March 19, 2003
Ska försöka förklara vad jag vill åstakomma.
[Image Can Not Be Found]
Om jag ansluter till nätet idag så kör jag via en SSH tunnel till en utomstående dator och sedan vidare från den ut på det riktiga nätet kan man säga.
Men istället för att behöva köra t.ex. PuTTY på varje dator och ha en anslutning var så borde det väll gå på nått vis att ställa upp en huvud dator som alla andra datorer i sig kan ansluta till.
Så i princip så ställer man upp en dator som både agerar proxy samt tunnel mästare?
Så den är både anslutet till den utomstående servern via SSH'n samt att den agerar proxy på insidan av nätverket och låter i sin tur datorer ansluta till sig och sen tunnlar den ut trafiken genom SSH tunneln?
Förstår ni vad jag menar, bara göra det simplare helt enkelt en att behöva ha en SSH tunnel på varje datorn så kan man ha en huvud dator som agerar det sen så ställer man bara in proxy inställningar i t.ex. ieplorer och liknande program?
Så i princip när datorerna anropar det utomstående nätet så anropar den först Proxy NR2 som med sin programvara skickar vidare informationen igenom sin tunnel till utsidan. Men det skall man inte behöva tänka på själv i princip förutom att man behöver ange proxy inställningar till de program man vill skall passera genom Proxy Nr2.
March 19, 2003
picks2 wrote: Vad är de du vill uppnå?
Att alla ska surfa via "Huvud Proxy" genom en tunnel från proxy två?
Behöver du ha en proxy 2?
Kan du inte köra en dator som router som sedan skickar trafiken till huvudproxy via vpn/ssh/?
Det är så att idag så måste all trafik gå genom "huvud proxyn".
Och jag vill använda SSH för att gå ut på nätet så min trafik blir skyddad.
Och då undrar jag lixom om jag kan ställa upp en egen burk som kan agera proxy som i sin tur skickar all trafik igenom SSH'n.
March 19, 2003
picks2 wrote: Vet inte vad för mjukvara(kanske linux) som kan fixa det med de borde gå.
Allternativt du kör med "routing" till huvudproxyn via vpn/ssh.
Mjo hade väll tänkt någon slags linux burk.
Har typ precis lärt mig sätta upp en debian burk som tar imot SSH anropen på utsidan.
Så nu får jag köra med PuTTY och så kan man typ använda program som klarar Socks5 och annars får man använda typ SocksCap för att tvinga dem att använda det.
Men det känns inge vidare smidigt att köra massa tredjeparts program på alla datorer.
Utan skulle vara trevligt att ha en en "huvud burk" som står för alla tredjepart program och annat kraffs så man itne behöver konfa massa extra på varje datoru utan man skall så simpelt som möjligt bara gå in i t.ex. internet inställningarna i IE och bocka i proxy och sen bara skriva in namnet på datorn:port så ansluter den till min lilla egna mini proxy som tunnlar ut informationen genom SSH'n.
Känns svårt att förklara.
May 7, 2002
Kanske något:
http://tcpswitch.sourceforge.net/
March 19, 2003
picks2 wrote: Kanske något:
http://tcpswitch.sourceforge.net/
Ska skumma igenom lite och se om det är det jag är ute efter 🙂
1 Guest(s)