Dåliga hastigheter med nytt modem|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dåliga hastigheter med nytt modem
Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 720
Member Since:
January 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 4, 2007 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Skaffade mig i veckan en Netgear DG834GT, ADSL 2+ modem med kombinerat 108Mpbs router.

Dock upplever jag efter bytet från mitt gammla modem en drastisk försämring i hastigheterna när jag laddar ner. Har BBB's 24/1 abbonemang. Tittar jag i routerns interna diagnostik så står det att jag har en hastighet av 18666 kbps in mot modemet, vilket väl får vara ok (jag menar när lyckades dom faktiskt leverera 24Mbit senast =)) Men använder jag mig sedan av exempelvis uTorrent ligger jag endast runt ca 200 i nedladdningshastighet. Vill minnas att jag i alla fall var uppe runt 500 med det gammla modemet.

Kan även tillägga att uppströms funkar allt utmärkt och ligger konstant på 90-92 i upload precis som man kan förvänta sig.

Nån som har nån tanke kring vad detta kan bero på??

Eventum
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
November 8, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1163502
November 7, 2007 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Ditt problem är att routern inte kan hantera alla de hundratalet parallella anslutningar som upprättas när du kör igång din torrentklient. Tyvärr är vanliga konsumentroutrar ytterst begränsade när det kommer till detta, jag har en Dlink DIR-655 trådlös router, den klarar uppemot 120 parallella anslutningar och anses vara mycket snabb , vilket inte är någonting vad berör nedladdning/uppladdning av filer i torrentnätverken.

Du kan experimentera lite med kontrollen för flödeskontroll, QoS, stäng av den eller slå på den. Ser du någon förbättring? Prova även att sänka maxantalet anslutningar till blotta hundratalet i din torrentklient (Du använder väl uTorrent?).

Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 720
Member Since:
January 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1163530
November 7, 2007 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp, jag använder uTorrent! Kollade runt lite men hittade inte riktigt de parametrar du föreslog att jag skulle ändra, lust att förklara lite närmare?

En grej som jag funderade på bara är att tidigare körde jag med "lillebror" till det modem jag använder nu alltså 54Mbps varianten. TYckte ju, som jag skrev tidigare, att det flöt bättre då. Borde jag inte rimligtvis haft samma problem??

Avatar
Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
Member Since:
April 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1163544
November 7, 2007 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör du kabel? Trackern till uTorrent håller reda på trådarna så det skall inte ställa till med de problem som beskrivits i tidigare inlägg, har du testat en annan torrentklient? eller helt enkelt installera om den du kör idag?!

Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 720
Member Since:
January 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1163556
November 7, 2007 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör trådlöst, vilket jag även gjorde med det gammla modemet. Har testat anna klient, å har då fått bättre hastighet vid enstaka tillfälle (max vad linan borde prestera) för att sedan återgå till hur det ligger nu.

Har även provat att installera om uTorrent, samma resultat där.

Avatar
Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
Member Since:
April 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1163578
November 7, 2007 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du testat vad du defacto får i hastighet, med tex tptest?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 81
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL