April 13, 2002
Jag råkade sova på datorkommunikationslektionen då läraren förklarade hur unicast-kommunikation mellan 2 datorer som inte känner till varandra upprättas, alltså mac-addresser, broadcast, ARP-cash o.s.v.
Någon här som e typ nätverkstekniker eller något liknande som i detalj kan förklara detta? Ingen ingen i min klass förde nämligen antecknignar...
Tack på förhand
July 2, 2001
Nu hamnar vi på layer 2 och 3 i OSI-modellen.
Vi utgår ifrån att 2 datorer vill prata med varandra på samma nät.
Det som händer är då:
1. Dator A skickar en ARP-förfrågan.
2. Dator B svarar på ARP-förfrågan.
3. Dator A initierar en 3-vägs handskakning (SYN, SYN/ACK, ACK).
Detaljerat:
1. Dator A skickar en ARP-broadcast med frågan: "Om du har denna IP, svara då mig med din MAC-address". Alla datorer på samma nät plockar upp detta broadcast, men endast datorn med IP't svarar.
2. Dator B svarar med ett ARP-paket som innehåller MAC-addressen.
Dator A lägger då upp detta i ARP-cachen. Så att nästa gång dator A bill prata med B så kan den kolla i cachen.
arp -a visar innehållet i ARP-cachen.
3. Kommunikationen kan börja...
ARP och MAC är layer 2
IP, TCP, UDP, ICMP är layer 3
Switch jobbar på layer 2
Router jobbar på layer 3
August 2, 2001
69link wrote: Nu hamnar vi på layer 2 och 3 i OSI-modellen.
Vi utgår ifrån att 2 datorer vill prata med varandra på samma nät.
Det som händer är då:
1. Dator A skickar en ARP-förfrågan.
2. Dator B svarar på ARP-förfrågan.
3. Dator A initierar en 3-vägs handskakning (SYN, SYN/ACK, ACK).Detaljerat:
1. Dator A skickar en ARP-broadcast med frågan: "Om du har denna IP, svara då mig med din MAC-address". Alla datorer på samma nät plockar upp detta broadcast, men endast datorn med IP't svarar.2. Dator B svarar med ett ARP-paket som innehåller MAC-addressen.
Dator A lägger då upp detta i ARP-cachen. Så att nästa gång dator A bill prata med B så kan den kolla i cachen.arp -a visar innehållet i ARP-cachen.
3. Kommunikationen kan börja...
ARP och MAC är layer 2
IP, TCP, UDP, ICMP är layer 3Switch jobbar på layer 2
Router jobbar på layer 3
Skulle bara inflika lite. TCP, UDP och ICMP arbetar på nivå 4 om man referar till OSI-modellen. Entryn i arp-cachen tas bort om de inte används på en viss tid (vanligtvis 30min) 🙂
1 Guest(s)