Dela ut internet med Win XP|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dela ut internet med Win XP
Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 31, 2003 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har två datorer och Com Hem (1MBit resp. 0,2 MBit) som jag vill kunna köra på dem båda.

I vardera dator har jag ett nätverkskort. Från nätverkskorten går det kabel till en 10/100 MBit-switch. Till switchen är också modemet inkopplat.

Kan jag nu i en enkel handvänding dela ut Internet (genom samma nätverkskort som internet går in igenom) från dator1 till dator2, när jag har Win XP pro på båda?

Internet funkar på de båda datorerna varförsig (men inte samtidigt), så kopplingen är ok.

Under Nätverksanslutningar hittar jag en ikon "Anslutning till lokalt nätverk". I Egenskaper för den så hittar jag ingenstans jag kan dela ut internet. Brandvägg hittar jag som jag kan bocka i, men inte dela ut internet. Var hihttar jag det?

PS. Jag har läst nhguiden och inte blivit någe klokare.

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
Member Since:
November 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
348280
May 31, 2003 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm, vet inte riktigt, men e de inte så att du måste ha 2 nvk. på den burken som du delar ut internet på, o sen koppla det "utgående" nvk:et till switchen istället? då borde de ju funka... för switchen kan väl inte dela ut ipaddresser till datorerna eller??

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
Member Since:
December 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
348286
May 31, 2003 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Xuestor wrote: hmm, vet inte riktigt, men e de inte så att du måste ha 2 nvk. på den burken som du delar ut internet på, o sen koppla det "utgående" nvk:et till switchen istället? då borde de ju funka... för switchen kan väl inte dela ut ipaddresser till datorerna eller??

Du har helt rätt.

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
Member Since:
April 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
348288
May 31, 2003 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan inte dela ut Internet, oavsett vilket operativsystem du har 😛

Nåja, jag ska försöka förklara det för dig eftersom det är jag som skrivit guiden du inte förstod.

Om du kopplar modemet till datorn via Ethernet (nätverkskortet) så måste du ha två nätverkskort för att dela anslutningen. Ett till comhem och ett till ditt lokala nätverk. Modemet skall alltså inte vara inkopplat i switchen utan till den datorn som du installerar två nätverkskort i. Det är datorn med två nätverkskort i som du ska "dela ut" internetanslutningen med, den blir alltså en gateway/NAT. När du har kommit så långt att du har två NIC i den ena datorn och har kopplat in modemet på det ena kortet, så ska du klara dig om du följer guiden igen. 🙂
https://www.nordichardware.se/.....hemnatverk

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
Member Since:
May 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
348623
June 1, 2003 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Dags för denna länk IGEN:

http://w1.857.telia.com/~u8571.....l23se.html

Denna "guide" gäller även för internet via kabel-TV.
Enda skillnaden är hur man kopplar in det. ADSL är via telefonnätet, ComHem via kabel-TV.
Gemensamt är att de har båda modem och man får endast en IP adress.

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
348903
June 1, 2003 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, då är det bara å masa sig till butiken och köpa ett till nätverkskort då. Jag som trodde det räckte med de jag hade ... =(

Men då undrar jag .. om jag köper mig ett till nätverkskort, kan jag då installera det i dator1 och köra en kabel till switchen för att dela ut Internet till dator2? Och samtidigt behålla kopplingen som den är idag, dvs.
modem->switch->(dator1/dator2)

som fö funkar utmärkt att surfa med varje dator var försig.

Med ett till nätverkskort går det två kablar mellan switchen och dator1, ett till varje nätverkskort.
Detta för att kunna köra internet på dator2 när dator1 är avstängd .. (jag är då bara för krävande ..)

PS. Jag förstod Din guide, Iceman. Men vad jag inte visste, var att man var tvungen till att ha två nvk i dator1.

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
Member Since:
November 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
349040
June 1, 2003 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Kingsthrone wrote: Ok, då är det bara å masa sig till butiken och köpa ett till nätverkskort då. Jag som trodde det räckte med de jag hade ... =(

Men då undrar jag .. om jag köper mig ett till nätverkskort, kan jag då installera det i dator1 och köra en kabel till switchen för att dela ut Internet till dator2? Och samtidigt behålla kopplingen som den är idag, dvs.
modem->switch->(dator1/dator2)

som fö funkar utmärkt att surfa med varje dator var försig.

Med ett till nätverkskort går det två kablar mellan switchen och dator1, ett till varje nätverkskort.
Detta för att kunna köra internet på dator2 när dator1 är avstängd .. (jag är då bara för krävande ..)

PS. Jag förstod Din guide, Iceman. Men vad jag inte visste, var att man var tvungen till att ha två nvk i dator1.

Tror inte du kan göra så, modem -> dator ett e nog de enda som gäller, o den måste då va på 24/7... annars får du köpa dej en router, den kan dela ut ip automatiskt...

Veric
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
March 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
349667
June 2, 2003 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Modem -> Dator 1 -> Switch -> Dator 2 (och 3 och 4 och...)

samt, som Xuestor säger, Dator 1 måste hela tiden vara påslagen för att din utdelning ska fungera.

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
349771
June 2, 2003 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok .. men var haltar mitt förslag?

modem->switch-(via nvk1)>dator1-(via nvk2)>switch->dator2

modem->switch->dator1 fungerar ju uppenbarligen. Likaså fungerar nätverkskortet i dator1 både för lokalt nätverk och för modemet (det kanske är som det ska?). Det lokala nätverket är båda datorerna inkopplade till samma switch.

Det är bara en switch som används.

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
Member Since:
November 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
349853
June 2, 2003 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Kingsthrone wrote: Ok .. men var haltar mitt förslag?

modem->switch-(via nvk1)>dator1-(via nvk2)>switch->dator2

modem->switch->dator1 fungerar ju uppenbarligen. Likaså fungerar nätverkskortet i dator1 både för lokalt nätverk och för modemet (det kanske är som det ska?). Det lokala nätverket är båda datorerna inkopplade till samma switch.

Det är bara en switch som används.

Du kan inte koppla från modemet till switchen om du använder dej av mer än en dator, eftersom dom båda då troligen kommer få samma ip och inte kommer kunna kommunicera på webben, En switch kan inte dela ut automatiska ipaddresser... Vill du ha kopplingen så så måste du köpa en router. De blir då modem -> Router, som sen skickar datan till varje dator... Routern tilldelar då varje dator ett "lokalt" ip och använder ditt ip du fick av internetleverantören utanför nätverket, då behöver du även bara ett nvk i varje dator, och datorerna e inte beroende av varandra... Detta var kanske lite rörigt, men hoppas du fattar =)

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
349956
June 3, 2003 - 12:41 am
sp_Permalink sp_Print

Jodå .. jag har varit inne på att skaffa en Router .. men det är lite dyrare än ett nätverkskort .. dessutom har de inbyggd brandvägg som jag inte vet om jag vill ha .. iallafall den för 495:-.

Varför är ADSL bara en enda IP-adress (dynamisk) när BBB har fem på sin fiber? Är det rent tekniskt svårare med ADSL, eller är BBB bara snälla?

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
350112
June 3, 2003 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

Kingsthrone wrote: Jodå .. jag har varit inne på att skaffa en Router .. men det är lite dyrare än ett nätverkskort .. dessutom har de inbyggd brandvägg som jag inte vet om jag vill ha .. iallafall den för 495:-.

Varför är ADSL bara en enda IP-adress (dynamisk) när BBB har fem på sin fiber? Är det rent tekniskt svårare med ADSL, eller är BBB bara snälla?

BBB är bara snälla. Eller realistiska skulle jag kanske snarare säga. 🙂 Rent tekniskt är det inget problem med ADSL och fem adresser men det finns ingen leverantör som kör så i praktiken...

Kan för övrigt tillägga att guiden gäller i många studentlägenheter och liknande också, där man har lokalt nätverk och ett näterksuttag, med ett IP...

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
350468
June 3, 2003 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag varit och köpt mig ett nätverkskort och 2 meter korsad kable (skulle nog varit rak), båda för 80 kr på sekvencia.

Nu är det installerat och klart .. fick skala en kabel för att dra genom det borrade hålet i väggen .. med det gick bra sig!

Nu måste jag få lov att berätta .. denna koppling fungerar:

modem->switch-(via nvk1)>dator1-(via nvk2)>switch->dator2

- båda datorerna kan köras samtidigt på internet!!!!

Mycket bra å känna till. I dator2 får jag då ställa om varje gång jag vill koppla upp direkt till modemet (via switchen), annars kan jag köra den genom internetutdelning i Win XP när dator1 är på.

Nu slipper jag en router.

Tack ändå för att ni tagit er tid!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 77
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL