November 19, 2003
Sitter här och försöker få till kryptering på två WRT54GL med DD-WRT firmware. Ena routern körs som värd och den andra som klient, dvs. jag utökar nätverkets räckvidd med annan router. Allt enligt denna guide:
http://www.dd-wrt.com/wiki/ind.....er_network
Detta fungerar prima men det börjar strula när jag ska aktivera krypteringen. Antar att man ska köra kryptering till båda routrarna, men efter att aktiverat WPA2 på båda kan jag inte längre surfa om jag använder det utökade nätverket.
Hur ska jag ställa in routrarna för att få det att fungera? Har ingen erfarenhet av trådlös kryptering utöver det lilla som jag läst på DD-WRTs forum.
June 30, 2005
om du läser på hjälp sidan under wirless -> wds så står det såhär.
"Note
WDS is only available in AP mode. Also Wireless encryption WPA2 and Wireless network mode B-Only are not supported under WDS.
"
Utan iställer så rekomenderar dom att man ska ha WPA Pre-shared Key med AES kryptering. Personligen så skulle jag nog använt tomato istället för dd-wrt på wrt54gl routrar om det inte är så att du använder några speciella funktioner som bara finns i dd-wrt. Tomato känns lite mer proffisionell i funktionerna även om det inte finns lika många.
November 19, 2003
Valde DD-WRT för att det verkar mest populärt samt att hjälpen är ganska omfattande.
Hursomhelst, hittade lite info på denna sida:
http://www.dd-wrt.com/wiki/ind.....ess_Bridge
"WPA & WPA2
Do not choose mixed mode (WPA+WPA2) on the Client-Bridge: the AP and the bridge would not be able to auto-negociate an encryption scheme, the bridge would not be able to connect to the AP.
Pick up one scheme (WPA or WPA2) on the bridge side: both schemes work nice - as long as the AP is configured for -, but you cannot let the bridge to make the decision. "
Innebär det att jag kan köra WPA2 på värdroutern men måste köra WEP på klientroutern? Får ändå inte till det 🙁
June 30, 2005
Client brige är inte samma sak som WDS. med clientbrige så ska det inte bli någon repeater. DD-wrt's dokumentation är skriven i på väldigt olika tillfällen och dd-wrt fungerar på så många hårdvaror så att det är svårt att veta vad som gäller för vad. kollade på länken du skickade först och den verkar vara väldigt mycke överkurs. du ska bara behöva gå in på wirless på båda, identiska inställningar på båda och ha AP "Wireless mode", gå sedan in till WDS och lägg in mac adressen från första routern i den andra, och tvärtom. sedan ska det vara klart. blev mycke text, så jag tjuvar tomatos dokumentation på själva iden. http://www.polarcloud.com/toma....._i_use_wds
November 19, 2003
Kör jag helt oskyddad fungerar internet oavsett om jag kopplar upp mig mot värdrouterns nät eller mot klientnätet. Däremot fungerar det inte om jag på båda routrar aktiverar kryptering. Så problemet ligger i hur jag kan få båda näten att acceptera varandra med kryptering.
Det första jag gjorde fel var att försöka köra WPA2 vilket stog ganska tydligt att det inte fungerar. Men efter att ändrat till WPA Pre Shared Key med AES på båda fungerar det fortfarande inte att surfa från klientnätet. Det fungerar inte heller om jag kör utan kryptering på klientroutern. Det måste vara någon inställning som gör att den klient routern kan "logga in" mot värdroutern men hittar ingenstans att göra detta.
November 19, 2003
November 19, 2003
1 Guest(s)