February 14, 2003
Hej!
Jag hade tänkt dela Glocalnet internet med en annan student i huset med min trådlösa router D-Link DI-624+. Nu vill jag förstås inte att han har tillgång till mina filer i datorn, och jag undrar hur jag ger honom en enkel, lösenordsverifierad trådlös internettillgång utan tillgång till mina hårddiskar? Finns det dessutom möjlighet att begränsa den maximala hastigheten till tex 4 mbit/s för denna del?
Tacksam för svar!
/Kingsthrone aka Micke
July 18, 2003
Kingsthrone wrote: Hej!
Jag hade tänkt dela Glocalnet internet med en annan student i huset med min trådlösa router D-Link DI-624+. Nu vill jag förstås inte att han har tillgång till mina filer i datorn, och jag undrar hur jag ger honom en enkel, lösenordsverifierad trådlös internettillgång utan tillgång till mina hårddiskar? Finns det dessutom möjlighet att begränsa den maximala hastigheten till tex 4 mbit/s för denna del?
Tacksam för svar!
/Kingsthrone aka Micke
Testa att inte dela ut din dator?
Det är det lättaste... Tvivlar på att du har behov av att dela ut dem eftersom du är student och antagligen inte bor med alltförmånga 😉
February 14, 2003
Dry_Ice wrote: [quote=Kingsthrone]Hej!
Tacksam för svar!
/Kingsthrone aka Micke
Testa att inte dela ut din dator?
Det är det lättaste... Tvivlar på att du har behov av att dela ut dem eftersom du är student och antagligen inte bor med alltförmånga 😉
Säg hypotetiskt att jag har två datorer /en stationär och en bärbar) och vill ha tillgång till alla mina filer från båda. Alt.2: Finns det ingen möjlighet att lösenordsskydda enheter/filer på nätverket?
Alt.1: Men det borde väl ändå gå att fixa en separat internetaccess via routern tycker jag. Finns det inte möjlighet att göra så?
February 14, 2003
Guufi wrote: Du kan ju ställa in hastigheten til 11Mbps så får du en throughput på ca 5mbit, men det betyder ju att hela trådlösa biten kommer köras i den hastigheten och att du också får samma hastighet om du kör trådlöst.
Alltså, problemet är inte att min internetanlutning har för hög hastighet .. Utan det handlar om att begränsa trafiken till andra anslutna till nätverket, så att jag alltid kan förvänta sig en relativt hög hastighet hos mig.
October 7, 2002
Använd manuellt satta IP-adresser (dvs inte DHCP), dela upp så att ni har separata subnät? Du får 192.168.1.0/33 och han 192.168.1.128/33... Gör du det på rätt sätt kommer hans dator normalt inte åt dina filer (han har naturligtvis fortfarande möjlighet att sniffa paket och så vidare, så idiotsäkert är det inte, men det är så komplett det går att få det utan att du kör VPN internt eller liknande som är onödigt komplicerat, i alla fall vad jag kan komma på...)
1 Guest(s)