Dela på adsl-uppkopplingen??|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dela på adsl-uppkopplingen??
robbi
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 12, 2002 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Hej har nyss fått adsl, men har också två datorer, min ekonmi är begränsad. Jag vill nämligen dela på adsl-uppkopplingen - så man kan surfa på båda datorerna samtidigt. Problemet är att jag ej vet vilket sätt att lösa detta på är bäst?? Antingen tar man en router och en hubb eller bara en hubb (MED INBYGGD HUBB) eller jag ska ju bara dela på två datorer - detta är väl dyrast eller så ansluter man datorerna med en korsad TP-kabel, en dator ska väl då ha två nätverkskort och den andra ett bara, eller räcker det att båda datorerna bara har ett varsit?? detta är billigast - men måste båda datorerna vara på för att man ska kunna surfa - eller kan den ena vara avstängd och man kan surfa på den andra ändå - eller funkar detta bara med router-systemet??
Snälla har ångest och behöver hjälp snarast!

Tack på förhand!

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 816
233824
December 12, 2002 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

En hubb med en inbyggd hubb?? Va 😕

Enklast (läs billigast) är att köra med två nätverkskort i ena burken, och att dela ut på det sättet...
Det finns miljoners guider på detta...

--edit--
Vad menar du med

Antingen tar man en router och en hubb eller bara en hubb (MED INBYGGD HUBB)

??
Vad ska du ha en router OCH en hubb till?

Det finns "bredbandroutrar" färdiga att köpa, men detta är det definitivt dyraste varianten!

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
233827
December 12, 2002 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print
^Titan^
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
234024
December 12, 2002 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!
jag fick för någon månad sedan telenordia 2Mbit, Och vi har tre datorer här hemma.. Och jag tror inte detta ska vara så märkvärdigt!
Alla tre datorerna har nätverks kort.. En nätverks kabel ifrån alla tre datorer går till en Router, Ifrån routern går den till en metall låda.. Ifrån metall lådan går den till atenen (stava?).. Det ska lixom bara fungera =) kan hända att det är lite inställningar du behöver göra, Men isåfall ska du nog få me en Skiva dom gör dom inställningarna åt dig (så va det i mitt fall).. hoppas det går bra för dig!

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
234308
December 13, 2002 - 8:50 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har som svårt att förstå vad man ska ha en router till...
Det räcker med en hubb eller switch! Datorerna kan sköta resten själv, utan någon annan hårdvara!

rsastin
Member
Medlem
234316
December 13, 2002 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

Det räcker inte bara med en HUB om man har ADSL. En dator måste även ha ett extra nätverkskort.

En router är mycket enklare att koppla in och hantera tycker jag. Internet kopplas in på WAN porten och datorerna på LAN portarna.
Sedan är det bara att köra. Så var det för mig iallafall.
Vissa småinställningar för DC är det enda jag gjort och det var så enkelt att jag inte behövde någon manual.

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
234334
December 13, 2002 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Så du menar att man måste ha en router och en hub/switch och dessutom dubbla nätkort i en dator?

Oki...

Verkar bara bli dyrt...
Jag har delat modem anslutning utan en router... Körde med WinGate då, och den agerar som en router...

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
234340
December 13, 2002 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Ööh... hmm, ni har inte studerat nätverk så där farligt mycket va? 🙂
Om du känner för så kan du ha både router, hub, och dubla nätkort. Men he e inte ett måste.
Routern måste du ha i nåt skede, om det sedan är en extern eller om det är en dator som tar hand om routande mot internet är en smak och säkerhets fråga.
Ifall du bygger med en hub, skall du ha ett nätkort i alla datorer som vill komma åt internet. Då kopplar alla datorer in sig i hubben och man har även en internet router kopplad in i hubben.
Alternativt är att du sätter up en dator som har två nätkort. (ena nätkortet kan vara ett typ ADSL modem). Om vi tar scenario ett, en dator med ett nätkort och ett ADSL modem. Då kommer denna dator att bli routern mot internet. Du skall då dela ut ADSL modemet åt de datorer som finns bakom nätkortet. Den andra datorn som som du har skall ha ett nätkort som med korskopplad kabel sätts fast i router datorn.
I scenario två med två nätkort i datorn som delar internet. Kommer du då att till ena nätkortet koppla en extern router, och till det andra kortet den andra datorn(Andra datorn = den andra som skall kunna använda sig av internet). I detta fall kommer du teoretiskt och högst antagligen praktiskt att ha två routrar. En extern typ ADSL router mot ISP:n, och en router mellan ISP routern och hemma nätverket.

Här har du ett par alternativ hur du kan bygga upp det! Fast jag skulle nog rekomendera att du läser på lite så att du förstår skillnaderna i hur och varför man bygger det på nåt av dessa sätt.
Lycka till! 🙂

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
234341
December 13, 2002 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

@hub,

Nej, vad rsastin menar är att du behöver en ROUTERFUNKTION. Oavsett om det är en liten låda som det står dlink på eller en dator med 2 eller fler nätverkskort på, så är det en router.

Vilket är billigast/smidigast?
En liten tyst router för 600:- med inbyggd 4portars 10/100-switch eller
En dator med med 2 nätverkskort och en extern hub/switch?

edit: @hub

rsastin
Member
Medlem
234351
December 13, 2002 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

69link wrote: @hub,

Nej, vad rsastin menar är att du behöver en ROUTERFUNKTION. Oavsett om det är en liten låda som det står dlink på eller en dator med 2 eller fler nätverkskort på, så är det en router.

Vilket är billigast/smidigast?
En liten tyst router för 600:- med inbyggd 4portars 10/100-switch eller
En dator med med 2 nätverkskort och en extern hub/switch?

edit: @hub

Precis. Jag kan nog inte beskriva mitt förra inlägg ännu tydligare. Det var en som fattade vad jag menade iallafall.

Hub wrote: Så du menar att man måste ha en router och en hub/switch och dessutom dubbla nätkort i en dator?

Oki...

Verkar bara bli dyrt...
Jag har delat modem anslutning utan en router... Körde med WinGate då, och den agerar som en router...

Antingen köper man EN router med EN INBYGGD hub eller switch.

ELLER

så köper man ett till nätverkskort OCH/ELLER en switch beroende på hur många datorer man ska koppla upp efter dator 1 som delar ut internet.

Enklast är då att köpa EN router med INBYGGD switch som man kopplar både internet och datorerna till. Fördelen med en router är att man inte behöver en stor och klumpig dator bara för att dela ut internet. Dessutom så har ju routern en inbyggd switch.

Ta och kolla på denna sida igen och tänk lite. Vilket alternativ passar dig?

http://w1.857.telia.com/~u8571.....l23se.html

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
234433
December 13, 2002 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

warzo wrote: Ööh... hmm, ni har inte studerat nätverk så där farligt mycket va? 🙂
Om du känner för så kan du ha både router, hub, och dubla nätkort. Men he e inte ett måste. ...

Öhh... Jag har nätverksutbildning...
Försökte vara lite ironisk... Det kanske inte framgick...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 44
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL