dra fast nätverk!|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
dra fast nätverk!
=JoNaZ=
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1010
Member Since:
July 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 22, 2005 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Funderar på att dra fast nätverk hemma... huset har 2 våningar... befintliga kabelrör är lika tjocka som min tumme så där får man inte in några TP...

hur ska jag göra? vill ha det osynligt med nätverksuttag på väggarna... några länkar till produkter? hittade lite på kjell och co.

kan man dra nya tjockare rör utan att riva hela väggarna?

några som har gjort liknande projekt? har ni bilder?

Baskagge
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 147
Member Since:
December 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
895540
May 22, 2005 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det redan finns kabelrör så är ju det bästa att använda dem. Är de fulla av kablar redan. Om du inte har en jävligt liten tumme så får du plats med många TP-kablar i rören. Jag har fem uttag utplacerade på tre våningar. Är dock ganska svårt att få infällda uttag utan att tapetsera om. Annars kan du skaffa en dosfräs och sätta uttagen precis framför kabelrören.

DasDjungelmeister
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 227
Member Since:
April 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
895543
May 22, 2005 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Du har inte funderat på trådlöst?

=JoNaZ=
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1010
Member Since:
July 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
895566
May 22, 2005 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Baskagge wrote: Om det redan finns kabelrör så är ju det bästa att använda dem. Är de fulla av kablar redan. Om du inte har en jävligt liten tumme så får du plats med många TP-kablar i rören. Jag har fem uttag utplacerade på tre våningar. Är dock ganska svårt att få infällda uttag utan att tapetsera om. Annars kan du skaffa en dosfräs och sätta uttagen precis framför kabelrören.

rören är 16mm och där får plats max 1 tp samt att rören inte går som jag vill, de som byggde detta huset var nog korkade...

Det jag funderar på är att dra alla kablar via vinden, då är det lätt att nå övervåninngen där de flesta uttagen ska sitta, men att komma ner på nedervåningen kan vara lite klurigt.. förslag?

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
895570
May 22, 2005 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

När du menar 1TP syftar du då med kontakten på ? Isf skaffa TP på rulle och sätt på dina egna kontakter.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

=JoNaZ=
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1010
Member Since:
July 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
895571
May 22, 2005 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: När du menar 1TP syftar du då med kontakten på ? Isf skaffa TP på rulle och sätt på dina egna kontakter.

nej, jag pratar om utan kontakt. skulle man försöka dra nätverk med färdiga kontrakterade sladdar är man ju inte så smart 😉

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
895578
May 22, 2005 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja.. då har du inte träffat vissa av mina polare.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Baskagge
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 147
Member Since:
December 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
895637
May 22, 2005 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Nya rör går att fixa utan större problem, räkna med en hel del spacklande och målande. Vi drog nya rör i garderoberna som är på ett och samma ställe i hela huset. När det gäller uttagen så är de som säljs på Biltema och Clas Ohlson plastiga, kolla med en datorbutik istället så finns det uttag i metall istället, de kostar dessutom knappt mer. Trådlöst nätverk i hus är värdelöst om man tänker ha det på flera våningar. Sedan måste du ha ett krone-verktyg när du pressar i skiten i väggkontakten.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 33
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL