Dela Email|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dela Email
jonix
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
November 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 28, 2002 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag har ett nätverk på 5 datorer.
Jag vill kunna använda samma teliamail på alla datorerna och jag vill att ALLA MAIL kommer TILL ALLA DATORER. Som det är nu får bara den dator som tankar ner mailen först ta del av dem.
Vilka olika lösningar finns det på detta problem?

Tack på förhand!!

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
Member Since:
April 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
226086
November 28, 2002 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

well i outlook / express finns det under fliken konton/inställningar/avancerat, att man kan bocka för att lägga kvar mailen på servern i xx antal dagar. på så vis kan du även tanka dina mail på nästa burk även om du tidigare hämtat dem på en annan. Men tänk då på att dit pop konto hos din isp (telia) ganska snart kan bli fullt om du inte tömmer det kontinuerligt. och om det är fullt så kan det bli probs med att ta emot alla mail som kommer till dig.

jonix
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
November 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
226309
November 28, 2002 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för tipset!
vet du ungefär hur många email det kan ligga på teliakontot då?

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
Member Since:
May 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
226337
November 28, 2002 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja man har 5 MB utrymme tror jag det är eller om det är 10 MB så då är det bara o räkna tror ett normalt mail utan bifogade filer ligger på 1-3 KB.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
Member Since:
April 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
226368
November 28, 2002 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, som Jocke säger, beror på hur stor epost-box din isp tillåter.
Plus då givetvis om det är massa bifogade filer eller ej. Är det rena textmail så kommer det ta lång tid innan du fyller upp en epostbox.

maxxar
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 92
Member Since:
October 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
229140
December 4, 2002 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har gjort så att jag har .pst filen ligger på en server i mitt hemma nätverk. Mappen där filen ligger får man automatiskt uppmappad när man loggar in. Sen har jag ställt in e-post programmet så att det letar efter pst filen på exempel x:/program/fil.pst.

Detta gör då att man kommer åt alla mailen från vilken dator som helst i nätverket. Dock så går det inte att ha mail progget igång på flera datorer samtidigt eftersom att pst filen då används....

Ganska praktiskt enligt mig...jag har även gjort så att att den pst filen backas upp varje natt....

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
Member Since:
April 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
229627
December 5, 2002 - 10:29 am
sp_Permalink sp_Print

maxxar wrote: Jag har gjort så att jag har .pst filen ligger på en server i mitt hemma nätverk. Mappen där filen ligger får man automatiskt uppmappad när man loggar in. Sen har jag ställt in e-post programmet så att det letar efter pst filen på exempel x:/program/fil.pst.

Detta gör då att man kommer åt alla mailen från vilken dator som helst i nätverket. Dock så går det inte att ha mail progget igång på flera datorer samtidigt eftersom att pst filen då används....

Ganska praktiskt enligt mig...jag har även gjort så att att den pst filen backas upp varje natt....

Jo, den varianten är mycket praktisk, men då gäller det att man inte behöver använda programmet på flera datorer precis samtidigt.
Då är det inte heller Outlook Express som gäller, utan då måste man ha Outlook.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 89
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL