December 1, 2006
Hej
Jag har en gammal router Netgear RP114. Jag har fått det att funka att komma ut på internet från mina båda datorer med denna samt också att öppna portar in för vissa program (från nätet).
Men när det gäller det lokala nätverket (LAN) är det helt dött, jag vill helst kunna Fildela och skrivardela mellan mina båda burkar med 100Mbit hastighet och slippa gå via nätet.
Min fundering nu är om jag kan gå runt det här konfigurationsstrulet genom att köpa en switch till vilken jag ansluter båda burkarna, först till en billig switch (t.ex. NetGear 5-Port 10/100 Desktop Switch (FS105)). Till denna switch ansluter jag också min gamla router. Från routern går en koppling till bredbansmodemet och sen vidare ut i härligheten.
Skulle detta lösa mina problem med det lokala nätverket - så att man går runt routerns inställningar?
Skulle nya problem tillkomma istället?
December 1, 2006
Nej. Jag har stångats med problemet hela dan igår, så jag behöver helt enkelt en ny infallsvinkel och då kom jag på switchen.
Har testat att aktivera NetBios övet TCP/IP och även standardinställningen och pillat med LMHOSTS och tillhörande host-fil.
Jag kan inte pinga mellan burkarna ens.
Jag kör fasta IP (inaktiverat DHCP).
Några tips eller länkar till bra guider hur jag skall gå vidare?
Det kan ju vara som du säger att en switch bara ringar in att det är mjukvaran som strular.
December 1, 2006
Tjenare.
Jag har löst problemen. Första delen berodde på att f-secure firewall blockade rubbet- detta hittade jag eftersom en av datorerna gick att pinga om man körde linux på den (ubuntu kör från cd-grej, som jag av en slump testade samtidigt).
Sen fick jag lite andra problem, det var lite strul att en flagga i registryn var satt på att blockera anonyma uppkopplingar. Men då funkade det att nå fram till en av datorerna redan och felsökarmoralen var återställd.
Det var alltså rätt configgat i routern och rent mjukvarufel.
Särskilt tack till json_81 för den enkla frågan "men är du helt säker på att problemet ligger där?" =)
Jag kan också tipsa om den guiden som hjälpte mig med det sista frustrerande steget att den bara ville koppla upp sig åt ett av hållen:
http://www.michna.com/kb/wxnet.htm
på engelska tyvärr, men jäkligt bra.
1 Guest(s)