May 1, 2002
May 1, 2002
October 7, 2002
djdannedj wrote: Det är 100 mbit i routern, ok får trycka till lite extra då. Men hur är det med vägguttag? Jag sätter fast trådarna i ett vägguttag sedan drar jag en kabel från vägguttaget till datorn. Vägguttaget kanske hindrar?
Det skulle ju kunna vara kass kabel i väggen...
May 1, 2002
September 11, 2002
Izomatic wrote: 10mbit använder bara 4 av trådarna, förmodligen är det glapp i någon av trådarna som du gjort...
Det är bara fyra trådar (två par) som används oavsett om man kör Ethernet (10Mbit) eller FastEthernet (100Mbit), så det kan inte vara orsaken här. Det är först vid Gigabit Ethernet som alla fyra paren används.
September 11, 2002
djdannedj wrote: Hej!
Vad kan det vara för fel när man bara för upp tio mbit mellan mig och min router i det lokala har gjort kabeln där i emellan själv. Är det något jag har kopplat fel? Eller är det kabeln som inte klarar mer?
Finns flera saker som kan vara orsaken. Om man inte är van vid att pressa kontakter så kan man råka tvinna upp kabelparen för mycket eller sätta kontakten felaktigt. Det kan i såna fall göra att störningar gör så att trafik måste sändas om och det minskar den effektiva överföringshastigheten. Men det är inte troligt att du har lyckats pressa kablarna så dåligt att överföringshastigheten skulle minska från 100 ner till 10Mbit per sekund.
Ett:
Hur har du mätt överföringshastigheten för att komma fram till att den sker i upp till 10Mbit istället för 100Mbit?
Två
Om du har möjlighet, så testa med en köpt kabel för att vara säker på att det ändå inte har med kablarna att göra.
Tre
Alla enheter och kablar mellan din router och din dator måste stödja 100Mbit för att du ska få 100Mbit överföringshastighet. Vad är det för väggjack vi pratar om här? Vet du vilken typ av kablar som är dragna? Kan du få reda på det?
Fyra
Som sagt, alla enheter måste stödja 100Mbit/s överföringshastighet. Det innebär också att både router och dator måste ha nätverkskort som har stöd för 100Mbit. Dessutom kan man manuellt ställa in Duplex och Speed inställningar för nätverkskort. Dessa bör då vara inställda på Full duplex och 100Mbit. Alternativt kan båda två vara inställda på autosensing.
May 1, 2002
May 1, 2002
May 1, 2002
May 1, 2002
May 1, 2002
Men ska det kanske vara korskopplade kablar mellan Väggjacket och routern? För när jag drog ur kabeln ur routern och hade datorn ikopplad i väggjacket så började typ "glappa" 5 sek var den i sen ingen nätverkskabel ansluten sedan Nätverket anslutet 10.0 mbit.... Hela tiden..
November 4, 2002
djdannedj wrote: Men ska det kanske vara korskopplade kablar mellan Väggjacket och routern? För när jag drog ur kabeln ur routern och hade datorn ikopplad i väggjacket så började typ "glappa" 5 sek var den i sen ingen nätverkskabel ansluten sedan Nätverket anslutet 10.0 mbit.... Hela tiden..
Det finns en sak som kan ställa din det ordentligt. Och det är dessa förbannade väggjack.
Jag har knappt sett ett enad väggjack som är gjort för nätverksadministratörer. Alla jävla färgmärkningar är helt knas.
Många jack gör kopplingarna själva. Så kolla om du kan se ifall det finns några färgkoder på vägg kontaken.
Kom ihåg att kablarna ska vara i samma ordning i båda ändar.. 😉
Men det är bara kabel 1-2-3-6 som används. Och dom ska, om man ska vara petig ligga i den här ordningen för en rak kabel..
vO (vit orange)
O (orange)
vG (vit grön)
Bl (Blå)
vBl (vit blå)
G (Grön)
vB (vit Brun)
B (brun)
Ska du korsa kabeln så byter du bara plats på orange och grön.
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
February 16, 2004
GeneSiS wrote: [quote=djdannedj]Men ska det kanske vara korskopplade kablar mellan Väggjacket och routern? För när jag drog ur kabeln ur routern och hade datorn ikopplad i väggjacket så började typ "glappa" 5 sek var den i sen ingen nätverkskabel ansluten sedan Nätverket anslutet 10.0 mbit.... Hela tiden..
Det finns en sak som kan ställa din det ordentligt. Och det är dessa förbannade väggjack.
Jag har knappt sett ett enad väggjack som är gjort för nätverksadministratörer. Alla j**la färgmärkningar är helt knas.
Många jack gör kopplingarna själva. Så kolla om du kan se ifall det finns några färgkoder på vägg kontaken.
Men det är bara kabel 1-2-3-6 som används. Och dom ska, om man ska vara petig ligga i den här ordningen för en rak kabel..
vO (vit orange)
O (orange)
vG (vit grön)
Bl (Blå)
vBl (vit blå)
G (Grön)
vB (vit Brun)
B (brun)
Det är väl gjort endera efter A eller B standarden har alldrig sett några andra färkoder.
Sen behöver de inte ligga på nån speciell ordning inne i jacket där det är anslutet bara det är numret eller nåt.
May 1, 2002
GeneSiS wrote: [quote=djdannedj]Men ska det kanske vara korskopplade kablar mellan Väggjacket och routern? För när jag drog ur kabeln ur routern och hade datorn ikopplad i väggjacket så började typ "glappa" 5 sek var den i sen ingen nätverkskabel ansluten sedan Nätverket anslutet 10.0 mbit.... Hela tiden..
Jag har knappt sett ett enad väggjack som är gjort för nätverksadministratörer. Alla j**la färgmärkningar är helt knas.
vO (vit orange)
O (orange)
vG (vit grön)
Bl (Blå)
vBl (vit blå)
G (Grön)
vB (vit Brun)
B (brun)
Japp finns förgkoder, så det är det är det chippet gör! Egna kopplingar ARGH!!! Allt detta slit, vilken färgmärkningar ska man gå på? A eller b Märkningen?
1 Guest(s)