January 10, 2003
Den 15 november får vi äntligen möjlighet till ADSL. Grannen och jag har kört lokalt nätverk i ungefär 4 år och nu ska vi tillsvidare köra varsitt ADSL abonnemang (0,5 Mbit/s) och samtidigt ha nätverket kvar. Så snart det finns en leverantör som erbjuder 2,5 Mbit/s och uppåt (till vettigt pris) kommer vi att dela på en uppkoppling.
Själv har jag två datorer som ska vara uppkoplade mot nätet, samtidigt som jag vill komma åt grannens dator. Vi tänkte köpa varsitt D-Link 300 G som ADSL modem och sen sätter jag en D-Link 604 inne hos mig.
Kommer denna kombination att fungera eller finns det bättre utrustningar?
January 10, 2003
Funkar det att ha två nätverkskort på en dator?
Om jag har förstått rätt så ska grannens extranätverkskort gå in i min router samtidigt som jag via min routern kan ansluta till grannens dator.
Vi har även en HUB över (dock bara 10 Mbit). Skulle inte den kunna fungera som en delning före hans ADSL modem och samtidgt vara en anslutning till min router?
December 30, 2000
Funkar verkligen det där?
Jag menar, hur fungerar det med IP adresser utåt på nätet. Då har man 2 IP adresser ut ju.
Och om man t.ex kopplar upp sig mot en ftp så blir det ju bara ett IP dvs endast en uppkoppling på 0.5mbit. det blir ju inte EN uppkoppling på 1mbit...
Och såvitt jag vet så kan man väl inte "välja" vilket nätverkskort ut en ftp klient ska använda, eller?
För jag har funderat lite på det där med nämligen....
August 5, 2003
Ni ska ha varsin router. Sedan kopplar ni ihop dom med en gemensam switch eller kopplar ihop de inbyggda switcharna i routern. Det ni ska tänka på är att ni vill ha olika gateways. Alltså adressen till interfacet (antagligen E0) på den router ni sitter på.
Antagligen är detta snack med interface kanske lite komplicerat för nybörjare på området. Dessutom vet jag itne ens om det går att konfigurera på DI-604. Så koppla ihop dom som jag beskriver ovan, sedan får ni hålla tummarna på att ni kopplar upp er på rätt abbonemang så att ni inte kör på samma ADSLlina.
Det finns en risk för att Dlinks routrar inte gillar varann, vilket resulterar i att nätverket går ner.Jag har själv testat att koppla ihop två Dlink, resultatet var att dom inte kunde få kontakt.
En eventuell lösning på problemet e somsagt att ni kör in ett extra NIC i era datorer och kör en korsad kabel mellan dom, eller en separat switch mellan dom.
Sammanfattning- 2st Dlinkroutrar vill inte fungera tillsammans pga begränsad konfigurering. Ska du koppla ihop två routrar så rekomenderar jag starkt Ciscoroutrar(om man har pengarna). Dessutom behövs någon som kan UNIX och lite nätverk för att konfigurera dom.
January 10, 2003
Skulle denna lösning kunna fungera? http://www.geocities.com/fabre.....s/lan.html
Fick problem med visningen av filen, men nu ska det fungera
February 1, 2002
Fabbe wrote: Skulle denna lösning kunna fungera? http://www.geocities.com/fabre.....s/lan.html
Fick problem med visningen av filen, men nu ska det fungera
visst, en korsad mellan så..
January 10, 2003
Enligt D-Links support ska det fungera att koppla ihop enligt denna skiss.
http://www.geocities.com/fabre.....s/lan.html
February 1, 2002
Fabbe wrote: Enligt D-Links support ska det fungera att koppla ihop enligt denna skiss.
http://www.geocities.com/fabre.....s/lan.html
Ja självklart, man kopplar ju ihop routrarna, eller se dem som en switch i detta fall... ni vet, när inte hubben räckte på lanen så kopplade man ihop 2st med en korsad, detta är samma princip..
January 10, 2003
Nu äntligen har även jag fått ADSL installerat. Min terori höll, nätverkslösningen fungerar klockrent (vi kör med fasta LAN ip adresser och styr utgången till ADSL modemen via gateway adress på respektive dator). Grannen och jag kommer tillsvidare att köra dubbla ADSL linor tills dessa att någon ISP kommer att erbjuda högre hastigheter än 0,5 mbit/sek även hos oss.
February 1, 2003
Fabbe wrote: Nu äntligen har även jag fått ADSL installerat. Min terori höll, nätverkslösningen fungerar klockrent (vi kör med fasta LAN ip adresser och styr utgången till ADSL modemen via gateway adress på respektive dator). Grannen och jag kommer tillsvidare att köra dubbla ADSL linor tills dessa att någon ISP kommer att erbjuda högre hastigheter än 0,5 mbit/sek även hos oss.
Telia 8Mbit är på väg åt vårt håll
1 Guest(s)