August 7, 2001
Tja!
Kör en Active Directory server i en ideell organisation och har nyligen fått lite problem. Det går inte längre att göra dns-sökningar etc. antagligen pga att datorn inte når default gatewayn. Viktiga punkter:
1) Alla datorer och servrar och gatewayn är kopplade till en och samma switch.
2) Hela nätverket fungerar korrekt via switchen och klienterna kommer åt internet genom att dom för tillfället har både AD-servern och B2's dns server som DNS.
3) AD-servern kommer åt hela nätverket etc men den kan inte nå default gateway.
4) Alla datorer i nätverket har samma default gateway inställd och den fungerar för alla förrutom AD-servern.
netdiag rapporterar bara följande:
Default gateway test . . . . . . . : Failed
[FALTAL] No gateways are reachable.
You have no connectivity to other network segments.
If you configured the ip-protocol manually then
you need to add at least one valid gateway.
NOD32 är installerat på alla datorer inkl servrar och varken AD-servern. Det är bara jag som tar hand om datorerna här och jag har inte ställt in några filter som skulle kunna blockera trafik från servern. En vacker dag för någon vecka sedan small det bara och internet slutade fungera. Jag trodde det var uppkopplingen men ping ut på nätet fungerade. Då upptäckte jag att DNS inte fungerade som i sin tur berodde på att AD-servern som är DNS server naturligtvis, inte kan komma ut på nätet. Där sitter jag idag. Vad göra nu?
1 Guest(s)