November 28, 2005
Sitter med en dator med två nätverkskort och internet går genom routern. Min tanke var om det var möjligt att i Windows XP välja vilket nätverkskort program ska nyttja. Tanken var att i det här fallet att använda det ena näverkskoretet till µtorrent och det andra till Steam/annat. Detta eftersom så fort µtorrent är igång går pingen i höjden i spel som Counter-strike Source (CSS). Men om ett nätverkskort kör µtorrent och det andra Steam kanske detta skulle motverka problemet med hög ping och jag skulle kunna seeda och leecha i relativt höga hastigheter och spela samtidigt. Eftersom routern skulle tilldela det andra kortet resterande fart.
Detta är ju vad som händer då jag kopplar in en annan dator, men funderar på om det inte skulle gå att utföra det på en och samma dator istället. Gissar att flaskhalsen i denna ekvation skulle kunna vara Windows som kanske är bakom flötet i frågan, men eftersom jag inte vet ställer jag frågan och hoppas någon har ett svar på den.
Hoppas nu inte det blev allt för rörigt...
January 8, 2001
Mig veterligen kommer du behöva 2 gateways(dvs 2 routers) för att kunna routa trafik över olika interface(nätverkskort), sen måste du hårdkoda ipadresserna mot steam etc mot den ena gateway'n och på så vis tvinga trafiken över det interfacet.
Problemen med hög ping borde inte bli bättre av detta i vilket fall som helst, min gissning är att du får högra ping pga att linan är högt belastad, och då hjälper inget annat än att dra ner på belastningen... eller skaffa en lina till 😉
November 28, 2005
hehe, jag gissade det inte skulle bli så enkelt. Jo, men om jag kopplar in en dator till på routern så kan jag spela med steam och tanka utan problem. Givetvis kan jag inte maxbelasta linan ut och in. men jag kan fortsätta använda ca 90% av den utan att spelet påverkas. Men av dit svar at döma förstår jag nu att de inte är så enkelt som jag hoppats. Det är ju inget stort problem. Tack för svaret i alla fall. 🙂
October 7, 2002
Det du vill uppnå går att göra om du byter din router mot en Linux-baserad router (finns även andra lite häftigare routrar med dessa funktioner), och ser till att den har QoS. Det behövs för övrigt ändå bara ett nätverkskort, i så fall sorterar routern trafiken beroende på exempelvis vilken port den går.
January 8, 2001
karlsan wrote: ...Jo, men om jag kopplar in en dator till på routern så kan jag spela med steam och tanka utan problem.
Är det så så tror jag inte att det är linan som är problemet utan snarare att din dator inte orkar med att sköta all skrivning till disken (eller rent av alla IO Request's mot nätverkskortet) och samtidigt sköta laddningen till spelet...
då funker det inte med QoS heller, då är det bara att antingen gilla läget alternativt se till att allt sparas till en annan fysisk hårddisk, är det dock i nätverkskortet problemet sitter så hjälper inte det heller.
Dock så känns det inte fullt så troligt att det är nic'et som strular, jag tror mer på hårddiskteorin i så fall...
2 Guest(s)