Dubbla WRT54GL och kryptering|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dubbla WRT54GL och kryptering
swelagger
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 146
Member Since:
November 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 5, 2008 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Sitter här och försöker få till kryptering på två WRT54GL med DD-WRT firmware. Ena routern körs som värd och den andra som klient, dvs. jag utökar nätverkets räckvidd med annan router. Allt enligt denna guide:

http://www.dd-wrt.com/wiki/ind.....er_network

Detta fungerar prima men det börjar strula när jag ska aktivera krypteringen. Antar att man ska köra kryptering till båda routrarna, men efter att aktiverat WPA2 på båda kan jag inte längre surfa om jag använder det utökade nätverket.

Hur ska jag ställa in routrarna för att få det att fungera? Har ingen erfarenhet av trådlös kryptering utöver det lilla som jag läst på DD-WRTs forum.

Koudelka
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
June 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1183676
March 5, 2008 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

om du läser på hjälp sidan under wirless -> wds så står det såhär.

"Note
WDS is only available in AP mode. Also Wireless encryption WPA2 and Wireless network mode B-Only are not supported under WDS.
"
Utan iställer så rekomenderar dom att man ska ha WPA Pre-shared Key med AES kryptering. Personligen så skulle jag nog använt tomato istället för dd-wrt på wrt54gl routrar om det inte är så att du använder några speciella funktioner som bara finns i dd-wrt. Tomato känns lite mer proffisionell i funktionerna även om det inte finns lika många.

swelagger
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 146
Member Since:
November 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1183682
March 5, 2008 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Valde DD-WRT för att det verkar mest populärt samt att hjälpen är ganska omfattande.

Hursomhelst, hittade lite info på denna sida:
http://www.dd-wrt.com/wiki/ind.....ess_Bridge

"WPA & WPA2

Do not choose mixed mode (WPA+WPA2) on the Client-Bridge: the AP and the bridge would not be able to auto-negociate an encryption scheme, the bridge would not be able to connect to the AP.

Pick up one scheme (WPA or WPA2) on the bridge side: both schemes work nice - as long as the AP is configured for -, but you cannot let the bridge to make the decision. "

Innebär det att jag kan köra WPA2 på värdroutern men måste köra WEP på klientroutern? Får ändå inte till det 🙁

Koudelka
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
June 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1183685
March 5, 2008 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Client brige är inte samma sak som WDS. med clientbrige så ska det inte bli någon repeater. DD-wrt's dokumentation är skriven i på väldigt olika tillfällen och dd-wrt fungerar på så många hårdvaror så att det är svårt att veta vad som gäller för vad. kollade på länken du skickade först och den verkar vara väldigt mycke överkurs. du ska bara behöva gå in på wirless på båda, identiska inställningar på båda och ha AP "Wireless mode", gå sedan in till WDS och lägg in mac adressen från första routern i den andra, och tvärtom. sedan ska det vara klart. blev mycke text, så jag tjuvar tomatos dokumentation på själva iden. http://www.polarcloud.com/toma....._i_use_wds

swelagger
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 146
Member Since:
November 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1183697
March 5, 2008 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör jag helt oskyddad fungerar internet oavsett om jag kopplar upp mig mot värdrouterns nät eller mot klientnätet. Däremot fungerar det inte om jag på båda routrar aktiverar kryptering. Så problemet ligger i hur jag kan få båda näten att acceptera varandra med kryptering.

Det första jag gjorde fel var att försöka köra WPA2 vilket stog ganska tydligt att det inte fungerar. Men efter att ändrat till WPA Pre Shared Key med AES på båda fungerar det fortfarande inte att surfa från klientnätet. Det fungerar inte heller om jag kör utan kryptering på klientroutern. Det måste vara någon inställning som gör att den klient routern kan "logga in" mot värdroutern men hittar ingenstans att göra detta.

swelagger
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 146
Member Since:
November 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1183700
March 5, 2008 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara en snabb tanke, de två olika näten måste inte heta exakt samma? För som det är nu är värdnätet dd-wrt och klientnätet dd-wrt2. Men detta fungerar när jag kör okrypterat så det borde väl inte vara något problem när krypteringen aktiveras?

Koudelka
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
June 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1183715
March 5, 2008 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

kolla pm

swelagger
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 146
Member Since:
November 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1183822
March 6, 2008 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Lyckades till slut få allt att fungera. Med WRT54GL måste man ändra från mixed som är standard till G-only samt ha samma SSID på båda routrar.

Tack för förslagen Koudelka, löste sig ändå med väl valda ord i google 😀

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1183941
March 7, 2008 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Det stog ju i den där guiden också. 🙄

swelagger
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 146
Member Since:
November 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1183946
March 7, 2008 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp, du har rätt. Punkt elva och tolv står det exakt det jag letade efter. Hade inte tänkt köra med kryptering, hoppade därför över det när jag läste den wikin. Hade jag letat igenom den igen hade jag sparat in någon timme, där ser man 😕

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 40
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL