January 19, 2002
Har dragit ett litet nätverk här hemma. yeeeey !
det ser ut på följande sätt
W2kServer = 2st nic (1 går till internet och det andra går till en hubb)
plus att det är 2st datorer kopplade till hubben dvs sammanlaggt 3st med servern.
😮
Hubb < 2st datorer med w2k
Server <
Internet
😮
(Server conf)
Nätverkskortet som jag har internet på fungerar fint. Har satt auto där precis som man ska.
Sen har jag ett till nätverkskort som jag har tilldelat ip:et 192.168.0.1 / 255.255.255.0 Plus att jag har satt internetshare på det.
(2 datorerna kopplade till hubb)
dator1 har 192.168.0.2 och dator 2 har 192.168.0.3
Alla har samma workgroup osv...interna nätverket fungerar.
Sen har jag satt default gateway 192.168.0.1 samma på dns .. sen förväntade jag mig att det skulle gå o surfa men det gör det inte. 😡
Vad gör jag för fel.....hur kan jag surfa via gatewayen ?? Måste man installa någon proxy grejj eller...vad ?? :arg:
(msget blev rätt långt och sluddrig men jag har fan bara sovit 3tim sammalaggt 😮 )
January 15, 2003
Server: Nätverkskort till modemet > Erhåll ip automatiskt
Nätverkskort till hubben > 192.168.0.1 (t.ex)
Andra datorer i nätverket: Gateway > 192.168.0.1
IP: 192.168.0.2 (t.ex)
Glöm heller inte att gå in i egenskaper för din internetanslutning o välja filen delning där du delar ut ditt internet till resterande datorer.
April 1, 2001
Timor wrote: Men det ska gå utan att man ska behöva gå ut ochköpa sig en dyr router... men hur???
ingen som vet ? det e ju helt otroligt! 👿 🙁
Du såg inte denna tråden innan du postade din tråd eller?
Vi har en guide här på NordicHardware som beskriver exakt hur du gör ett hemnätverk med win2k/xp som gateway. Läs den så ska det säkert fungera bra 🙂
August 6, 2001
Välkommen till klubben!
MS IShare är "INGET VIDARE" för att vara lite snäll...
Det fungerade inte för mej heller, och jag känner inte någon som fått det att fungera BRA...
Köp en router eller ladda ner det smidiga programmet "All abord". Här har du en URL till demoversionen...resten får du klura ut själv.
http://international.tucows.co.....board.html
Bara installera o köra, jag vart helt imponerad! Tragglade med MSShare över en vecka innan...
Lycka till!!!
January 11, 2003
Timor wrote: Men det ska gå utan att man ska behöva gå ut ochköpa sig en dyr router... men hur???
ingen som vet ? det e ju helt otroligt! 👿 🙁
Routrar är inte så förbaskar dyra längre, det går på under 1000kr, tom ner till 600kr tror jag. De fungerar i ALLA OS och man kan ofta få nätverket att fungera 10ggr smidigare med en.
Men vill du köra program så ska det gå också, problemet är dessa roliga huvudverks orsakerna som kommer lite varstans...
1 Guest(s)