Delad uppkoppling|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Delad uppkoppling
Hanzaq
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 18, 2003 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej! Jag har två datorer hemma och jag vill dela min ADSL-uppkoppling mellan dem. Jag har telia ADSL och de verkar vara lite kinkiga vad gäller delad uppkoppling. Mitt modem är även en router med stöd för DHCP men att bara koppla in de båda datorerna till modemet fungerar inte. Modemet heter M5122. Hur delar man lättast på uppkopplingen(gärna billigt). Tackar! Båda datorerna kör Windows ME. //Hanzaq

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
255490
January 18, 2003 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag känner mig tvungen att säga RTFM. Det är samma som läs manualen för modemet för att tala i lite mildare ton 🙂

Stal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 980
255505
January 18, 2003 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det en router så ska de fungera att koppla bägge till den, så som ovanstående inlägg säger så läs manualen. Orkar du inte det så släng in 2 nätverkskort i en dator och koppla den andra till den men i ditt fall så skulle jag inte göra det =P

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
255567
January 18, 2003 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Felia är inte jobbigare än alla andra

Hanzaq
Siktar mot toppen
Medlem
255765
January 19, 2003 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Det har jag ju gjort och det funkar inte att bara koppla in båda datorerna till den, och manualen till modemet är ungefär tre sidor som beskriver hur man kopplar in modemet till telefonjacket! Inte hur man delar uppkoppling!

Hanzaq
Siktar mot toppen
Medlem
255892
January 19, 2003 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det ärså det skall låta när man frågar nåt kan ju den som skrev det ta och tänka om. Hade det funnits en manual hade jag väl för fan läst den. Dessutom är det så att telia är snikna och de skickar inte med nån manual till själva modemet och på supporten hjälper dem en inte att få routern att funka. Inte ens på Nokias hemsida finns manualen att ladda hem. Så problemet är uppenbart. RTFM är bara skitsnack som nån "smart" människa skrev för o va extremt fräsig! YEAH!!!!!!! FRÄZZZZZIIIIIIGGGGGTTTT!!!!!!!

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
255922
January 19, 2003 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Hanzaq wrote: Om det ärså det skall låta när man frågar nåt kan ju den som skrev det ta och tänka om. Hade det funnits en manual hade jag väl för fan läst den. Dessutom är det så att telia är snikna och de skickar inte med nån manual till själva modemet och på supporten hjälper dem en inte att få routern att funka. Inte ens på Nokias hemsida finns manualen att ladda hem. Så problemet är uppenbart. RTFM är bara skitsnack som nån "smart" människa skrev för o va extremt fräsig! YEAH!!!!!!! FRÄZZZZZIIIIIIGGGGGTTTT!!!!!!!

Det är klart att om du inte har fått någon manual till modemet/routern (vilket är väldigt dåligt) så är det ju inte fullt så enkelt.
I vanliga fall brukar man väl få tillgång till routerns kontrollpanel via http://192.168.0.1 tror jag.

Men så som du skriker och har dig så är det ju inte troligt att du får någon vidare hjälp.

Förresten, anledningen till att Telia inte ger support på såna frågor är att de inte vill uppmana till att köra fler än en dator på samma lina. Men man får göra det om man vill, men då måste man fixa det helt själv.

Hanzaq
Siktar mot toppen
Medlem
256295
January 20, 2003 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har fixat manualen från en mycket avlägsen sida från internet. Men den beskriver bara VAD man kan göra och inte HUR. Den visar bland annat sidan för konfiguration av modemet(som även är router med DHCP) Men vad är IP-numret till modemet? Jag har skrivit in winipcfg i kör ock därifrån fått IP:t till "standardgatewayen" och sedan skrivit in den i Internet Explorer(IE) men utan resultat... I manualen står det att man fått IP:t av sin internetleverantör. Jag blir inte riktigt klok på hur detta funkar asså... Nån som har nån idé på hur man kan ta sig till modemets menyer via IE? Tackar!

tom491
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
256333
January 20, 2003 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Nokia ADSL m5122 .. ..
är det ett sådant så tror jag du måste konfigurera den via serieport .. ..

jag hittade visserligen inget på nätet om m5122 .. bara om m1122 .. ..

Hanzaq
Siktar mot toppen
Medlem
256362
January 20, 2003 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok... vilken port är det då? jag har testat att koppla in den i CLI-porten, men utan resultat. Så jag vet inte riktigt vad jag skall göra för att komma in i modemets meny för DHCP osv.

tom491
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
256376
January 20, 2003 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

OM 5122 fungerar på samma sätt som 1122...
så är gränssnittet på CLI porten RS-232, i en RJ45 kontakt .. .. ..

enl manualen för 1122 skall det även fungera som du säger,
standardgateway är IP för routerns webinterface

default är denna 192.168.1.1

sedan blir jag nog inte klokare på detta .. tyvärr .. ..

Hanzaq
Siktar mot toppen
Medlem
256390
January 20, 2003 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag blir galen på modemet snart... he he, men jag fattar inget alls, har testat den default IP:t du gav mig, utan resultat även denna gången. Har testat i CLI och Ethernetporten. Får väl köpa ett extra nätverkskort o kabel då o köra delad uppkoppling på det sättet... Funkar det bra o göra så förresten? Slöar inte datorerna ner varann?

swepsg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 278
359685
June 26, 2003 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Hanzaq wrote: Jag blir galen på modemet snart... he he, men jag fattar inget alls, har testat den default IP:t du gav mig, utan resultat även denna gången. Har testat i CLI och Ethernetporten. Får väl köpa ett extra nätverkskort o kabel då o köra delad uppkoppling på det sättet... Funkar det bra o göra så förresten? Slöar inte datorerna ner varann?

Hej!

Har kollat lite på nätet och fann en liten manual på följande länkar.

http://dima.zlo.ee/fm5122.pdf

http://www.adb-kontoret.gotebo....._m5122.pdf

Så det är bara att ladda ner och läsa.
Det andra som du skrev fungerar det också men har ju också konfigurering som måste göras.

lycka till.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 255
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL