Dator till dator|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dator till dator
metalpit
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
Member Since:
September 6, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 10, 2004 - 7:34 am
sp_Permalink sp_Print

Är nybörjare på det här med nätverksbygge, och har två förhoppningsvis enkla frågor:

1. Jag vill kunna föra över filer mellan min nya bärbara (med inbyggt trådlöst nätverk) och min stationära dator. Räcker det att köpa ett trådlöst pci-nätverkskort för att klara denna uppgift?

2. Min stationära dator är kopplad till bredband, och min bredbandsleverantör tillåter inte att flera datorer är anslutna till internet samtidigt. Kan jag med nätverkslösningen beskriven i fråga 1, surfa trådlöst med min bärbara via den stationära?

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
Member Since:
November 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
769752
November 10, 2004 - 8:00 am
sp_Permalink sp_Print

För fildelning mellan datorerna rekommenderar jag starkt att du kör ett FTP-serverprogram i din stationära och sen bara FTPar över filer mellan dom. Det finns en mycket bra och enkel guide för detta här på NH, se första sidan så hittar du länka till Guider.

Din bredbandsleveratör har ingen aning om hur många burkar du har uppkopplade om du har en router. Du får en enkel router för några hundralappar (några extra hundringar för en trådlös) och då kan du koppla upp åtminståne 4 fyra burkar eller fler om du skaffar en router med fler portar.

Du kan givetvis köra din bärbara "genom" den stationära ut på nätet och låta den fungera som router, men det är struligare plus att det kräver att den är igång för att du ska komma ut med laptopen.

metalpit
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
Member Since:
September 6, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
769786
November 10, 2004 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för svaret.
Som svar på fråga 1 antar jag att det funkar med ett trådlöst pci-nätverkskort.
Dock undrar jag om en router har ett fast IP-nr, eller detta går att ställa om till varierbart (som en dator)?

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
Member Since:
November 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
769807
November 10, 2004 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

Om du har en fast IP adress från din bredbandsleverantör så får du skriva in den i konfigurationen för routern. Om inte så ställer du in den att få en automatiskt och då tilldelas routern en IP adress från leverantören. IP adresser till datorerna som kopplas till routern kkommer att tilldelas av routern. Detta är inget krångligt, det brukar bli väldigt uppenbart när man kollar i routerns manual. Min första routerinstallation tog inte mer än 5 minuter och innan jag öppnade förpackningen hade jag ingen aning om vad jag skulle behöva göra.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL