Dela ADSL med USBmodem via switch?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dela ADSL med USBmodem via switch?
Tranquillian
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 3, 2003 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, jag är ledsen för att jag tar upp den här frågan som många av er säkert är trötta på att se. Jag har sökt efter gamla trådar i ämnet men inte hittat något heltäckande svar så jag undanber mig syrliga kommentarer.

Jag har alltså Telia ADSL och ett D-link DSL-200 usbmodem. För tillfället har jag bara en stationär dator men snart kommer jag att få både en ny stationär dator och en laptop. Jag skulle vilja dela internet på alla 3 datorerna via en switch om det är möjligt.

Frågan är om är möjligt?

Går det att låta en av de stationära datorerna vara router, dvs att man kopplar usbmodemet till den och låter de andra datorerna vara "klientdatorer" och dela internet via en switch som alla 3 datorerna är kopplade till?

En av de stationära datorerna kommer att ha Windows 2000 installerat och de andra 2 Windows XP. Alla 3 datorerna har nätverkskort som är "oanvända", då modemet är ett usbmodem.

Om det går att dela internet via en switch, vilken routerprogramvara skall jag använda? (om det inte finns inbyggt i Windows).

En av de stationära datorerna skall främst användas som ftp, kommer jag att stöta på några problem med det?

Tack på förhand för alla svar.

ELIS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
327622
May 3, 2003 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du har två nätverkskort i den ena datorn så går det... annars kan du ju köpa ett nytt ADSL moden!!

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
327626
May 3, 2003 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jupp detta går alldeless utmärkt att göra.
dett finns massor med program för att göra detta.
vet inte vilket som är bäst dock.
Tror en kompis använde något som hette Sygate.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
327631
May 3, 2003 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Du delar inte en internetanslutning via en switch. Däremot kan du låta en dator agera router/gateway och kopplar ihop ett litet nätverk mellan datorerna så att alla får tillgång till internet via din gateway dator. I Windows finns ett program som heter Internet Connection Sharing, som du kan använda för att dela anslutningen. Om du har en FTP server, eller någon annan typ av server på någon annan dator än den som är direkt kopplar mot internet måste du skicka vidare exempelvis all FTP trafik till servern, via ditt interna nätverk.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
327641
May 3, 2003 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Iceman wrote: I Windows finns ett program som heter Internet Connection Sharing, som du kan använda för att dela anslutningen.

Jag har hört att detta inte skall fungera med USB modem, bara ett rykte men jag har aldrig haft möjlighet att testa. Så fungerar det med USB modem?

Tranquillian
Medlem
327644
May 3, 2003 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Iceman:
Jag förstår att man inte delar internettrafiken via switchen i sig. Jag undrade bara om det fungerar rent tekniskt att koppla ihop datorerna via en switch och låta 2 av dem vara klienter till router/gateway-datorn. Att det skulle gå med 2 datorer där de är ihopkopplade med varandra direkt via nätverkskorten visste jag, däremot inte om det funkade via en switch.

Det verkar ju gå bra om jag tolkar ditt inlägg rätt, och utan extra programvaror.

Hur gör jag för att forwarda till exempel ftp-trafik till en dator som inte är direkt inkopplad till modemet då? Finns det program för det i Windows eller skall jag använda till exempel ett program frånSygate?

Edit: Stormaz inlägg gör ju att man undrar om det verkligen går med Windows inbyggda internetdelning. Sygates routerprogramvara kanske känns som ett bättre alternativ?

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
327719
May 3, 2003 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Det går att dela ut uppkopplingen via internet connection sharing även om man har ett USB modem. Nackdelen med internet connection sharing är att jag inte vet hur man sparkar igång FTP servrar och dylikt på klient datorerna. Förmodligen är det bättre om du använder något annat router program.

Tranquillian
Medlem
327721
May 3, 2003 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack, då beställer jag switchen i morgon.

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
328196
May 4, 2003 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: [quote=Iceman]I Windows finns ett program som heter Internet Connection Sharing, som du kan använda för att dela anslutningen.

Jag har hört att detta inte skall fungera med USB modem, bara ett rykte men jag har aldrig haft möjlighet att testa. Så fungerar det med USB modem?

Jag har också hört detta tror jag. Men det fungerar för mig med en USB enhet. Dock inte ett modem, utan en ISDN adapter. Annars finns det ju andra program som kanske fungerar bättre.

Tranquillian
Medlem
328264
May 4, 2003 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tänker använda sygate home networking, det verkar funka enligt deras forum. Det programmet kräver att man stänger av internet connection sharing i windows.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 76
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL