September 16, 2002
Vi har två datorer här hemma. Min och morsans.
Jag lyckas inte få igång nätverket som det ska vara.
Jag har försökt länge och mycket.
Först så var det för några år sedan, när vi körde korsad kabel, då fungerade det ett tag. (Tills efter en formatering.) Men det var mycket krångel innan det ens fungerade då. Efter det så slutade det.
Hoppa fram några år och vi har båda bytt dator, och sitter nu med en
HUB/ADSL-modem/Switch/Router mackaper. Ändå vill inte nätverket vara som det ska.
Ibland hittar den ena datorn den andra men det går aldrig föra över filer.
Dock så FINNS nätverket. För att om en dator startar en FTP och den andra kopplar upp till den genom 192.168.1.X så går det föra över filer i überfart, precis som via MSN.
Men, nu tänkte jag inte fråga om nätverket, för det har jag gjort flera gånger tidigare här.
FRÅGA
Skrivaren är kopplad till den andra datorn. En Canon i3000 Photo, bla bla nånting.
Även om den är delad, så hittar inte min dator den.
Men det ska ju gå att dela ut en skriva online?
Går det att göra så att hon gör det, fast man ska inte kunna komma åt den via nätet, fast på nätverket med 192.168.1.x.printer (eller nått, jag kan inte alls).
Please help.
Jag vill kunna skriva ut från min dator!
November 23, 2001
Antar att datorn som skrivaren är kopplad till är en Win98/Me eller nått..
Hursomhelst, detta är inte en bra lösning men den fungerar oftast. Kolla först så ni är i samma Workgrup (t.ex. MSHOME, LAN, WORKGROUP etc.).
Sen installerar du IPX/SPX på båda burkarna så brukar det hoppa igång. =)
September 16, 2002
jarlen wrote: Antar att datorn som skrivaren är kopplad till är en Win98/Me eller nått..
Hursomhelst, detta är inte en bra lösning men den fungerar oftast. Kolla först så ni är i samma Workgrup (t.ex. MSHOME, LAN, WORKGROUP etc.).Sen installerar du IPX/SPX på båda burkarna så brukar det hoppa igång. =)
Dom har haft diverse OS kombinationer också, men nu är det XP Pro på den här, och XP Home på den andra.
Jag har redan gjort/provat det där.
Tack i alla fall.
Men som sagt, det är inte nätverket jag behöver hjälp med, för jag har gett upp på den delen. 🙁
May 23, 2001
nv98ling wrote: Du ska skriva 192.168.x.x eller vad det är för ip på datorn du vill ansluta till. Om allt funkar så ska alla utdelade mappar och utdelad skrivare synas i fönstret.
Om det är en skrivare kan man skriva såhär 192.168.X.Xskrivarensutdelningsnamn
Fungerar fint hemma hos mig, när skrivaren är utdelad på en 98 burk. Borde fungera för XP också.
1 Guest(s)