externt ip innanför router?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
externt ip innanför router?
Titan@Forum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 344
Member Since:
April 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 1, 2009 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns det routrar som man kan konfigurera så att man får det externa ip:t i datorn? Så att det externa ip hamnar på en port på routern som man kopplar datorn till och som då får samma som det externa ip:t istället för att få ett lokalt ip på 192.x.x.x?

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
Member Since:
January 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1234719
October 1, 2009 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Det har jag aldrig hört talas om. Det skulle väl bli ordentliga problem när man har flera datorer anslutna eller när man får nytt ip av sin isp? Hur skulle det fungera?

Titan@Forum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 344
Member Since:
April 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1234724
October 1, 2009 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Dadde wrote: Det har jag aldrig hört talas om. Det skulle väl bli ordentliga problem när man har flera datorer anslutna eller när man får nytt ip av sin isp? Hur skulle det fungera?

det vet jag inte men supporten (=fastighetsägaren) till bredbandet sa dom skulle lägga upp en public ip på en specifik port på routern. Vilket jag tyckte lätt konstig.
Och problemet är att fastighetsägaren inte verkar ha någon kunskap egentligen att administrera ett nätverk för det känns inte professionellt nån stans.

Problemet är att efter jag flyttade in kommer jag inte åt min dator utifrån (http server, vnc/remote desktop). Nu är det deras router jag kopplar in mig i och den kommer jag inte åt. Känns som lite som ett klassisk problem på problemet. Det jag testat tyder på att portar blockas också. Men dom vill inte hjälpa för dom tro att det är fel hos mig och svarar inte. Nu måste jag kunna övertyga dom, tips?

Den ända skillnaden från när det fungerade till det inte fungerade är ju att jag har dom som operatör nu. Allt fungerar lokalt hos mig. Brandvägg är rätt portar öppnad redan men har för säkerhets skull även stängt av den men datorn nås ändå inte.
Jag är rätt säker att det är hos dom felet ligger för dom verkar inte ha någon koll, tagit supporten själv bara för att spara pengar typ.

Tänkte ringa här näst men vill ha lite kött på benen så dom inte kan slingra sig. Har någon några förslag på tester eller liknade så hade det varit bra. Kommer man med fakta så blir det svårt för dom förhoppningsvis att bara skyffla över problemet.

Avatar
Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
Member Since:
March 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1234733
October 2, 2009 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

Om man kör DMZ i routern så får man väl det externa ip-t direkt i datorn?

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1234737
October 2, 2009 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

Templar- wrote: Om man kör DMZ i routern så får man väl det externa ip-t direkt i datorn?

Nej...

Antagligen så vill du brygga anslutningen?

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1234759
October 2, 2009 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Det är ju enkelt. Ta bort din router och anslut nätverkssladden direkt i din dator, får du internt ip från deras router (eller vad det är) och du fortfarande inte kommer åt datorn så är det ju lätt att lista ut var problemet ligger.

Titan@Forum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 344
Member Since:
April 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1234763
October 2, 2009 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Det är ju enkelt. Ta bort din router och anslut nätverkssladden direkt i din dator, får du internt ip från deras router (eller vad det är) och du fortfarande inte kommer åt datorn så är det ju lätt att lista ut var problemet ligger.

jag har ingen egen router utan kopplar in mig i fastighetsägarens router (zyxel es315f). Den är sedan kopplad via fiber så jag kan inte koppla ur den och testa heller.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1234777
October 2, 2009 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm fick för mig att du hade en router själv. Hur som helst är ju svaret nej på fråga och svaret på den andra tråden är ju som redan sagts i den tracert.

Tankspridd
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 120
Member Since:
April 21, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1234800
October 3, 2009 - 6:48 am
sp_Permalink sp_Print

Den där zyxel lådan är ju mer en switch än en router. Ta ett till snack med fastighetsägaren eller om dom har nån support, och berätta ditt problem. Så kanske dom förstår vad som behöver göras. Och du förstår hur systemet är uppbyggt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 23
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL