October 10, 2002
airman wrote: en router är ju en "bättre" form av switch...
Nej en router är nog inte nån switch!! En router möjliggör kommunikation mellan två psykiskt olika nätverk, beroende på routingtabeller osv.
Teoretiskt får du en 5 Mb lina att bli 0,5 Mb per dator om du har 10 datorer. Det betyder ju dock inte att alla datorer enbar får 0,5 Mb till sitt förfogande (om inte routern förståss säger så). Utan ifall det finns lediger bandbredd kommer den dator som behöver att roffa åt sig av bandbredden.
May 17, 2002
jo.... precis, jag pratar inte om någon "riktig" router, utan bara en för "hemmabruk" ( ) och eftersom jag antog att det var det som diskussionen handlade om, svarade jag på det.
På routrar för hemmabruk är det nästan alltid switch inbyggt vad jag vet, min har t.ex 4 portar.... 🙂
och warzo, du menar väl "fysiskt" olika nätverk, inte "psykiskt"??
October 10, 2002
airman wrote: jo.... precis, jag pratar inte om någon "riktig" router, utan bara en för "hemmabruk" ( ) och eftersom jag antog att det var det som diskussionen handlade om, svarade jag på det.
På routrar för hemmabruk är det nästan alltid switch inbyggt vad jag vet, min har t.ex 4 portar.... 🙂
och warzo, du menar väl "fysiskt" olika nätverk, inte "psykiskt"??
Jag menar nog "psykiskt" för routern! En switch/hub kopplar samman fysiska och "psykiska" nätverk.
Men funktionen i en router och i en switch/hub är helt olika! Att dom har inbyggt en switch/hub är samma sak som man många gånger förr sate först en router o efter det en switch! Dock int nån särskilt bra lösning säkerhets mässigt!
Men okej, kanske lite onödigt mycke fakta nu!!! VIlle bara rätta för att möjliga diskussioner i framtiden int ska bli en massa missförstånd! 🙂
2 Guest(s)