Dubbla nätverkskort|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dubbla nätverkskort
karlsan
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
Member Since:
November 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 30, 2007 - 4:44 am
sp_Permalink sp_Print

Sitter med en dator med två nätverkskort och internet går genom routern. Min tanke var om det var möjligt att i Windows XP välja vilket nätverkskort program ska nyttja. Tanken var att i det här fallet att använda det ena näverkskoretet till µtorrent och det andra till Steam/annat. Detta eftersom så fort µtorrent är igång går pingen i höjden i spel som Counter-strike Source (CSS). Men om ett nätverkskort kör µtorrent och det andra Steam kanske detta skulle motverka problemet med hög ping och jag skulle kunna seeda och leecha i relativt höga hastigheter och spela samtidigt. Eftersom routern skulle tilldela det andra kortet resterande fart.

Detta är ju vad som händer då jag kopplar in en annan dator, men funderar på om det inte skulle gå att utföra det på en och samma dator istället. Gissar att flaskhalsen i denna ekvation skulle kunna vara Windows som kanske är bakom flötet i frågan, men eftersom jag inte vet ställer jag frågan och hoppas någon har ett svar på den.

Hoppas nu inte det blev allt för rörigt...

PaPPa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 677
Member Since:
January 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1134145
April 30, 2007 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Mig veterligen kommer du behöva 2 gateways(dvs 2 routers) för att kunna routa trafik över olika interface(nätverkskort), sen måste du hårdkoda ipadresserna mot steam etc mot den ena gateway'n och på så vis tvinga trafiken över det interfacet.

Problemen med hög ping borde inte bli bättre av detta i vilket fall som helst, min gissning är att du får högra ping pga att linan är högt belastad, och då hjälper inget annat än att dra ner på belastningen... eller skaffa en lina till 😉

karlsan
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
Member Since:
November 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1134148
April 30, 2007 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe, jag gissade det inte skulle bli så enkelt. Jo, men om jag kopplar in en dator till på routern så kan jag spela med steam och tanka utan problem. Givetvis kan jag inte maxbelasta linan ut och in. men jag kan fortsätta använda ca 90% av den utan att spelet påverkas. Men av dit svar at döma förstår jag nu att de inte är så enkelt som jag hoppats. Det är ju inget stort problem. Tack för svaret i alla fall. 🙂

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1134198
May 1, 2007 - 9:04 am
sp_Permalink sp_Print

Det du vill uppnå går att göra om du byter din router mot en Linux-baserad router (finns även andra lite häftigare routrar med dessa funktioner), och ser till att den har QoS. Det behövs för övrigt ändå bara ett nätverkskort, i så fall sorterar routern trafiken beroende på exempelvis vilken port den går.

karlsan
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
Member Since:
November 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1134436
May 2, 2007 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Får tänka på det nästa gång jag skaffar router 🙂

PaPPa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 677
Member Since:
January 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1134505
May 2, 2007 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

karlsan wrote: ...Jo, men om jag kopplar in en dator till på routern så kan jag spela med steam och tanka utan problem.

Är det så så tror jag inte att det är linan som är problemet utan snarare att din dator inte orkar med att sköta all skrivning till disken (eller rent av alla IO Request's mot nätverkskortet) och samtidigt sköta laddningen till spelet...

då funker det inte med QoS heller, då är det bara att antingen gilla läget alternativt se till att allt sparas till en annan fysisk hårddisk, är det dock i nätverkskortet problemet sitter så hjälper inte det heller.
Dock så känns det inte fullt så troligt att det är nic'et som strular, jag tror mer på hårddiskteorin i så fall...

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1134558
May 3, 2007 - 6:31 am
sp_Permalink sp_Print

Går det inte att lägga in m0n0wall / pfsense eller liknande i vmware? blir välla samma funktioner?

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1134899
May 5, 2007 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

i µtorrent så kan man själv definiera vilket NIC som ska nyttjas , kan vara bra att känna till

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL