July 8, 2001
tjena, sitter hos en polare och mekkar dator.
vi har ett mysko internet problem: man blir tvungen att leta upp ip till sidan man ska surfa på. alltså skriver man bara http://www.aftonbladet.se så kommer man inget vart men skriver man deras ip så kommer den upp.
dom har en Netgear RP614 som router och på en annan dator med samma internet och nätverks inställningar funkar DNS bra..
behöver snabbt svar!
October 11, 2001
gillbert wrote: tjena, sitter hos en polare och mekkar dator.
vi har ett mysko internet problem: man blir tvungen att leta upp ip till sidan man ska surfa på. alltså skriver man bara http://www.aftonbladet.se så kommer man inget vart men skriver man deras ip så kommer den upp.
dom har en Netgear RP614 som router och på en annan dator med samma internet och nätverks inställningar funkar DNS bra..
behöver snabbt svar!
Routern korrekt konfigurerad för er uppkoppling?
Datorn rätt konfigurerad för det LAN ni skapat på insidan?
Fungerar DNS om ni kopplar datorn direkt till nätet utan routern?
July 8, 2001
Pjotr wrote: Routern korrekt konfigurerad för er uppkoppling?
Datorn rätt konfigurerad för det LAN ni skapat på insidan?
Fungerar DNS om ni kopplar datorn direkt till nätet utan routern?
eftersom allt funkar bra på den ena datorn i deras nätverk så skulle jag inte tro att det är routern som krånglar. jag stack hem nu så jag kan inte kolla på inställningarna i routern.
jag ska nog hem till honom i morgon igen så då ska jag testa lite mer..
bara en fråga: hur kollar man ip till sin DNS? man brukar ju alltid kunna klicka i "erhåll DNS automatiskt". så jag tänkte testa att skriva in det själv.
July 8, 2001
nu har vi testat att skriva in DNS ipt istället för att kryssa i "erhåll automatisk". men det funkar inte iaf. 😕
jag märkte nu också att man måste använda sig av ip nummer på det lokala nätverket.. och det har ju inget att göra med det man får ad ISPen.
börjar fundera på en format c: nu 👿
plz hjälp!
May 23, 2001
När du kör med en sk hårdvarurouter så kommer den att köra en DHCP om du har ställt in så. Och det antar jag att du har gjort eftersom det är så på default. Då kommer den datorn som sitter bakom routern få ett IP av ROUTERN medans routern "förvaltar" ISPns IP. Sen kan du portforwarda osv i routern.
Alltså skall din router vara DNS, DHCP och Gateway. Om den inte är det så är det något fel. Visst man kan ställa in annan DNS och gateway, låter dock inte som om du har gjort/vill göra det....
July 8, 2001
stormaz wrote: När du kör med en sk hårdvarurouter så kommer den att köra en DHCP om du har ställt in så. Och det antar jag att du har gjort eftersom det är så på default. Då kommer den datorn som sitter bakom routern få ett IP av ROUTERN medans routern "förvaltar" ISPns IP. Sen kan du portforwarda osv i routern.
Alltså skall din router vara DNS, DHCP och Gateway. Om den inte är det så är det något fel. Visst man kan ställa in annan DNS och gateway, låter dock inte som om du har gjort/vill göra det....
som sagt har han två datorer i nätverket och på den ena funkar allt lysande. så jag tror inte det är routern som det är fel på.
DNS, DHCP och gateway är aktiverat i routern. jag testade att ställa in DNS ip manuellt i datorn som krånglar men det hjälpte inte.
men vi löser det med en format c: istället nu..(windows powah! 😛 )
2 Guest(s)