De gamla vanliga problemen... DC++|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
De gamla vanliga problemen... DC++
Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 30, 2005 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Hejsan

Har ÄNTLIGEN fått bredband 😀

Problem: Uthastigheter i DC som börjar bra och sedan sjunker ner till byte hastighet. Dålig Inhastighet (kan iofs bero på källan) max 5KB/s

Konfiguration:
Modem ->korsad kabel -> Router -> Rak kabel (autokorrigering på raoutern) -> Uplink på Switch -> Min dator

Modem med fast IP
Router med DHCP på, firewall av, Port 1420 forwardad till min IP som lånet aldrig upphör till. Port iskrivet i DC under Active settings, utIP iskrivet med. Både UDP och TCP är forwardat.

Torrents funkar OK, har forwardat de portarna med, testade lite och låg i ca 120 ned och 15 upp på 2 torrents. Dock är de blåa ibland i ABC, vilket jag antar är dåligt.

Har 2Mbit ADSL...

TPTest ger normala hastigheter.

Vad saknas mig? ....

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
913938
June 30, 2005 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Låter som att du gjort helt rätt.
Blir det likadant om du kör utan router?
Har du testat någon annan port?

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
913950
June 30, 2005 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

Ska göra ytterligare tester i kväll när jag kommit hem från jobbet.

Jag tänkte också aktivera brandväggen (packet filtering) mm, vilka portar ska jag då blocka, och vilka ska jag undanta?

En annan sak som var konstig, är att om man kör med rak kabel från modemet direkt in i en dator fungerar det utan problem. Men när vi testade det med ett annat likadant modem men till en annan dator som är nyare, så fungerade det inte utan korsad kabel. Den datorn som det fungerade på hade Gbit nätverkskort integrerat (Abit KD7-G? ) Kan detta kort vara såpass avanceraqt att det kan skilja på MDI och MDI-X (korskoppling) själv?

Xun
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 305
Member Since:
November 19, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
914008
June 30, 2005 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: Men när vi testade det med ett annat likadant modem men till en annan dator som är nyare, så fungerade det inte utan korsad kabel. Den datorn som det fungerade på hade Gbit nätverkskort integrerat (Abit KD7-G? ) Kan detta kort vara såpass avanceraqt att det kan skilja på MDI och MDI-X (korskoppling) själv?

Kan det ha något att göra att Gbps nät inte använder sig av korskoppblade kablar?

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
914117
June 30, 2005 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm, ja då skulle det ju vara tvunget att kortet kan o-korsa kabeln, om det nu inte kan använda korsade kablar.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
914295
July 1, 2005 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

Hm, funderar på om det är några andra inställningar som behöver ändras...

Det som är gjort är att sätta på DHCP, lånetid för alltid, på med NAT, på med uUCP (eller något liknande) för att program ska kunna känna av att de sitter bakom router för att självkonfigurera sig. Har också forwardat DC porten, samt torrentportarna.

Trillian kan inte heller sända filer, och det går i modemhastighet att ta emot.

Här är iaf en länk till manualen ifall någon orkar kolla igenom och se om det är något annat som ska ändras...
http://60.248.77.180/_Internet.....0UMEng.pdf

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
914571
July 1, 2005 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Om jag sätter min dators IP till DMZ, så fungerar DC, men bara neråt, och inte uppåt. Alltså är det routern som stör, men hur kan man ändra på det hela? Finns ett flertal inställningar som jag inte vet om de kan påverka. har en Billion 6500 Router.

Det kanske är lika bra att byta router?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
914645
July 1, 2005 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: Om jag sätter min dators IP till DMZ, så fungerar DC, men bara neråt, och inte uppåt. Alltså är det routern som stör, men hur kan man ändra på det hela? Finns ett flertal inställningar som jag inte vet om de kan påverka. har en Billion 6500 Router.

Det kanske är lika bra att byta router?

Låter som att det e den som strular.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
914939
July 2, 2005 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

I LOL at myself...

Jag uppgraderade Firmwaren, och nu fungerar det att tanka från DC, men uppåt går ej, folket kan connecta, men det överförs ingen data...

elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
Member Since:
August 11, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
914946
July 2, 2005 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl en fördel om man kör med korsad kabel mellan routern och switchen? Är det en dlink du har så kan den mycket väl vara problemet 😉

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
914948
July 2, 2005 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Är ingen Dlink, och LAN portarna på routern har autokorrigering. Tror du det gör skillnad ändå? Kan göra om kabeln till korsad och testa...

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
915009
July 2, 2005 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Xun wrote: Kan det ha något att göra att Gbps nät inte använder sig av korskoppblade kablar?

Gigabit Ethernet skiljer sig inte från Fast Ethernet (100Mbps) och Ethernet (10Mbps). Det går utmärkt att använda en korsad nätverkskabel (Cross-Over TP) mellan två enheter som stöder eller kräver en korsad nätverkskabel även om det är Gigabit Ethernet.

Om din router har stöd för automatisk korrigering av kabeltyp (rak/korsad) så spelar det ingen roll vilken kabeltyp du väljer. Så klarar din router av att ställa om läge för kabeltyp själv så är det garanterat inte det som är problemet. Då kan du avskriva det som felorsak i alla fall.

Ditt problem rör sig om en konfigurationsfråga om du kan använda internet felfritt i övrigt. Så fort du surfar på en hemsida skickas ju trafik ut mot internet. Kan du surfa på webben så fungerar alltså kablar och enheter felfritt.
I såna fall ska du se över hur du har vidarebefordrat portar igen. De program du pratar om kräver att man konfigurerar portforwarding korrekt för att de ska fungera, och felen du får uppstår om man har missat någonting där. Antingen i programvaran eller i routern.

Jag har inte satt mig in i hur din router fungerar, men du kan säkert få hjälp av andra på den biten. Men som sagt, om du kan surfa på internet kan du överge alla andra förslag utom dem som rör just konfigurering av portforwarding. Det finns mycket information här i forumet om problem med filöverföringar i DC, messengerprogram och liknande. Börja med att leta ordentligt här (och på google) så får du garanterat fram vilka portar det rör sig om och hur du ska göra.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
915014
July 2, 2005 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet är bara att jag ahr forwardat rätt port, och det fungerar då jag kan vara active, och tanka, men det fungerade inte innnan jag uppdaterade firmwaren, så att folk int ekna tanka från mig är antingen hårdvarans fel, eller någon allmän inställning saom ska aktiveras... Är iaf vad jag kommit fram till...

Avatar
Hans-Erik
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 807
Member Since:
July 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
915048
July 3, 2005 - 1:52 am
sp_Permalink sp_Print

Det funkade bättre för mig när jag aktiverade nått som heter DMZ. Kolla i routerkonfiggen om du hittar nå sånt.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
915084
July 3, 2005 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, det har jag testat förut, och det fungerar då, problemet är bara att då forwardas alla icke forwardade portar till den datorn, och den blir helt öppen från internet :/ Tog 10 min för mig innan antivirusprogrammet började döda...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 50
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL