September 6, 2001
Är nybörjare på det här med nätverksbygge, och har två förhoppningsvis enkla frågor:
1. Jag vill kunna föra över filer mellan min nya bärbara (med inbyggt trådlöst nätverk) och min stationära dator. Räcker det att köpa ett trådlöst pci-nätverkskort för att klara denna uppgift?
2. Min stationära dator är kopplad till bredband, och min bredbandsleverantör tillåter inte att flera datorer är anslutna till internet samtidigt. Kan jag med nätverkslösningen beskriven i fråga 1, surfa trådlöst med min bärbara via den stationära?
November 26, 2002
För fildelning mellan datorerna rekommenderar jag starkt att du kör ett FTP-serverprogram i din stationära och sen bara FTPar över filer mellan dom. Det finns en mycket bra och enkel guide för detta här på NH, se första sidan så hittar du länka till Guider.
Din bredbandsleveratör har ingen aning om hur många burkar du har uppkopplade om du har en router. Du får en enkel router för några hundralappar (några extra hundringar för en trådlös) och då kan du koppla upp åtminståne 4 fyra burkar eller fler om du skaffar en router med fler portar.
Du kan givetvis köra din bärbara "genom" den stationära ut på nätet och låta den fungera som router, men det är struligare plus att det kräver att den är igång för att du ska komma ut med laptopen.
November 26, 2002
Om du har en fast IP adress från din bredbandsleverantör så får du skriva in den i konfigurationen för routern. Om inte så ställer du in den att få en automatiskt och då tilldelas routern en IP adress från leverantören. IP adresser till datorerna som kopplas till routern kkommer att tilldelas av routern. Detta är inget krångligt, det brukar bli väldigt uppenbart när man kollar i routerns manual. Min första routerinstallation tog inte mer än 5 minuter och innan jag öppnade förpackningen hade jag ingen aning om vad jag skulle behöva göra.
1 Guest(s)