November 13, 2003
Mitt nätverk ser ut såhär:
http://buukne.kicks-ass.net/network.gif
Alla datorer hittar varandra i nätverket och allt funkar bra förutom "Home computer".
Den kommer upp i mina nätverksplatser men det går inte att ansluta till den, så här ser det ut då.
[Image Can Not Be Found]
Alla andra datorer i nätverket kör windows 2000 pro, men denna kör windows XP.
Jag har ingen brandvägg aktiverad och jag har testat att avaktivera virusprogrammet.
Detta meddelande får jag när jag trycker på "Visa datorer i arbetsgruppen".
[Image Can Not Be Found]
Vad kan vara fel?? :cy:
Mvh Henrik
May 9, 2001
Kan nog vara att det är pga. att du kör med Home Edition som du inte har alternativet Använd enkel fildelning.
XP Pro har ju lite fler små bra funktioner som inte Home Edition har.
Tex. i det fönstret som du visar (Folder Options) så finns det en extra flik bredvid File Types som heter Offline Files
November 13, 2003
Kollade i "Loggboken" och såg detta meddelande:
"Master browser har mottagit ett meddelande från datorn HOMEPUTER som tror att den är master browser för domänen på transporten NetBT_Tcpip_{EE9B671F-645C-4323. Master browser stannar eller ett val tvingas att göras."
Vad innebär detta? :whops:
September 1, 2002
Kan du från HOME-datorn nå de andra datorerna, eller är HOME helt isolerad på nätverket?
Självklart skall det finnas enkel fildelning i XP Home-edition. Det är knappast någon pro-funktion.
Har du protokollet Fil- och skrivardelning installerat i egenskaperna för Lokalt nätverk?
Kontrollera även att du har netbios-över-tcp/ip aktiverat i TCP-IP-inställningarna för det Lokala Nätverket i HOME-datorn. Kontrollpanel-> Nätverksanslutningar -> Högerklick på Lokalt nätverk -> TCP-IP i Allmäntfliken -> E genskaper-knapp -> Allmäntfliken -> Avancerat-knappen -> WINS-fliken -> Aktivera NetBIOS över TCP-IP.
(NetBIOS är ett protkoll för Windowsnätverk som gör att man kan identifiera datorerna på nätverket m.h.a. deras arbetsgruppdatornamn istället för rena IP-nummer eller IPX-id eller så)
Se även till att du har TCP/IP-NetBIOS-helper-tjänsten igång, dvs att du inte råkat stänga av den eller så. Kontrollpanel -> Adm. Verktyg -> Tjänster -> Kolla efter NetBIOS-helper i listan och ta egenskaper för denna och se till att den står på automatisk.
November 13, 2003
Från home datorn kan jag varken nå dom andra datorerna, inga datorer kan ansluta till home datorn. Men home datorn kommer upp i mina nätverksplatser på dom andra datorerna.
Fil- och skrivardelning är ikryssat.
Jag har aktiverat NetBIOS över TCP/IP.
Jag hittar TCP/IP NetBIOS Helper i tjänst-listan och den är på och startar automatiskt.
Men det funkar fortfarande inte! :cy: Mystiskt...
September 1, 2002
Efter att ha kollat på din nätverkskarta skulle jag tro att routern DI-604 förmodligen inte är inställd klokt för att låta Home-datorn få tillgång till nätverket. Kontrollera att den är rätt konfigurerad mot HOME-datorn.
Om det är fysiskt möjligt, prova att slänga in HOME-datorn i switchen istället för att ha den rakt in i DI-604:an.
1 Guest(s)