DHCP|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
DHCP
fade][NiVEN
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 28, 2002 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite frågor..

1# DHCP är alltså till för att bestämma IP adresser till datorer i ett nätverk?

2# Vad står DHCP för?

3# Hur pass hög prestanda behövs på en bra DHCP?

4# Hur pass stort nätverk kan man hantera bra med en DHCP?

5# Hur konfar man en DHCP? Vilket OS et.c.

6# Är det DHCP som gör så att man slipper en störande detalj som kan bli i större lan.. det med att man ser folk i nätverket som egentligen kopplat ur sig för 10-15 minuter sen??

7# Är det DHCPn man ska konfa om när man är fler än 255 personer i ett nätverk?

Tack på förhand =)

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
226130
November 28, 2002 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Suck. Inte yttligare ett skolprojekt/prov

-roo-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 271
226137
November 28, 2002 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Några av de här frågorna tycker jag gott att du kan leta reda på, på egen hand så att säga..

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
226175
November 28, 2002 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Läs våra Guider.... :bok: :bok: :bok: :bok:

https://www.nordichardware.se/guider/

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
226176
November 28, 2002 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Inte bestämma utan mer ge bort en IP adress om datorn i fråga vill ha en =) Erbjuda är nog ordet du söker... Erbjuda datorer ip adresser.
2. Dessa Hemoröjders Claustrufobias Pittar. Me andra ord jag vet inte men skulle gissa på Dynamic Host Controll Protocoll
3. Finns DHCP servrar till Linux så det behövs nog inte så hög prestanda, beror på hur många klienter du har också etc.
4. Du kan hantera ganska stora nätverk bra me en DHCP dock så ska den konfigrueras riktigt och sådär, i skolan jag går på har vi bara en DHCP på 4 klass C nät eller va det är. Denna kör Linux.
5. I Linux confar du i conf filen. I Windows klickar du väl =)
6. Nej det är nog inte DHCP som gör det, DHCPn delar bara ut IP adresser till datorer.
7. Beror på finns flera alternativ, men du kan ju köra ett enda stort klass A eller B nät på din DHCP. Eller också köra flera klass C nät på en DHCP. Finns som sagt olika alternativ. Du behöver inte ha en DHCP i ett stort nätverk du kan ju köra statiska (fasta) ip adresser men det blir jobbigt.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
226192
November 28, 2002 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Heh,.... en DHCP lyssnar efter förfrågningar om IP adresser. Vid en förfrågning ger den ut en ip-adress. De som kan ta lite prestanda är om den har många adresser som är fastslagna för MAC adresser. Men jag tror nog att de ska vara ett enormt nätverk innan du sätter en 486 att böri bli ett problem i de sammanhanget!

fade][NiVEN
Siktar mot toppen
Medlem
226508
November 29, 2002 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: 1. Inte bestämma utan mer ge bort en IP adress om datorn i fråga vill ha en =) Erbjuda är nog ordet du söker... Erbjuda datorer ip adresser.
2. Dessa Hemoröjders Claustrufobias Pittar. Me andra ord jag vet inte men skulle gissa på Dynamic Host Controll Protocoll
3. Finns DHCP servrar till Linux så det behövs nog inte så hög prestanda, beror på hur många klienter du har också etc.
4. Du kan hantera ganska stora nätverk bra me en DHCP dock så ska den konfigrueras riktigt och sådär, i skolan jag går på har vi bara en DHCP på 4 klass C nät eller va det är. Denna kör Linux.
5. I Linux confar du i conf filen. I Windows klickar du väl =)
6. Nej det är nog inte DHCP som gör det, DHCPn delar bara ut IP adresser till datorer.
7. Beror på finns flera alternativ, men du kan ju köra ett enda stort klass A eller B nät på din DHCP. Eller också köra flera klass C nät på en DHCP. Finns som sagt olika alternativ. Du behöver inte ha en DHCP i ett stort nätverk du kan ju köra statiska (fasta) ip adresser men det blir jobbigt.

Angående 6#an.. Hörde nånting om att DHCPn oxå sköter "uppdateringen" av nätverket? Så om man har för många klienter på en för slö dator så kan det bli fördröjning? Men det kanske inte stämmer?

Såvitt jag vet så kan man ställa in sin vanliga dator till en DHCP fast är det snabbare och stabilare om man har en "dedikerad" DHCP?

Nån som vet var jag kan läsa om hur man konfar en DHCP då? en n00b guide helst för att vara på den säkra sidan =).

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
226708
November 29, 2002 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite frågor kanske jag har bra svar på iaf 🙂

DHCP står för Dynamic host configuration protocol

DHCP kan hantera väldigt stora nätverk, det är till väldigt stora nätverk som det är nyttigt att ha. Nästan alla klienter på världens största nätverk (Internet) använder ju DHCP.
Det som är så bra med DHCP på stora nätverk är att om man vill ändra adressen som alla datorer använder t ex till en DNS server eller WINS server eller vad som helst så ändrar man bara centralt på DHCP servern så att alla klienter ändras automatiskt. I annat fall hade man vart tvungen att konfigurera om varje klient manuellt...
På stora LAN arrangemang, alltså LAN partyn snackar vi om så hade det vart jättebra med DHCP, om det inte vore för att väldigt många har igång egna DHCP servrar, och då blir allt väldigt fel. Hade det inte vart så hade det vart rätt smidigt.

Hur man konfigurerar en DHCP beror ju på vilket program man använder. Kör man Windows 2000 Server så använder man programmet DHCP och i princip bara klickar lite 🙂 Finns ju wizards till det mesta.

fade][NiVEN
Siktar mot toppen
Medlem
227092
November 30, 2002 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Iceman wrote: Lite frågor kanske jag har bra svar på iaf 🙂

DHCP står för Dynamic host configuration protocol

DHCP kan hantera väldigt stora nätverk, det är till väldigt stora nätverk som det är nyttigt att ha. Nästan alla klienter på världens största nätverk (Internet) använder ju DHCP.
Det som är så bra med DHCP på stora nätverk är att om man vill ändra adressen som alla datorer använder t ex till en DNS server eller WINS server eller vad som helst så ändrar man bara centralt på DHCP servern så att alla klienter ändras automatiskt. I annat fall hade man vart tvungen att konfigurera om varje klient manuellt...
På stora LAN arrangemang, alltså LAN partyn snackar vi om så hade det vart jättebra med DHCP, om det inte vore för att väldigt många har igång egna DHCP servrar, och då blir allt väldigt fel. Hade det inte vart så hade det vart rätt smidigt.

Hur man konfigurerar en DHCP beror ju på vilket program man använder. Kör man Windows 2000 Server så använder man programmet DHCP och i princip bara klickar lite 🙂 Finns ju wizards till det mesta.

ok.. men vilket är bäst då? vilket OS är bäst? =). jag har inlagt 2000 Server på min dator.. men om vi säger att jag då använder datorn under hela lanet och sitter å tankar för fulla muggar påverkar inte det hur bra DHCP funktionerna utför sitt "jobb"?

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
227098
November 30, 2002 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

@fade,

jag vill också veta. Vilket OS är bäst? Påverkas DHCP av att man kör stenhårt på sin maskin?

Kan inte du testa lite och återkomma med resultaten? Eller söka på google???

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
227230
November 30, 2002 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, ska man implementera såna servrar på större nätverk så ska man givetvis inte arbeta på dem datorerna. Man ska ju ha "riktiga" dedikerade servrar som tar hand om saken istället.
Visst, det går ju att använda datorn som en server står på, men det är ju aldrig att rekommendera.

Vilket OS som är bäst är väl svårt att svara på. Unix/Linux är ju alltid bra och stabila. Men Windows fungerar också bra.

tom491
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
227444
December 1, 2002 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

vilket OS är bäst ?!

på DHCP.. klient eller server ?
och på vilka grunder blir det i så fall bäst ?

-bäst borde väl vara det som fyller kraven i RFCn bäst ?

ex:
:bok:
http://www.freesoft.org/CIE/RFC/2131/

:bok:
http://greenie.muc.de/~neko/rfc/dhcp

fade][NiVEN
Siktar mot toppen
Medlem
227722
December 1, 2002 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

får väl tacka för svaren.. men det finns inget OS som är det bästa på en DHCP server alltså? får väl testa lite..

Pontan
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
232643
December 9, 2002 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.OpenBSD.org, bäst på allt 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 27
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL