February 23, 2004
Har nämligen BBB vdsl 12/9 kopplat till min stationära burk genom en router Netgear WGR614 (trådlös 54mbit/s) med TP-sladd till till en av de fyra "LAN" ingångarna på routern.
Har för ett tag sen införskaffat en bärbar IBM (Thinkpad T41) med inbyggt WLAN. Så jag ansluter till den trådlösa accesspunkten jag skapat med min router med min bärbara.
IP till den stationära och bärbara delas automatiskt ut mha DHCP från routern.
Internet fungerar på båda datorerna utan några större problem (behöver konfigurera vissa portar osv). Det jag vill ska fungera är "LANet" mellan min stationära och bärbara. T.ex tänkte jag att jag kunde mappa upp min stationära burks hårddiskar på min bärbara för att kunna dela ut det när jag sitter på den bärbara och tankar från DC. Problemet är att jag inte kommer åt datorerna.
Jag har erfarenhet av sådant här sen innan och den erfarenheten säger mig att det alltid varit förbannat krångligt att dela ut kataloger osv och sedan hitta dom från en annan dator. Alla inställningar skall vara exakt likadana på båda datorerna och är det någon liten inställning som skiljer sig så skiter sig allt osv osv.
Lite inställningar som jag kommer ihåg som skall vara esentiella är väl att dom två datorerna som ska kunna se varandras utdelade mappar osv måste tillhöra samma workgroup och sedan namnge datorerna till ex. "burk" och "laptop". Sen på nätverksinställningarna är jag lite mer tveksam. Antar att "File and printer sharing for Microsoft Network" skall vara ikryssat.. men skall även "Client for Microsoft Network" vara ikryssat för att det skall fungera? Är det något annat "protokoll" man behöver? Någon speciell inställning för TCP/IP (kanske aktivera NetBIOS?)
Jag märkte även att man behövde en service igång som heter server för att kunna dela ut mappar (hade den avstängd på min stationära och då gick det inte att dela ut så när jag satte på den fungerade det). Det kanske finns någon annan service man behöver mer för att datorerna ska hitta varandra som jag har missat.
Jättetacksam för svar.. jag har själv slut på idéer..
May 23, 2001
Windows filutdelning är ruskigt dålig.
Sätt upp en ftp server istället, snabbare, enklare och smidigare när du väl kommit igång. Här finns en som du enkelt kommer igång med: http://www.bpftpserver.com/
February 23, 2004
stormaz wrote: Windows filutdelning är ruskigt dålig.
Sätt upp en ftp server istället, snabbare, enklare och smidigare när du väl kommit igång. Här finns en som du enkelt kommer igång med: http://www.bpftpserver.com/
Yes jag vet att den är dålig. Men den har en fördel att jag kan mappa upp en disk från min stationära och dela ut den på DC från min bärbara... det kan man ju inte på nåt sätt göra med en ftpserver...
May 23, 2001
pcw wrote: När jag anslöt till min FTP så tankade jag i ca 2000kb/s.. är det man kan förvänta sig av 54mbit eller? Tycker jag borde kommit upp i ca 5000kb/s iaf..
Är ju bara halvduplex så detär vad du kan vänta dig....
När du går på Verktyg > Anslut nätverksenhet (i utforskaren) och sedan skriver du i ipnummerutdeladmapp där det står mapp. Sen får du väl ange lösenord och användarnamn sen ska det vara rock n roll.
Sen får du väl ange lösenord och grejer där också.
February 4, 2003
Du kan ju även kolla: https://www.nordichardware.se/.....038;page=1 om det är till någon hjälp. 😀
Offtopic: Kan nån vänlig själ förklara hur man använder "" kommandot korrekt.
//MVH The wizard
2 Guest(s)