Dela trådlös uppkoppling|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dela trådlös uppkoppling
ranchn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 48
Member Since:
February 23, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 21, 2007 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi är två grannar i en by. Grannen har fiber in i huset och en trådlös router. Jag har inte fiber (flyttade dit för sent).

Nu funderar vi på at dela på hans internet.

Jag når hans trådlösa nätverk med min bärbara, men signalen är mkt låg.
Jag har en D-link DWL-900 AP liggande. Kan jag använda denna för att få bättre signal?

Hur bör vi gå till väga?

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
Member Since:
December 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1125720
March 21, 2007 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Köp en cool antenn som ni riktar mot din lägenhet... Alt dra en kabel?

ranchn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 48
Member Since:
February 23, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1125724
March 21, 2007 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: Köp en cool antenn som ni riktar mot din lägenhet... Alt dra en kabel?

Kan man inte rikta åt andra hållet? Alltså från mitt hus till hans?

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1125725
March 21, 2007 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

ranchn wrote: [quote=Bjornstrom]Köp en cool antenn som ni riktar mot din lägenhet... Alt dra en kabel?

Kan man inte rikta åt andra hållet? Alltså från mitt hus till hans?

jo det kan man också, sak samma liksom...

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1125726
March 21, 2007 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

ranchn wrote: [quote=Bjornstrom]Köp en cool antenn som ni riktar mot din lägenhet... Alt dra en kabel?

Kan man inte rikta åt andra hållet? Alltså från mitt hus till hans?

För bästa resultat från bägge håll, men troligen är ju din antenn i laptopen sämre än den i routern på andra sidan så från ditt håll borde ge bästa effekt med endast en ny antenn..

Kolla om du har någon funktion i din d-link för att ansluta till andra trådlösa nät, har du det är det bara ansluta och sedan köra kabel till dina datorer från d-linken..

edit: Poontus, inte samma sak, är den ena antennen sämre än den andra spelar det mindre roll om du använder en rejäl antenn på den andra sidan..
Bättre brukar det bli men det hänger ju på den sämsta antennen..

ranchn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 48
Member Since:
February 23, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1125755
March 22, 2007 - 4:35 am
sp_Permalink sp_Print

Har inte kollar så noga, men jag har för mig att min d-link stödjer point to point bridging. Är det vad jag behöver?

Snorch wrote: [quote=ranchn][quote=Bjornstrom]Köp en cool antenn som ni riktar mot din lägenhet... Alt dra en kabel?

Kan man inte rikta åt andra hållet? Alltså från mitt hus till hans?

För bästa resultat från bägge håll, men troligen är ju din antenn i laptopen sämre än den i routern på andra sidan så från ditt håll borde ge bästa effekt med endast en ny antenn..

Kolla om du har någon funktion i din d-link för att ansluta till andra trådlösa nät, har du det är det bara ansluta och sedan köra kabel till dina datorer från d-linken..

edit: Poontus, inte samma sak, är den ena antennen sämre än den andra spelar det mindre roll om du använder en rejäl antenn på den andra sidan..
Bättre brukar det bli men det hänger ju på den sämsta antennen..

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1125759
March 22, 2007 - 6:32 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote:
edit: Poontus, inte samma sak, är den ena antennen sämre än den andra spelar det mindre roll om du använder en rejäl antenn på den andra sidan..
Bättre brukar det bli men det hänger ju på den sämsta antennen..

jag har ju inte testat själv, men vad jag förstod av min lärare i Datorkomunikation på ITG så om jag köpte en av Dlinks fetaste antenner, monterade upp den på min balkong så skulle jag kunna få kontakt med alla WLAN på någon kilometer. en kraftiare antenn är ju både bättre på att plocka upp signalerna samt sänder med högre effekt så att signalerna når längre.
sanningen ligger kanske någonstanns mitt imellan?

ranchn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 48
Member Since:
February 23, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1125773
March 22, 2007 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

Med andra ord...

Om jag skaffar en fet antenn till D-link DWL-900 AP, så borde jag få bättre signal från min granne???

Min d-link har ju stöd för AP och bridge.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1125775
March 22, 2007 - 7:58 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: [quote=Snorch] edit: Poontus, inte samma sak, är den ena antennen sämre än den andra spelar det mindre roll om du använder en rejäl antenn på den andra sidan..
Bättre brukar det bli men det hänger ju på den sämsta antennen..

jag har ju inte testat själv, men vad jag förstod av min lärare i Datorkomunikation på ITG så om jag köpte en av Dlinks fetaste antenner, monterade upp den på min balkong så skulle jag kunna få kontakt med alla WLAN på någon kilometer. en kraftiare antenn är ju både bättre på att plocka upp signalerna samt sänder med högre effekt så att signalerna når längre.
sanningen ligger kanske någonstanns mitt imellan?

Jo sanningen ligger nog lite mitt emellan, har du en riktigt kraftig antenn och försöker koppla upp dig till en router med en väldigt liten antenn på ett långt avstånd kommer troligen den uppkopplingen fungera lite halv dåligt pga av att signalen routern skickar är så svag att det kommer blir mycket brus även fast din kraftiga antenn förstärken den.. Fast handlar det om lite mindre avstånd brukar det fungera iaf..
Men för bästa resultat ska man alltid ha bra antenner i bägge ändar av länken..

Point to point bridging borde väl fungera om det fungerar som det låter.. 🙂
I min linksys har jag något som heter "Site Survey" under status för det trådlösa, där får man upp alla andra nät som routern får signal ifrån och man kan bara välja vilket nät man vill ansluta sig till/brygga..

edit: Strunta i att skaffa en ny antenn, försök med bara d-linken först, är säkert så att den kommer fungera bättre än den inbyggda i laptopen..

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1125777
March 22, 2007 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

samt att du kan placera routern så nära din grannes kåk som möjligt men ha datorn där du vill 🙂 fick det dock inte att fungera som det skulle med DVI till projektorn, ställde in 1280*720p projektorn säger att den får 1080i och Vistas inställningar snackade om interlaced på ett ställe, på ett ställe i Powerstrip så sa den att den gav ut 1920*1080. lyckades inte heller få ut korrekt 1280*720 via VGA. så jag la ner Vista och ska nu köra XP och hoppas att DVI fungerar som det ska samt att den vill spela upp saker utan att facka ur totalt.

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1125785
March 22, 2007 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm.

Se till att grannen har placerat sin trådlösa optimalt, sen köp bättre antenn till din dator.

Gärna riktanten så du kan pejla in grannen bättre.
Kenske testa Pre-N eller va det heter? De skall ju ha bättre räckvidd också 🙂

rickard_t
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
March 22, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1125787
March 22, 2007 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

När man kör point-to-point alt. point-to-multipoint blir det väl bara en länk mellan accesspunkterna och inget trådlöst nätverk att ansluta sig till?
Kolla om du har någon repeater funktion i accesspunkten, det kanske funkar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 73
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL