October 24, 2002
Jag har råkat ut för det mest bisarra problemet känns det som.
Vet inte riktigt vart jag ska börja, men det handlar om en skum dator.
Den vägrar att bli pingad, hosta server etc.
Den har ett Internet ip, börjar på; 85.228.*.*
Slår jag upp en ftp-server på den, så får ingen någon som helst kontakt med den.
Försöker man pinga den, så inte ens då, får man kontakt med den.
Man kan dock helt utan problem surfa in på hemsidor, IRC etc via datorn.
Jag testade att koppla ihop den datorn med en annan dator, direkt via en korsad tp-kabel. Vad händer? Jo exakt samma sak!
Det går alltså inte ens att pinga datorn, den datorn kan pinga andra, men man kan inte pinga den.
Det är alltså något väldigt skumt med datorn. Jag har testat att avinstallera denns brandvägg, avaktiverat Windows egna, men det blir inte bra för det.
Testat med ett annat nätverskort, men inte det hjälpte heller.
Har någon en aning om vad som kan vara orsaken?
//Bearny - Strax galen!
January 20, 2002
Säkert någon konstig inställning som du har.
Berätta gärna vad du kör med för IP inställningar och vad du har för router samt inställningar i den.
Vilken är DHCP server i detta fall?
Din ISP eller router?.
Testa med att manuellt ställa in alla IP-adresser, DNS-IP nummer till din ISP och stäng av DHCP servern i routern...
Det kan också finnas en inställning i routern.
Vad händer om du klickar på 'reparera' i inställningarna för nätverkskortet?
Check the TCP/IP configuration on the client which can't ping from. If you are using DHCP, check whether you getting the correct IP settings from the dhcp server.Is ping working for localhost? Also on the windows XP clients, enable remote desktop by placing a check(tick) on "Allow uses to connect remotely on this computer"
October 24, 2002
Cezar wrote: Säkert någon konstig inställning som du har.
Berätta gärna vad du kör med för IP inställningar och vad du har för router samt inställningar i den.Vilken är DHCP server i detta fall?
Din ISP eller router?.Testa med att manuellt ställa in alla IP-adresser, DNS-IP nummer till din ISP och stäng av DHCP servern i routern...
Det kan också finnas en inställning i routern.
Vad händer om du klickar på 'reparera' i inställningarna för nätverkskortet?
Check the TCP/IP configuration on the client which can't ping from. If you are using DHCP, check whether you getting the correct IP settings from the dhcp server.Is ping working for localhost? Also on the windows XP clients, enable remote desktop by placing a check(tick) on "Allow uses to connect remotely on this computer"
Om du läser hela mitt inlägg, så ser du att det inte är en router eller isp det handlar om. Utan problemt finns där även då jag ansluter den datorn till en annan direkt, via en korsad nätverkskabel mellan.
Dvs. så den är bortkopplad från allt annat och inget finns mellan, utan direkt anslutning, testat både att låta Windows tilldela automatiskt ip och att sätta ett fast.
January 20, 2002
Deuterium wrote: Alla protokoll som krävs finns där, det är Windows XP Professionell det är tal om, senaste Service pack plus andra säkerhetstillägg.
Du har inte nvidia moderkort?
Den har inbyggd brandvägg...
Det att du inte kan pinga har garanterat att göra med din IP konfiguration eller någon typ av brandvägg.
Har du en 1394 anslutningen?
Isåfall så inaktivera TCP/IP för 1394.
Kör om "Konfigurera ett hemmanätverk eller litet kontorsnätverk".
1 Guest(s)