September 18, 2002
snok3n wrote: Är det möjligt ? Vi är 4 pers med ett ADSL modem och en 8 portars switch.
Några förslag , eller går det ens?
ja, det går. Men om ni är 4st så blir det nog billigare att köpa en router då enda möjligheten som jag vet just nu, är att ha 2 nätverkskort i varje dator.
December 27, 2003
Borde vara möjligt, vi brukar göra så på Lan, med då använder vi oss såhär. ADSL Modem -Rak nätverkskabel till Bredbandsrouter-> Korsad nätverkskabel till port 1 på Switchen-> Raka nätverkskablar till datorerna.
Så det jag tror du ska göra är att ta en korsad nätverkskabel från ADSL modemet till switchen sedan raka kablar från Switchen till datorerna. Borde inte vara några problem. Lycka till!
April 1, 2001
Det fungerar inte genom att koppla modemet till switchen i alla fall, då är det bara en dator som kan använda internetanslutningen. Om ni inte har en router, så är alternativet; ADSL > en-dator > switch > resten av datorerna. Då får man konfigurera "en-dator" till gateway. Vanligen behöver man ha två nätverkskort i "en-dator" i så fall. Lycka till 🙂
October 6, 2003
Väldans vad poppis denna tråden blev direkt och min inte har fått ett enda svar sedan uppdateringen, trots att den handlar om samma sak 🙂
May 9, 2001
Nej, det går inte att köra flera datorer med ADSL och en switch eftersom man bara får ett IP.
Då blir det bara en dator som kan surfa. Här är några lösningar:
May 9, 2001
aFFE_83 wrote: Ganska ny på det här men men here goes.
Vad är skillnaden mellan en korsad nätverkskabel och en rak nätverkskabel? 😮
Skillnade är hur "trådarna" i kabeln är kopplade.
Om du läst mer i den länk jag gav så borde du kunnat läst detta:
1 Guest(s)