot deras testserver, detta hände alltid mellan 16-19:00 och fortsatta hela kvällen, jag är inget geni men lyckades rätt snabbt dra slutsatsen att dom hade underkapacitet i sitt nät, för när alla kom hem från jobbet och hade käkat middag så blev det sirap i linan.
Jag påpekade detta flera ggr till supporten via mail, tog 2 veckor innan dom svarade på mitt första mail som var fyllt med en massa ursäkter.

Det tog dom över en månad att erkänna att dom hade underkapacitet och dom skylle på att dom "plötsligt hade fått så mycket kunder"...jävligt troligt att en ISP inte har koll på hur många kunder man har och hur mycket bandbredd som står till förfogande.
Jag fick senare höra att det fanns andra som hade haft exakt samma problem som mig fast mycket längre, typ 3 månader och blev totalt ignorerade av BB2.

Så vad jag har lärt mig av detta är att BB2 är jävligt billiga i dubbel bemärkelse och det är inte värt besväret.

holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
Member Since:
August 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1030380
April 6, 2006 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Holetaker wrote: [quote=squarepusher]Hade bredband2 genom stadsnätet i västerås, kan med lätthet säga att det var den sämsta och mest oseriösa ISP jag någonsin har haft (har surfat i över 10 år), så mitt råd till dig är byt ISP, jag bytte till RIX telecom och det var raka motsatsen till bb2.

Hmm, börjar undra om du inte har en poäng där. Har varit i kontakt med BB2 nu. Där kan man endast rapportera ett fel till kundtjänst, vilka i sin tur gör en notering till teknisk support. TS hör av sig inom 3 dagar. TS jobbar bara mellan 08-17 vardagar. Det är ju helt befängt.
Dessutom har jag beställt 100Mbits lina. Fick bekräftelsemail om att det skulle kopplas in i lördags(1/4) men har fortfarande bara 10Mbit i uttaget.
Lustigt detta.

Igår satt jag vid datorn och märkte att allt gick fortare. Stängde ner allt som använde nätet och körde en tptest mot bb2's server. Kom upp i ca 83Mbit/s. Ganska bra då detta var under högtrafik.
Hursomhelst kan jag bara rapportera att deras tekniska support fortfarande inte ringt, å den utsatta tiden har nu gått ut. Så nu kommer dom få en argt mail från mig. Få hoppas dom ringer under morgondagen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 23
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL