November 22, 2001
Hej!
Mitt nätverk har funkat kanon ett bra tag, men nu helt plötsligt kan datorerna inte hitta varandra.
Ftp, ping osv funkar, internetdelningen funkar, det som inte funkar e att dela ut hårddiskar.
Den stationära datorn har kunnat hitta laptopen när man söker, men kan inte gå in på den. laptopen hittar inte den stationära alls och den mountade hårddisken går inte att ansluta.
Detta skulle ju egentligen inte vara något problem om jag inte haft min xbox med i nätverket o använt den till att strömma film o musik från de andra datorerna. Det e så jäkla jobbigt att först behöva kopiera allt till den.
Övrigt i nätverket är en gammal 200MMX med smoothwall (router, firewall) Kör med dhcp som ger varje dator(även xboxen) ett fast ip (genom mac-adressen) och en 3com home gateway (med routing avstängt, används som accesspunkt och switch)
Någon som har några tips om detta?
May 21, 2002
Men jävla helvete ingen som har en lösning ? har exakt samma problem har 2 burkar, ena datorn har jag lagt ut en mapp som den andra datorn inte kommer åt, står bara "du har inte åtkomst att komma åt den här mappen"
Har aldrig lagt lösenord på mappar, båda datorer kör XP med admin behörigheter.
Internet går via en DLINK 604 som har funkat innan,m har provat windows internet guide på båda datorer, det blir samma sak hela tiden, dator 1 kan komma åt dators 2 delade filer men dator 2 kan inte komma åt dator1filer, ej heller se dom på "mina nätverksplatser".
Blir TOKIG på detta idiotproblem....
September 1, 2002
Under inställningar för Local Area Connection (Anslutning till Lokalt Nätverk)
Se till att följande finns med och inställt:
- Client For Microsoft Network (Klient för MicrosoftNätverk)
- File and PrinterSharing (Fil- och Skrivardelning)
- TCP/IP (duh) -> Properties (Egenskaper) -> Advanced (Avancerat) -> WINS-tab (WINS-fliken) -> Check LMHOSTS-lookup (Bocka i LMHOSTS-rutan) samt Enable NetBIOS over TCP/IP (Aktivera NetBIOS över TCP/IP)
Under ControlPanel -> Adm. Tools -> Services (Kontrollpanel -> Adm. Verktyg -> Tjänster):
Se till att följande står som Started (Startad) och Automatic (Automatisk):
- Computer Browser
- TCP/IP NetBIOS Helper
- Network Connections
- Network Location Awareness
Om datorerna är inställda och mappar finns utdelade med kloka rättigheter hos de anslutna datorerna så bör det funka.
May 21, 2002
Asså fyfan i helvetes jävla problem jävel.
Gjorde som du sa Gamblor visserligen var de två sista inte på Auto Network, ändrade då alla 4 så de står på Auto på min och den andre. har startat om datorer och jag får samma problem.
Jag ser den andra datorn i nätverket som har delat ut en mapp, försöker klicka och får fram att Användaren är inte tillgänglig blablabla.
Fattar liksom inte, har haft samma inställningar sen jag fick internet och en dag så bara försvann den enda dators mappåtkomst från nätverket.
April 1, 2003
BloodMan wrote:
Fattar liksom inte, har haft samma inställningar sen jag fick internet och en dag så bara försvann den enda dators mappåtkomst från nätverket.
EXAKT samma prob hos mig, har inte ändrat något, o en dag försvann det bara! anatar att det är nån win bugg? 👿
June 18, 2001
Apropå någonting liknande. Vad kan vara problemet om det inte går att komma åt en mapp som har lösenord - lösenordsrutan dyker bara upp på nytt - men det går utmärkt om man inte använder lösenord?
Detta gäller inte bara delade mappar i ett hemnätverk, utan även ibland när jag vill komma åt ftp-sidor. Det är någon inställning i IE, förmodar jag.
1 Guest(s)